Στο ζενίθ έχει εκτοξευτεί η ζήτηση για καυσόξυλα στη Θεσσαλονίκη, όπου οι παραγγελίες παραδίδονται μετά από έναν μήνα και πλέον λόγω του φόρτου εργασίας, ενώ ανάρπαστα έχουν γίνει ήδη τα καυσόξυλα και τα παράγωγά τους στη Δυτική Μακεδονία, όπου οι ανάγκες για θέρμανση ξεκινούν ήδη από τον Σεπτέμβριο. Πολύ αυξημένο, όμως, όπως επισημαίνουν έμποροι ξυλείας από τη Βόρεια Ελλάδα είναι φέτος το ενδιαφέρον για καυσόξυλα και από την Αττική και άλλες νότιες περιοχές της χώρας, γεγονός που δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την ήδη υπάρχουσα έλλειψη ξυλείας, καθώς φέτος δεν έχουν εισαχθεί καυσόξυλα από τη Βουλγαρία.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Στο ζενίθ έχει εκτοξευτεί η ζήτηση για καυσόξυλα στη Θεσσαλονίκη, όπου οι παραγγελίες παραδίδονται μετά από έναν μήνα και πλέον λόγω του φόρτου εργασίας, ενώ ανάρπαστα έχουν γίνει ήδη τα καυσόξυλα και τα παράγωγά τους στη Δυτική Μακεδονία, όπου οι ανάγκες για θέρμανση ξεκινούν ήδη από τον Σεπτέμβριο. Πολύ αυξημένο, όμως, όπως επισημαίνουν έμποροι ξυλείας από τη Βόρεια Ελλάδα είναι φέτος το ενδιαφέρον για καυσόξυλα και από την Αττική και άλλες νότιες περιοχές της χώρας, γεγονός που δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την ήδη υπάρχουσα έλλειψη ξυλείας, καθώς φέτος δεν έχουν εισαχθεί καυσόξυλα από τη Βουλγαρία.
"Η Βουλγαρία έχει σταματήσει να φέρνει καυσόξυλα, τα κρατούν προφανώς για τις δικές τους ανάγκες λόγω της ενεργειακής κρίσης, οπότε έχουμε μεγάλο πρόβλημα. Μόνο τα δικά μας δεν φτάνουν, εξάλλου δεν υπάρχουν και υλοτόμοι", επισημαίνει στο naftemporiki.gr ο κ.Σάκης Νικολούδης, έμπορος καυσόξυλων με επιχείρηση στην Πυαλία Θεσσαλονίκης, ο οποίος δεν δουλεύει ο ίδιος - όπως σημειώνει - με ξύλα από τη Βουλγαρία, αλλά η μη εισαγωγή καυσόξυλων φέτος από τη Βουλγαρία εντείνει σημαντικά την αδυναμία κάλυψης της αυξημένης φετινής ζήτησης. Ο ίδιος εκτιμά ότι τον Νοέμβριο είναι πολύ πιθανόν να μην υπάρχουν πια ξύλα προς διάθεση, καθώς " ο κόσμος έχει πανικοβληθεί" και η ζήτηση είναι αυξημένη αλλά οι διαθέσιμες ποσότητες δεν επαρκούν.
Χαρακτηριστικό είναι, εξάλλου, το γεγονός ότι στη Θεσσαλονίκη, όπου καταγράφεται πολύ αυξημένη ζήτηση φέτος για καυσόξυλα και πέλλετ, παραγγελίες που δόθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα θα παραδοθούν από την 1η Οκτωβρίου και εξής λόγω του φόρτου εργασίας, ενώ κάποιες από τις εταιρείες έχουν σταματήσει τη δωρεάν μεταφορά ή ακόμη και τη μεταφορά συνολικά και οι πελάτες πρέπει να φορτώσουν στην "πηγή".
Λόγω, δε, της έλλειψης πρώτης ύλης, όπως επισημάνθηκε στη "Ν" από κύκλους της αγοράς, πολλά από τα ξύλα που διατίθενται φέτος δεν έχουν προλάβει να αποκτήσουν την επιθυμητή ξηρότητα, ιδιαίτερα όσον αφορά την οξιά, ενώ ο φετινός μεσές (δρυς) έχει συγκριτικά καλύτερη ξηρότητα.
Όπως είναι φυσικό, η αύξηση της ζήτησης σε συνδυασμό με την έλλειψη πρώτης ύλης έχει επιφέρει ήδη σημαντικές αυξήσεις στις τιμές. Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά έμποροι ξυλείας της Δυτικής Μακεδονίας, λόγω της ενεργειακής κρίσης καταγράφεται φέτος πολύ αυξημένη ζήτηση για καυσόξυλα και πέλλετ και από την Αθήνα και γενικότερα από τη νότια Ελλάδα και οι ίδιοι εύχονται να πέσει η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, ώστε να μπορέσει να θερμανθεί η Αθήνα και οι άλλες περιοχές του Νότου με πετρέλαιο, για να μπορέσουν οι ίδιοι να εξυπηρετήσουν τους τακτικούς πελάτες τους από τη Βόρεια Ελλάδα. Επίσης επισημαίνουν ότι σε κάθε δημοπρασία ξύλων οι τιμές ανεβαίνουν και έχουν αυξηθεί συνολικά πέντε φορές τους τελευταίους μήνες.
Ένα νοικοκυριό στη Δυτική Μακεδονία, όπου ειδικά στις ορεινές περιοχές τα τζάκια ανάβουν από τον Σεπτέμβριο, εκτιμάται ότι χρειάζεται από δέκα έως είκοσι τόνους για να βγάλει το χειμώνα, με το κόστος να έχει αυξηθεί ήδη κατά 20 ή ακόμη και κατά 30 ευρώ από πέρυσι ανά κυβικό μέτρο, ενώ στα ύψη έχει εκτοξευθεί η τιμή του πέλλετ, που επίσης καταγράφει σημαντικές ελλείψεις και έχει ξεπεράσει τα 500 ευρώ ο τόνος έναντι 390 πέρυσι και 310 πρόπερσι. Υπάρχουν μαρτυρίες πολιτών για αγορές πέλλετ φέτος με 580 ευρώ τον τόνο και στο διαδίκτυο υπάρχουν αναρτήσεις εταιρειών που το διαθέτουν ακόμη και προς 650 ευρώ τον τόνο.