Καλύτερο τζίρο σε σχέση με πέρυσι είχαν έξι στα δέκα εμπορικά καταστήματα κατά τη φετινή θερινή εκπτωτική περίοδο με τις πωλήσεις ωστόσο για την πλειονότητα των επιχειρήσεων να παραμένουν χαμηλότερα σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα, όπως προκύπτει από ερεύνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών. Τροχοπέδη για τη δυναμική ανάπτυξη των πωλήσεων η έλλειψη ρευστότητας, το κόστος ενέργειας και μεταφορών σε συνδυασμό με την άνοδο των τιμών.
Καλύτερο τζίρο σε σχέση με πέρυσι είχαν έξι στα δέκα εμπορικά καταστήματα κατά τη φετινή θερινή εκπτωτική περίοδο, με τις πωλήσεις ωστόσο για την πλειονότητα των επιχειρήσεων να παραμένουν κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα, όπως προκύπτει από την εξαμηνιαία ερεύνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.
Τα αποτελέσματα της έρευνας, που πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών, αποτυπώνουν μία σταδιακή ανάκαμψη της αγοράς, ωστόσο το διεθνές περιβάλλον, η έλλειψη ρευστότητας, η άνοδος κόστους ενέργειας και μεταφορών σε συνδυασμό με την άνοδο των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης, δημιουργούν τεράστιο έλλειμμα στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών και εμποδίζουν τη δυναμική ανάπτυξη των πωλήσεων.
Ειδικότερα, η πλειονότητα των επιχειρήσεων (57,7%) δήλωσε ότι το 2022 είχε καλύτερα αποτελέσματα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, μία στις πέντε κατέγραψε παρόμοιες πωλήσεις, ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 21,6% δήλωσε πως είχε χειρότερο τζίρο.
Αντίθετα, η σύγκριση με τον τζίρο του 2019 δείχνει ότι έξι στα δέκα εμπορικά καταστήματα (59,8%) κατέγραψαν χειρότερο τζίρο, ένα στα πέντε είχε ίδιες πωλήσεις και μόνο το 14,2% απάντησε πως κατόρθωσε να υπερβεί τις πωλήσεις του 2019 κατά τη φετινή περίοδο.
Παράλληλα, λιγότερα από τα μισά σημεία πώλησης κατόρθωσαν να εκπληρώσουν τις προσδοκίες των εμπόρων για τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο και να πιάσουν ή να ξεπεράσουν τους στόχους του προγραμματισμού των πωλήσεων. Ειδικότερα, το 49,4% απάντησε πως βάσει του επιχειρηματικού προγραμματισμού των επιχειρήσεων, ο τζίρος των φετινών εκπτώσεων, ήταν χειρότερος, το 34,3% απάντησε πως ήταν αναμενόμενος και για το 14,4% ήταν καλύτερος.
Στην έρευνα αποτυπώνεται και η συνεισφορά του τουρισμού στην αγοραστική κίνηση. Περίπου 4 καταστήματα στα 10 που δραστηριοποιούνται σε σημεία που προσελκύουν τουριστική ροή, είτε αυτά βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας κοντά στον κύκλο της Ακρόπολης ή σε εμπορικά κέντρα (malls), ενίσχυσαν σημαντικά τον τζίρο τους από τους ξένους επισκέπτες. Ωστόσο, επισημαίνεται από τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών, το υπόλοιπο κέντρο της πρωτεύουσας, οι συνοικιακές αγορές της Αθήνας καθώς και οι περιφερειακές αγορές που αντιπροσωπεύουν το 63,5% του δείγματος και δεν επηρεάζονται από τον τουρισμό, αντιμετώπισαν σοβαρό πρόβλημα γιατί το ελάχιστο διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων καταναλωτών δεν μπόρεσε να τονώσει τον τζίρο.
«Η μεγάλη έρευνα για την εκπτωτική περίοδο, που έχει γίνει πλέον θεσμός, με ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα που ξεπέρασε τα 400 σημεία πώλησης, απεικονίζει απόλυτα την πραγματική κατάσταση στην αγορά και αποτελεί για μία ακόμα φορά ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια μας. Αυτοαπασχολούμενοι, μικρές, μεσαίες και μεγάλες Ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο κέντρο, τις συνοικίες της Αθήνας καθώς και στις περιφερειακές αγορές και σε όλα τα εμπορικά κέντρα (Malls), δίνουν το στίγμα του λιανεμπορίου σε αυτή τη δύσκολη καμπή, που η αγορά προσπαθεί να ανακάμψει κάτω από ειδικές συνθήκες και την πίεση του πληθωρισμού» ανέφερε σχετικά με τα ευρήματα της έρευνας ο πρόεδρος του ΕΣΑ Σταύρος Καφούνης.
«H γλώσσα των αριθμών κατέγραψε συνοπτικά ότι 6 στους 10 είδαν φέτος καλύτερα ταμεία από το 2021, όμως αντίστοιχα 6 στους 10 απέχουν ακόμα αρκετά από το τελευταίο 'κανονικό' 2019. Επίσης, μία εξαιρετική πληροφορία που αποτυπώνει τις δυνατότητες προγραμματισμού για όλες τις επιχειρήσεις, έδειξε ότι μόνο τα μισά σημεία είδαν τις προσδοκίες και άρα τον προγραμματισμό τους να επιβεβαιώνεται, ενώ όπως όλοι περιμέναμε, σχεδόν 4 στα 10 σημεία επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό» παρατήρησε.
Με αυτά τα δεδομένα, σημείωσε ο κ. Καφούνης, «είναι ξεκάθαρο ότι πήγαμε καλύτερα από πέρσι, αλλά απέχουμε ακόμη αρκετά από το να ξεπεράσουμε το 2019, που αποτελεί για όλους τον μοναδικό στόχο».
Ο ίδιος παρατήρησε πως «ο τουρισμός αδιαμφισβήτητα συνεισφέρει στην αύξηση των πωλήσεων, αλλά δεν πρέπει να στηριζόμαστε μόνο σε αυτόν, γιατί όσο απομακρυνόμαστε από περιοχές με τουριστική ροή και βασιζόμαστε μόνο στην εγχώρια κατανάλωση, τόσο δυσκολεύει η κατάσταση».
Τόνισε ακόμη πως «σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον, με την εισαγόμενη ακρίβεια να αφαιρεί εισόδημα από όλους και την αδυναμία σωστού προγραμματισμού, είναι αναγκαίο να ενισχυθεί και να συνεχιστεί η στήριξη σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις». «Η απορρόφηση της αύξησης του ενεργειακού κόστους που θα βελτιώσει το διαθέσιμο εισόδημα, μέχρι να επανέλθει η πολυπόθητη ισορροπία στην οικονομία, είναι επιτακτική ανάγκη. Αλλιώς, όλα όσα με κόπο και θυσίες διατηρήσαμε μέχρι σήμερα, θα τα δούμε να καταρρέουν με καταστροφικές συνέπειες για την οικονομία και τη χώρα» προειδοποίησε.
naftemporiki.gr