Έναν μήνα αργότερα, την 1η Οκτωβρίου, μετατέθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας απογραφής για τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ άνω των 250 εργαζομένων, που έχουν ενταχθεί στο μοντέλο της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Βασίλη Αγγελόπουλου
[email protected]
Έναν μήνα αργότερα, την 1η Οκτωβρίου, μετατέθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας απογραφής για τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ άνω των 250 εργαζομένων, που έχουν ενταχθεί στο μοντέλο της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.
Η ολοκλήρωση της απογραφικής διαδικασίας κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς έτσι θα φανεί ακόμα καλύτερα στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου η λειτουργία και η αποδοτικότητα του εν λόγω μέτρου. Έως τώρα, πάντως, η πορεία του κρίνεται ως θετική. Από τα διαθέσιμα στοιχεία που έχουν αντληθεί, διαπιστώνεται ότι ξεπέρασε το 92% η συμμετοχή των εργαζομένων στη διαδικασία. Η επέκταση του μέτρου στο σύνολο των επιχειρήσεων είχε προγραμματιστεί για τον Οκτώβριο, όμως η καθυστέρηση στην απογραφή ίσως μεταφέρει και αυτή τη διαδικασία για ανάλογο χρονικό διάστημα.
Σε κάθε περίπτωση, οι τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ, που ξεκίνησαν τη λειτουργία της ψηφιακής κάρτας, αναλαμβάνουν την ευθύνη να έχουν θέσει σε ισχύ, το αργότερο έως το τέλος του τρέχοντος μήνα, σύστημα ηλεκτρονικής μέτρησης του πραγματικού χρόνου εργασίας των εργαζομένων τους. Το σύστημα αυτό θα πρέπει να έχει συνδεθεί με επιτυχία με την «Εργάνη», έτσι ώστε το υπουργείο Εργασίας να πραγματοποιεί τους απαραίτητους ελέγχους, όταν κρίνεται σκόπιμο. Από τους ελέγχους αυτούς, θα μπορούν να προκύψουν και ποινές που θα επιβάλλονται από το ΣΕΠΕ.
Το μεγάλο ζητούμενο είναι να μπορεί στην πράξη να διαπιστωθεί ότι οι εργαζόμενοι δεν εργάζονται πέραν του ωραρίου τους, χωρίς να γίνεται αντιληπτό από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Το πρόστιμο σε αντίθετη περίπτωση είναι 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο που θα εντοπιστεί ότι δεν έχει ενεργοποιηθεί η ψηφιακή κάρτα του. Εάν η ίδια παράβαση καταγραφεί τρεις φορές εντός ενός έτους, τότε η επιχείρηση θα υποχρεωθεί σε προσωρινό 15νθήμερο «λουκέτο».
Κρίσιμο μέγεθος για τις επιχειρήσεις, μετατρέπεται η τροποποίηση, αλλά και η πρακτική οργάνωση του χρόνου εργασίας των εργαζομένων τους. Εκεί θα φαίνεται στην πράξη, εάν γίνεται υπέρβαση του ωραρίου και σε ποιες περιπτώσεις. Θα πρέπει, δηλαδή, μέσω της ψηφιακής κάρτας οι επιχειρήσεις να αποδεικνύουν διαρκώς ότι οι εργαζόμενοί τους δουλεύουν 40 ώρες την εβδομάδα. Αντίστοιχα θα πρέπει να επικυρώνουν ότι η απασχόληση του εργαζόμενου είναι πενθήμερη ή εξαήμερη. Οι τροποποιήσεις του ωραρίου θα πρέπει να δηλώνονται με σαφήνεια, καθώς και η χορήγηση άδειας. Ειδική προσοχή θα πρέπει να δίνεται στις περιπτώσεις όπου θα καταγράφεται υπερωρία, αφού η διαδικασία θα πρέπει επίσης να πραγματοποιείται πριν ο εργαζόμενος αναλάβει την υπηρεσία του.
Ακριβώς αυτά τα στοιχεία θα μπορούν να αντλούνται με μεγαλύτερη ευκολία όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία της απογραφής. Όταν η συγκεκριμένη διαδικασία πραγματοποιηθεί για το σύνολο των επιχειρήσεων, τότε η ψηφιακή κάρτα αναμένεται να επεκταθεί και σε άλλους κλάδους επιχειρήσεων. Στην «πρώτη γραμμή» βρίσκονται, σύμφωνα με τις προθέσεις του υπουργείου Εργασίας, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ασφαλειών, οι εταιρείες φύλαξης (security), οι βιομηχανίες και οι ΔΕΚΟ. Ήδη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου έχει προαναγγείλει ότι στις προθέσεις της είναι το επόμενο καλοκαίρι η ψηφιακή κάρτα να εφαρμόζεται στους κρίσιμους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης.
Σε κάθε περίπτωση, αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Εργασίας διαπιστώνουν ότι η πορεία ομαλοποίησης της διαδικασίας προχωράει με ικανοποιητικό ρυθμό, χωρίς πάντως να λείπουν και κάποια προβλήματα. Ειδικά το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας προκάλεσε προβλήματα και η ενσωμάτωση των λογιστηρίων των επιχειρήσεων σε αυτό παρουσίασε αρχικά αρκετές δυσκολίες. Φαίνεται όμως ότι όσο προχωράει η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας, τόσο τα προβλήματα περιορίζονται.