Με την ενημέρωση των 8 προεπιλεγέντων επενδυτών για τη διαδικασία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών (Request for Binding Offers) και την πρόσβασή τους στα στοιχεία (VDR) προχωρά ο διαγωνισμός για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Με την ενημέρωση των 8 προεπιλεγέντων επενδυτών για τη διαδικασία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών (Request for Binding Offers) και την πρόσβασή τους στα στοιχεία (VDR) προχωρά ο διαγωνισμός για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Ως ενδεικτική ημερομηνία για τις δεσμευτικές προσφορές καθορίστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) η 23η Φεβρουαρίου 2023. Όπως εκτιμάται, το πιθανότερο είναι όσο πλησιάζει η προαναφερθείσα ημερομηνία να δοθεί παράταση, κάτι σύνηθες όταν πρόκειται για μεγάλες και πολύπλοκες συμβάσεις. Το επόμενο βήμα είναι η ανάρτηση του αρχικού σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης η οποία αναμένεται εντός του μήνα.
Όπως είναι οι γνωστό οι προσδοκίες του ΤΑΙΠΕΔ για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού -για 25 χρόνια- είναι υψηλές, με τις εκτιμήσεις της διοίκησής του να τοποθετούν το εφάπαξ τίμημα στην περιοχή των 2,4 δισ. ευρώ. Οι προεπιλεγέντες επενδυτές είναι 8 κοινοπραξίες όπου συμμετέχουν 15 φορείς, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται οι 4 μεγάλοι κατασκευαστικοί - ενεργειακοί όμιλοι (ΓΕΚ Τέρνα, Ελλάκτωρ, Μυτιληναίος και Άβαξ), ο όμιλος Κοπελούζου, διεθνείς και ευρωπαϊκοί διαχειριστές υποδομών και επενδύσεων, μεταξύ των οποίων η αυστραλιανή Macquarie, η οποία έχει εξαγοράσει το 49% του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας).
Στο μεταξύ, τα οικονομικά μεγέθη της Αττικής Οδού επιστρέφουν στα επίπεδα πριν από την πανδημία, με την παραχώρηση να αφήνει πίσω της τη δύσκολη διετία (2020-2021) με τους περιορισμούς στην κυκλοφορία των οχημάτων.
Το πρώτο εξάμηνο του 2022 ο κύκλος εργασιών της Αττικής Οδού διαμορφώθηκε σε 94,2 εκατ., μειωμένος κατά 0,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 που ήταν 94,5 εκατ. ευρώ. Τα έτη 2020 και 2021 ο κύκλος εργασιών ήταν 71,8 εκατ. και 75,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχα (στο α’ εξάμηνο). Ο τζίρος του φετινού πρώτου εξαμήνου ενισχύθηκε 24,6% έναντι του 2021. Το ίδιο διάστημα τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε περίπου 35,7 εκατ. ευρώ, υψηλότερα από τα 26,1 εκατ. και 28,6 εκατ. ευρώ της 2ετίας 2020 - 2021, αλλά χαμηλότερα από τα αντίστοιχα του 6μήνου 2019 (49,1 εκατ.).
Η μείωση 27,4% σε σχέση με τη χρονιά προ πανδημίας αποδίδεται στην επιβάρυνση της παραχώρησης με ποσό περίπου 8 εκατ., εξαιτίας του προστίμου και των αποζημιώσεων πολιτών για τη χιονόπτωση του χειμώνα που πέρασε.
Τα καθαρά κέρδη στο 6μηνο 2022 ήταν 27,5 εκατ., έναντι 23 εκατ. στο 6μηνο 2021, 19,4 εκατ. στο πρώτο μισό του 2020 και 35,1 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο 2019 (δηλαδή το 2022 είναι μειωμένα 21,6% σε σχέση με το 6μηνο 2019 και αυξημένα 19,6% σε σχέση με το 2021).
Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι οι ενδιαφερόμενοι για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού θα κινηθούν σε μια απόδοση επί των ιδίων κεφαλαίων, της τάξεως του 10% (η σε ισχύ σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, μέχρι τον Οκτώβριο 2024, είχε πρόβλεψη για απόδοση το ανώτερο έως 13,1%).