Το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας αυξάνει, μεταξύ άλλων, τους βαθμούς ευελιξίας στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής της χώρας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπαίνουν τίτλοι τέλους στην επιτήρηση της Ελλάδας. Θα συνεχίσει να υπάρχει κάθε 6 μήνες πλέον (αντί ανά τρίμηνο) όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη που βρέθηκαν σε μνημόνια. Εντός του Οκτωβρίου θα ξεκινήσει και η πρώτη μεταπρογραμματική αξιολόγηση με έμφαση στα 22 προαπαιτούμενα που εκκρεμούν από το προηγούμενο καθεστώς εποπτείας, με στόχο την θετική απόφαση του Eurogroup για εκταμίευση της δόσης που εκκρεμεί, στο πλαίσιο των μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, στα τέλη του έτους. Σε αυτή την αξιολόγηση έμφαση αναμένεται να δοθεί σε ζητήματα όπως ο προϋπολογισμός του 2023, με το υπουργείο Οικονομικών να έχει θέσει ως στόχο την επιστροφή στα πρωτογενή πλεονάσματα έναντι πρωτογενούς ελλείμματος 2% του ΑΕΠ για φέτος.
Της Ραλλούς Αλεξοπούλου
[email protected]
Το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας αυξάνει, μεταξύ άλλων, τους βαθμούς ευελιξίας στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής της χώρας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπαίνουν τίτλοι τέλους στην επιτήρηση της Ελλάδας. Θα συνεχίσει να υπάρχει κάθε 6 μήνες πλέον (αντί ανά τρίμηνο) όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη που βρέθηκαν σε μνημόνια.
Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα το οικονομικό επιτελείο (με τον πρωθυπουργό να λαμβάνει τις οριστικές αποφάσεις) θα επικεντρωθεί στη μορφή που θα λάβει το πακέτο των μέτρων στήριξης των πολιτών τα οποία θα λειτουργήσουν ως ανάχωμα απέναντι στην ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση τόσο για το υπόλοιπο του 2022 όσο και για το 2023. Παράλληλα, αναμένεται να προχωρήσει στην κατάθεση συμπληρωματικού προϋπολογισμού, το Σεπτέμβριο, αλλά και στη σύνταξη του προσχεδίου του προϋπολογισμού του 2023 το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή στις 3 Οκτωβρίου. Εντός του Οκτωβρίου θα ξεκινήσει και η πρώτη μεταπρογραμματική αξιολόγηση με έμφαση στα 22 προαπαιτούμενα που εκκρεμούν από το προηγούμενο καθεστώς εποπτείας, με στόχο την θετική απόφαση του Eurogroup για εκταμίευση της δόσης που εκκρεμεί, στο πλαίσιο των μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, στα τέλη του έτους.
Σε αυτή την αξιολόγηση έμφαση αναμένεται να δοθεί σε ζητήματα όπως ο προϋπολογισμός του 2023, με το υπουργείο Οικονομικών να έχει θέσει ως στόχο την επιστροφή στα πρωτογενή πλεονάσματα έναντι πρωτογενούς ελλείμματος 2% του ΑΕΠ για φέτος. Όπως προκύπτει από την 14η έκθεση αξιολόγησης των θεσμών, στη λίστα με τις εκκρεμότητες που πρέπει να κλείσουν το επόμενο χρονικό διάστημα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων,
* η τελική εκκαθάριση όλων των συνταξιοδοτικών και μη, ληξιπρόθεσμων οφειλών.
* η πλήρης λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος της ΑΑΔΕ
* η συλλογή τουλάχιστον του 35% του clawback για το 2022
* η καταγραφή ουσιαστικής προόδου ως προς την εφαρμογή του συστήματος πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
* η έναρξη ανταγωνιστικού διαλόγου για τον φορέα ακινήτων με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές
* η εξάλειψη των εκκρεμών υποθέσεων αφερεγγυότητας (Ν. Κατσέλη). Το 95% των υποθέσεων με επανακαθορισμένες ημερομηνίες ακρόασης θα πρέπει να έχει ημερομηνία ακρόασης έως τα τέλη Οκτωβρίου. Το υπόλοιπο 5% θα έχει ημερομηνία ακρόασης το αργότερο μέχρι το τέλος του 2022.
* σειρά αποκρατικοποιήσεων (Περιφερειακός λιμένας Ηγουμενίτσας & Ηρακλείου, κ.α.)
Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δοθεί σε τομείς που σχετίζονται με τις οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες, το ζήτημα των «κόκκινων» δανείων, την πρωτοβάθμια υγεία αλλά και την εργατική νομοθεσία.
Η σχετική έκθεση αναμένεται να δημοσιοποιηθεί το Νοέμβριο και βάσει αυτής οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης στη συνεδρίαση της 5ης Δεκεμβρίου θα αποφασίσουν για την υιοθέτηση του τελευταίου πακέτου μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.