Ανθεκτικότητα παρουσιάζει η αγορά των πλοίων μεταφοράς containers, παρά τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, με τα διαθέσιμα βαπόρια να ναυλώνονται ακόμη σε ελκυστικά ποσά.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Ανθεκτικότητα παρουσιάζει η αγορά των πλοίων μεταφοράς containers, παρά τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, με τα διαθέσιμα βαπόρια να ναυλώνονται ακόμη σε ελκυστικά ποσά.
Μπορεί η διάρκεια των συμφωνιών να βαίνει μειούμενη από τα τέσσερα και πέντε έτη που ήταν η «νόρμα» μέχρι πρότινος, ωστόσο οι ναυλωτές εξακολουθούν να ζητούν βαπόρια από τους πλοιοκτήτες για τη μεταφορά των προϊόντων τους, διατηρώντας σε υψηλά επίπεδα τα ναύλα.
Ενδεικτικό παράδειγμα είναι μία ναύλωση που φέρεται να έκλεισε εσχάτως η Danaos Corporation, συμφερόντων του Γιάννη Κούστα. Ειδικότερα, το Dalian (χωρητικότητας 4.253 TEUs και κατασκευής 2009) ναυλώθηκε, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, για μία περίοδο τριών ετών, έναντι 48.000 δολαρίων την ημέρα.
Πρόκειται για ποσό αρκετά βελτιωμένο εν συγκρίσει με αυτό που αποκόμιζε το βαπόρι στην προηγούμενη ναύλωση, η οποία λήγει τον Νοέμβριο του 2022. Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της Danaos, τα ναύλα για το πλοίο διαμορφώνονταν μέχρι σήμερα στα 30.750 δολάρια ημερησίως. Το Dalian είναι από τα ελάχιστα πλοία της Danaos των οποίων οι ισχύουσες ναυλώσεις λήγουν το 2022. Σύντομα αναμένεται να ακολουθήσουν κι άλλες συμφωνίες, παρόμοιες με αυτές του Dalian. Άλλωστε, προτεραιότητα της εταιρείας είναι η σύναψη μακροχρόνιων ναυλώσεων. Η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο καταγράφει συμβασιοποιημένα έσοδα άνω των 2,3 δισ. δολαρίων μέχρι το 2028. Το καλοκαίρι, τουλάχιστον 19 πλοία χωρητικότητας 9.500 - 14.000 TEUs ναυλώθηκαν εξαρχής ή επέκτειναν τις συμφωνίες τους, σύμφωνα με τον οίκο ανάλυσης Alphaliner.
Οι αναλυτές του οίκου επισημαίνουν ότι αυτό το ράλι συμφωνιών αποδεικνύει την εμπιστοσύνη των ναυλωτών για μακροπρόθεσμα σταθερή ζήτηση στην αγορά, παρά την τρέχουσα αδυναμία που παρατηρείται, λόγω μακροοικονομικών και γεωπολιτικών αβεβαιοτήτων.
«Η εμπόλεμη κατάσταση στην Ουκρανία και οι επιπτώσεις στην ενέργεια και στον πληθωρισμό πλήττουν τον καταναλωτή και επηρεάζουν αρνητικά την αγοραστική ζήτηση τελικών προϊόντων», λέει στη «Ν» ο εμπορικός διευθυντής της Danaos, Φίλιππος Προκοπάκης. «Αυτές οι συνθήκες δημιουργούν διστακτικότητα στους ναυλωτές για τη σύναψη ναυλώσεων πολύ πριν γίνει διαθέσιμο το πλοίο, όπως παρατηρείτο τους προηγούμενους μήνες» σημειώνει.
Το αποτέλεσμα είναι, σύμφωνα με τον κ. Προκοπάκη, να καταγράφεται γενικότερα μείωση στη διάρκεια των ναυλώσεων. «Η περίοδος των 12 μηνών είναι πλέον η τυπική μέγιστη διάρκεια που προσφέρουν οι ναυλωτές στα μεσαίου και μικρότερου μεγέθους πλοία» επισημαίνει η Alphaliner. Στα μεγαλύτερα μεγέθη, η διάρκεια των ναυλώσεων φτάνει τα 2-3 έτη. «Ακόμη κι έτσι, όμως, η όποια νέα ναύλωση κλείνει σε πολύ θετικά και υγιή επίπεδα» υπογραμμίζει ο κ. Προκοπάκης, συμπληρώνοντας ότι η «περιορισμένη προσφορά έως το δεύτερο μισό του 2023 αναμένεται να διατηρήσει αρκετά υψηλά τα ναύλα». Σε παρόμοιο συμπέρασμα καταλήγει και η Alphaliner, η οποία εκτιμά ότι η έλλειψη διαθέσιμων προς ναύλωση πλοίων στις περισσότερες κατηγορίες μεγεθών και η διαρκής συμφόρηση θα κρατήσουν τη ναυλαγορά σε θετικά επίπεδα.
Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική VHSS (Hamburg Shipbrokers' Association), τα ημερήσια ναύλα σε μονοετείς ναυλώσεις containerships, χωρητικότητας 4.250 TEUs, έφτασαν στις 19 Αυγούστου τα 99.730 δολάρια.