Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 23 Αυγούστου 2022 21:08

Στη μάχη των σιτηρών και τα ελληνικά πλοία - Δένουν στα λιμάνια της Ουκρανίας

Σε λιμάνια της Ουκρανίας δένουν τις τελευταίες ημέρες τα πρώτα bulk carriers ελληνικών συμφερόντων, μετά από αρκετούς μήνες, λόγω της ρωσικής εισβολής, συμμετέχοντας στην απελευθέρωση των σιτηρών. Μέχρι χθες το απόγευμα, τα τέσσερα πρώτα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ήταν δεμένα ή έφταναν στο Chornomorsk, το Ascanios βρισκόταν στο Yuzhny και το τελευταίο στην Οδησσό. Τα εν λόγω βαπόρια επιθεωρήθηκαν στο κέντρο συντονισμού που έχει «στηθεί» στην Κωνσταντινούπολη και κατευθύνθηκαν στους προορισμούς τους. Από εκεί θα αναχωρήσουν φορτωμένα με σιτηρά, στη «μάχη» για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας επισιτιστικής κρίσης.

Του Γιώργου Γεωργίου 
[email protected]

Σε λιμάνια της Ουκρανίας δένουν τις τελευταίες ημέρες τα πρώτα bulk carriers ελληνικών συμφερόντων, μετά από αρκετούς μήνες, λόγω της ρωσικής εισβολής, συμμετέχοντας στην απελευθέρωση των σιτηρών.

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα των Ηνωμένων Εθνών, πρόκειται για τα supramaxes Karteria (χωρητικότητας 50.320 dwt και κατασκευής 2000) και Pretty Lady (χωρητικότητας 50.169 dwt και κατασκευής 2001) και τα panamaxes SeaEagle (χωρητικότητας 71.663 dwt και κατασκευής 1998) και SeaJoy (χωρητικότητας 73.454 dwt και κατασκευής 2000) της Eastern Mediterranean Maritime Limited (EastMed) συμφερόντων Αθανάσιου Μαρτίνου, το panamax Ascanios (χωρητικότητας 76.878 dwt και κατασκευής 2004) της Grehel Shipmanagement και το μικρό Ganosaya (χωρητικότητας 18.369 dwt και κατασκευής 1997) της Altair Shipping and Trading, με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

Μέχρι χθες το απόγευμα, τα τέσσερα πρώτα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ήταν δεμένα ή έφταναν στο Chornomorsk, το Ascanios βρισκόταν στο Yuzhny και το τελευταίο στην Οδησσό. Τα εν λόγω βαπόρια επιθεωρήθηκαν στο κέντρο συντονισμού που έχει «στηθεί» στην Κωνσταντινούπολη και κατευθύνθηκαν στους προορισμούς τους. Από εκεί θα αναχωρήσουν φορτωμένα με σιτηρά, στη «μάχη» για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας επισιτιστικής κρίσης.

Σημειώνεται ότι το Karteria ναυλώθηκε από το Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα (ΠΕΠ), μέρος του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών, και αναμένεται να μεταφέρει 37.000 τόνους σιταριού. Το φορτίο έχει προορισμό την Υεμένη. Το πρώτο πλοίο που ναυλώθηκε από τον συγκεκριμένο Οργανισμό θα κατευθυνθεί στην Αιθιοπία. Το ΠΕΠ έχει αναλάβει να μεταφέρει σιτηρά σε χώρες που έχουν άμεση ανάγκη και τα σχετικά ταξίδια αναμένεται να ενταθούν το επόμενο διάστημα.

Πηγές της EastMed ανέφεραν στη «Ν» πως η διεθνής συμφωνία για τον διάδρομο στη Μαύρη Θάλασσα εγγυάται ότι τα ταξίδια θα διενεργηθούν με ασφάλεια, συμπληρώνοντας ότι πρόκειται για μια «καθαρή διαδρομή», στην οποία πραγματοποιούνται διαρκείς περιπολίες και νηοψίες. Σε ερώτηση για το εμπορικό σκέλος των συμφωνιών, πρόσθεσαν ότι πρόκειται για τυπικές ναυλώσεις που συνάπτονται με διεθνείς οίκους σιτηρών, χωρίς να δώσουν περισσότερες λεπτομέρειες.

Η EastMed είναι ανάμεσα στις δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με στόλο supramaxes. Τα εν λόγω βαπόρια αξιοποιούνται σε μεγάλο βαθμό για τη μεταφορά των ουκρανικών σιτηρών.

Από την έναρξη της συμφωνίας ανάμεσα σε Ρωσία, Ουκρανία, Τουρκία και Ηνωμένα Έθνη περίπου 30 πλοία έβαλαν πλώρη για λιμάνια της Ουκρανίας, αφού πρώτα αναχώρησαν αρκετά από τα βαπόρια που είχαν εγκλωβιστεί εκεί πριν από την εισβολή. Μέχρι τις 21 Αυγούστου, συνολικά 689.469 μετρικοί τόνοι σιτηρών και άλλων τροφίμων εξήχθησαν από τα τρία ουκρανικά λιμάνια (Chornomorsk, Yuzhny, Οδησσός).

 

Premiums στα ναύλα

Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν στη «Ν» πως οι διαδρομές προς Ουκρανία προσφέρουν σημαντικά premiums στα ναύλα, σε μια περίοδο κατά την οποία η ναυλαγορά των bulk carriers έχει υποχωρήσει αρκετά από τα υψηλά των προηγούμενων μηνών.

Σήμερα τα panamaxes αποκομίζουν στη spot αγορά 14.808 δολάρια την ημέρα, τα supramaxes 19.265 δολάρια και τα μικρά handy 17.189 δολάρια. Οι ίδιες πηγές συμπληρώνουν ότι μία ναύλωση για ένα supramax χωρητικότητας 45.000 dwt που θα ταξιδέψει στην Ουκρανία και θα αναχωρήσει από εκεί φορτωμένο με σιτηρά, διαμορφώνεται περίπου στα 36.000 δολάρια την ημέρα, ποσό δηλαδή σχεδόν διπλάσιο από τη μέση αγορά. Για ένα μεγαλύτερο πλοίο, τα ναύλα αγγίζουν ακόμη υψηλότερα επίπεδα, όπερ σημαίνει υπερδιπλάσια ποσά από τη μέση αγορά.

Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί ότι αυτά τα ναύλα είναι μια σύνθετη υπόθεση, καθώς πλοιοκτήτες και ναυλωτές πρέπει να πληρώσουν ένα πρόσθετο ασφάλιστρο κινδύνου πολέμου -περίπου 5%-10% της αξίας του κύτους του πλοίου- στους ασφαλιστές οι οποίοι είναι πρόθυμοι να στηρίξουν το εμπόριο, αναφέρεται σε ανάλυση της S&P Global Commodity Insights.