Σοβαρά προβλήματα στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές από Ευρώπη προς Ελλάδα, αλλά και άλλες Βαλκανικες χώρες, έχει δημιουργήσει η απόφαση των Σερβικών σιδηροδρόμων να αποκόψουν το δίκτυο στην περιοχή του Sid ( στα σύνορα με την Κροατία) προκειμένου να προχωρήσουν σε εργασίες στο σιδηροδρομικό τους δίκτυο.
Του Φάνη Ζώη
Σοβαρά προβλήματα στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές από Ευρώπη προς Ελλάδα, αλλά και άλλες Βαλκανικες χώρες, έχει δημιουργήσει η απόφαση των Σερβικών σιδηροδρόμων να αποκόψουν το δίκτυο στην περιοχή του Sid ( στα σύνορα με την Κροατία) προκειμένου να προχωρήσουν σε εργασίες στο σιδηροδρομικό τους δίκτυο.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, εδώ και 30 ημέρες έχουν να αφιχθούν βαγόνια με διάφορα εμπορεύματα (χαρτί, ξυλεία, χημικά, τρόφιμα) επειδή οι σερβικοί σιδηρόδρομοι λόγω των έργων που πραγματοποιούν στο δίκτυο τους έχουν περιορίσει τις μεταφορές. Αποτέλεσμα είναι να έχουν εγκλωβιστεί 200 βαγόνια με εμπορεύματα στην Ουγγαρία που έχουν προορισμό την Ελλάδα, τα οποία και δεν μπορούν να τα παραλάβουν οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα αν και έχουν ήδη προπληρώσει τα προϊόντα.
Σύμφωνα με παράγοντες, εάν δεν βρεθεί λύσει και δεν ξεμπλοκάρουν τα βαγόνια με τα εμπορεύματα θα δημιουργηθεί σοβαρό θέμα στην τροφοδοσία της αγοράς. Οι μεταφορές αυτές, όπως διευκρινίζουν οι ίδιοι κύκλοι, δεν μπορούν να γίνουν με φορτηγά επειδή αφενός το κόστος είναι μεγάλο, και αφετέρου τα εμπορεύματα αυτά μπορούν να φορτωθούν μόνο σε βαγόνια.
Για το θέμα έχουν ενημερωθεί οι υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών οι οποίες και αναμένεται να προχωρήσουν στις ενδεδειγμένες ενέργειες προκειμένου να μην αποκοπούν τα Βαλκάνια από την υπόλοιπή Ευρώπη για μεγάλο διάστημα.
Η Hellenic Train με κατ επείγον έγγραφο της προς τις εταιρείες-συνεργάτες της, ανακοινώνει ότι οι αποστολές του „Balkán-Express-Projekt“ ουσιαστικά ακυρώνονται μέχρι νεωτέρας.
Επίσης, μετά τον συνωστισμό που έχει δημιουργηθεί στην Ουγγαρία το Rail Cargo Hungaria έλαβε αντίστοιχα για όλους τους σταθμούς, 55 τον αριθμό, μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας εμπορικών αμαξοστοιχιών. Όλες οι αποστολές και επίσης οι επαναποστολές (die reexpedierte (RX) Sendungen), όταν είναι για τα τρένα του „Balkan-Express-Projekt“ περιορίζονται.
Τα μόνα εμπορικά τρένα που φαίνεται να μην έχουν θιγεί από το μετρό, σύμφωνα με καλά γνωρίζοντες το θέμα παράγοντες, είναι της Cosco. Στα τρένα αυτά δίδεται, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, προτεραιότητα από τους Σερβικούς Σιδηρόδρομους, λόγω του ότι τα έργα ανάταξης του δικτύου υλοποιούνται με κινεζικά κεφάλαια.
Υπενθυμίζεται ότι, παρεμφερές πρόβλημα είχε δημιουργηθεί το 2015 όταν ακινητοποιήθηκαν στην Ειδομένη περίπου 1800 βαγόνια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που μετέφεραν εμπορεύματα προς την Κεντρική Ευρώπη. Το τεράστιο πρόβλημα είχε δημιουργηθεί από τον αποκλεισμό της σιδηροδρομικής γραμμής στο σημείο, όταν 1500 περίπου οικονομικοί μετανάστες είχαν καταλάβει τις γραμμές, καθώς οι αρχές των Σκοπίων δεν τους επέτρεπαν τη διέλευση.
Η ζημιά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ τότε αγγιξε το 1,5 εκατομμύριο ευρώ. Πλήγμα όμως δέχθηκε και η αξιοπιστία της εταιρείας, καθώς δεν μπορούσε να εκτελέσει τα δρομολόγια. Μεγάλοι πελάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως η Cosco, η Hewlett Packard και η Sony, αλλά και εισαγωγικές εταιρείες, εξέφραζαν έντονη δυσαρέσκεια καθώς είχαν δημιουργηθεί προβλήματα στην αγορά. Μάλιστα, μεγάλες ξένες εταιρείες που συνεργάζονταν με τις μεταφορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν τη σιδηροδρομική γραμμή, απειλούσαν να διακόψουν τη συνεργασία τους με την Ελλάδα.