«Είναι χρυσές εποχές για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Τουλάχιστον για τους μεγάλους. Τα εταιρικά κέρδη αυξάνονται όπως δεν έχουν γίνει εδώ και πολλά χρόνια», γράφει η γερμανική Tagesschau.
«Είναι χρυσές εποχές για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Τουλάχιστον για τους μεγάλους. Τα εταιρικά κέρδη αυξάνονται όπως δεν έχουν γίνει εδώ και πολλά χρόνια», γράφει η γερμανική Tagesschau.
«Η ναυτιλία κέρδισε πέρυσι περίπου εννέα φορές περισσότερα χρήματα από το 2020 και η ανοδική τάση παραμένει αδιάκοπη»προσθέτει η γερμανική εφημερίδα και εξηγεί: Από τη μία πλευρά, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όλο και περισσότερα εμπορεύματα μεταφέρονται με εμπορευματοκιβώτια στα μισά του κόσμου ή μακρύτερα.
Από την άλλη, η παγκόσμια οικονομία υποφέρει ακόμη από τις διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού λόγω των συνεπειών της πανδημίας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν καθυστερήσεις στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.
Αυτά τα προβλήματα έχουν οδηγήσει στα ύψη το κόστος μεταφοράς. Ταυτόχρονα, ουσιαστικά δεν υπάρχουν αρκετά τεράστια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μήκους σχεδόν 400 μέτρων για την υψηλή ζήτηση αυτή τη στιγμή. Και από την άλλη πλευρά, τα πλοία δεν μπορούν να φορτωθούν και να εκφορτωθούν αρκετά γρήγορα λόγω έλλειψης προσωπικού στα λιμάνια.
Ο Βίνσεντ Στάμερ από το Ινστιτούτο του Κιέβου για την Παγκόσμια Οικονομία, λέει ότι πριν από την πανδημία, η μεταφορά ενός κοντέινερ από την Άπω Ανατολή στο Αμβούργο, για παράδειγμα, κόστιζε ακόμα 2.000 δολάρια και τώρα βρισκόμαστε ακόμα σε πάνω από τα 10.000 δολάρια.
Αυτό κάνει τις ναυτιλιακές εταιρείες χαρούμενες. Η Hapag Lloyd με έδρα το Αμβούργο, για παράδειγμα, έχει επταπλασιάσει τα εσοδά της και ο Δανέζικος Όμιλος Möller-Maersk κέρδισε πρόσφατα τόσα χρήματα όσα είχε βγάλει τα προηγούμενα εννέα χρόνια, συνολικά.
Αυτό που ίσως εκπλήσσει πολλούς είναι ότι ο κλάδος προτιμάται ακόμη και στους ευρωπαϊκούς κανόνες ανταγωνισμού. Οι ναυτιλιακές εταιρείες επιτρέπεται να μοιράζονται τον χώρο φορτίου των πλοίων, δηλαδή να συνεργάζονται κατά τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στην ανοιχτή θάλασσα. Ο κανονισμός χρονολογείται από μια εποχή που πολλές ναυτιλιακές εταιρείες ήταν σε άσχημη κατάσταση. Αυτό έγινε πριν από πάνω από 10 χρόνια, αλλά η Κομισιόν θεωρεί ότι εξακολουθούν να υπάρχουν καλοί λόγοι για να συνεχιστεί.
Στο μεταξύ, δέκα μεγάλες εταιρείες έχουν δημιουργήσει διεθνείς συμμαχίες για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στη θάλασσα. Τρεις από αυτές τις συμμαχίες κυριαρχούν πλέον στην εμπορευματική κίνηση. "Έχουν ονόματα: το ένα ονομάζεται 2M, το οποίο είναι Maersk και MSC. Στη συνέχεια, η D-Alliance με την Hapag-Lloyd και ιαπωνικές ναυτιλιακές εταιρείες - και τρίτον υπάρχει η Ocean Alliance», λέει ο Στάμερ. Ο κλάδος επωφελήθηκε από αυτήν την εξαίρεση στο δίκαιο του ανταγωνισμού εδώ και πολλά χρόνια. Ο ειδικός από το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία πιστεύει ότι αυτό είναι καταρχήν λογικό. Αυτό συμβαίνει επειδή ο χώρος των εμπορευμάτων χρησιμοποιείται καλύτερα, αντιμετωπίζεται καλύτερα η διαταραχή στις αλυσίδες εφοδιασμού και ωφελείται επίσης και η προστασία του κλίματος.