Η κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει λάβει εδώ και καιρό ειδική πρόνοια για να μην αυξηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, συνέπεια του αυξανόμενου κόστους στα ναυτιλιακά καύσιμα, αναφέρει στη «Ν» ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., βουλευτής Δωδεκανήσου, Νεκτάριος Σαντορινιός.
Από την έντυπη έκδοση
Στον Πάρη Τσιριγώτη
[email protected]
Η κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει λάβει εδώ και καιρό ειδική πρόνοια για να μην αυξηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, συνέπεια του αυξανόμενου κόστους στα ναυτιλιακά καύσιμα, αναφέρει στη «Ν» ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., βουλευτής Δωδεκανήσου, Νεκτάριος Σαντορινιός.
«Φέτος, λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων, είναι δεδομένο ότι οι συμπολίτες μας σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό αδυνατούν να κάνουν διακοπές ή κάνουν διακοπές μικρότερης διάρκειας», τονίζει σε συνέντευξή του o βουλευτής Δωδεκανήσου, προσθέτοντας ότι «ένα μεγάλο μέρος από αυτό το κόστος είναι και των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, που σε πολλές περιπτώσεις είναι αυξημένο έως και 40%».
Αναφέρει ότι η αύξηση του μεταφορικού κόστους διά θαλάσσης οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό στην αύξηση της τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων, αφού ο μετρικός τόνος, από τα 440 δολάρια πέρυσι, άγγιξε φέτος και τα 1.200 δολάρια.
Επισημαίνει ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει λάβει εδώ και καιρό ειδική πρόνοια, ώστε να μην υπάρξουν αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτρίων, ενώ, παρά το γεγονός ότι εδώ και μήνες οι ακτοπλόοι είχαν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις προς τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας για την αντιμετώπιση του αυξανόμενου κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων λόγω τοπολέμου στην Ουκρανία, αυτές δεν συζητήθηκαν.
Υπογραμμίζει ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν κινήσεις για επιδοτήσεις των εισιτηρίων, αλλά ταυτόχρονα και επιδότηση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων.
Επίσης, σημειώνει ότι θα μπορούσε να γίνει μία προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των επιβατών και των οχημάτων, κάτι που έχουν ζητήσει και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και το έχει προτείνει και ο ΣΥΡΙΖΑ, ιδιαίτερα για τις ενδονησιωτικές μεταφορές.
Ο τομεάρχης Ναυτιλίας του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης προσθέτει, εξάλλου, ότι τον τελευταίο καιρό έχει ανοίξει μια πολύ σοβαρή συζήτηση για το πώς διαμορφώνεται η τιμή των καυσίμων από τα διυλιστήρια, διότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα είναι από τις χώρες με τις ακριβότερες τιμές στα καύσιμα σε επίπεδο Ευρώπης.
«Θα πρέπει να υπάρξει σοβαρός κοστολογημένος έλεγχος αν πραγματικά αντικατοπτρίζεται το κόστος παραγωγής διύλισης στην τελική τιμή που βγαίνει το καύσιμο από τα διυλιστήρια», τονίζει.
Ο βουλευτής Δωδεκανήσου δηλώνει στη «Ν» ότι κάτι που θα μπορούσε να λειτουργήσει σημαντικά στην ανάσχεση των ανατιμήσεων είναι το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου, που αντιμετωπίζει τη διαφορά κόστους στα νησιά σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Θα μπορούσε να υπάρξει μία επέκτασή του και σε επιβάτες που θέλουν να το χρησιμοποιήσουν αλλά δεν είναι νησιώτες, λέει, ενώ συμπληρώνει ότι το συγκεκριμένο μέτρο, για να λειτουργήσει σωστά, θα πρέπει οι πληρωμές να είναι τακτικές προς τους πολίτες.
«Όταν ξεκίνησε η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου οι πληρωμές ήταν ανά τετράμηνο για τις επιχειρήσεις και κάθε μήνα για τους επιβάτες. Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή βλέπουμε μια σοβαρή υπονόμευση αυτού του μέτρου, με αποτέλεσμα να έχει εκτοξευθεί το κόστος μεταφοράς για τους νησιώτες και τα προϊόντα σημαντικά», επισημαίνει.
«Το θέμα της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου έχει τεθεί πολλές φορές και τουλάχιστον κατά τη διάρκεια της δική μας διακυβέρνησης είχε γίνει μία συνεργασία με το Ναυτικό Επιμελητήριο και τους εκπροσώπους των ακτοπλόων, προκειμένου να υπάρξει ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με πλοία πράσινης τεχνολογίας, δηλαδή πλοία που θα μπορούν να αξιοποιήσουν άλλες πηγές ενέργειας εκτός των συμβατικών.
Υπάρχει συγκεκριμένη μελέτη για το θέμα η οποία έχει ολοκληρωθεί και έχει γίνει με τη συνεργασία των τριών φορέων, δηλαδή, του υπουργείου Ναυτιλίας, του ΣΕΕΝ και του Ναυτικού Επιμελητηρίου και σε συνεννόηση με τις αρμόδιες διευθύνσεις της ΕΕ».
«Αυτή τη στιγμή», προσθέτει, ο κ. Σαντορινιός, «θα έπρεπε να χρηματοδοτηθεί το δεύτερο στάδιο της μελέτης από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε., αλλά δυστυχώς δεν βλέπουμε ακόμα χρηματοδότηση, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση θεωρητικά έχει υποσχεθεί ότι η μελέτη θα προχωρήσει και θα περιλαμβάνει μέτρα και κίνητρα για την αντικατάσταση των παλαιών πλοίων από τους ακτοπλόους με νέα πλοία και με χρηματοδότηση, η οποία θα προέρχεται και από πολυετείς συμβάσεις των ακτοπλοϊκών γραμμών δημόσιας υπηρεσίας».