Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 12 Αυγούστου 2022 11:38

Νέες τεχνολογίες και πράσινη μετάβαση άλλαξαν τα ρίσκα στις ναυτασφαλίσεις

Χωρίς τα P&I Clubs δεν θα υπήρχε αποτελεσματική λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας σε όλο τον κόσμο. Το μήνυμα αυτό στέλνει η κ. Δωροθέα Ιωάννου, η νέα διευθύνουσα σύμβουλος του American P&I Club. Η πρώτη γυναίκα CEO στην ιστορία των ναυτασφαλιστικών οργανισμών σχεδιάζει, όπως αναφέρει στη συνέντευξή της στη «Ν», να κάνει τις δικές της κινήσεις στη σκακιέρα των ασφαλίσεων, οι οποίες θα επιφέρουν ουσιαστικές βελτιώσεις στον κλάδο.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Χωρίς τα P&I Clubs δεν θα υπήρχε αποτελεσματική λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας σε όλο τον κόσμο. Το μήνυμα αυτό στέλνει η κ. Δωροθέα Ιωάννου, η νέα διευθύνουσα σύμβουλος του American P&I Club. Η πρώτη γυναίκα CEO στην ιστορία των ναυτασφαλιστικών οργανισμών σχεδιάζει, όπως αναφέρει στη συνέντευξή της στη «Ν», να κάνει τις δικές της κινήσεις στη σκακιέρα των ασφαλίσεων, οι οποίες θα επιφέρουν ουσιαστικές βελτιώσεις στον κλάδο.

Η ευρύτερη πρόσβαση και γνώση των ιστορικών μεγεθών, ο ορθότερος υπολογισμός του ρίσκου, η επένδυση στον άνθρωπο, αλλά και η διάδοση του μηνύματος ότι «χωρίς τις υπηρεσίες που προσφέρουμε θα υπήρχαν σοβαρά εμπόδια στην ανάπτυξη της καινοτομίας στη ναυτιλία, γιατί εμείς είμαστε το "δίχτυ ασφαλείας" της βιομηχανίας» είναι οι βασικοί στόχοι που έχει θέσει.

Η κ. Ιωάννου, που εισήλθε στον κλάδο των ναυτασφαλίσεων το 1998, εξηγεί ότι η φύση των P&I Clubs είναι μοναδική, αφού ουσιαστικά δημιουργήθηκαν προκειμένου να αναλάβουν να καλύψουν ασφαλιστικά τομείς που δεν αναλάμβαναν οι παραδοσιακοί ασφαλιστές. Σε επαγγελματικό επίπεδο, είναι απόλυτα ικανοποιημένη με την πορεία που έχει διανύσει και όσον αφορά το μέλλον θέλει να εστιάσει πλήρως στα νέα της καθήκοντα.

Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι που έχετε θέσει ως διευθύνουσα σύμβουλος για τον οργανισμό στον οποίο ηγείστε, το American P&I Club;

«Υπάρχει μια σειρά από στόχους που έχουμε θέσει στο American P&I Club. Ως άμεσους στόχους έχουμε τέσσερα θέματα. Το ένα από αυτά, χωρίς να τα βάζω με σειρά προτεραιότητας, είναι να ενισχύσουμε τις εσωτερικές λειτουργίες του οργανισμού προκειμένου να πετύχουμε ακόμα καλύτερες αποδόσεις. Ως παράδειγμα μπορώ να φέρω τη χρήση αλλά και την ευκολότερη πρόσβαση στα ιστορικά δεδομένα που συλλέγει ο οργανισμός. Τα στοιχεία αυτά καθορίζουν τις παραμέτρους του ασφαλιστικού ρίσκου που αναλαμβάνουμε. Η γνώση τους μας βοηθάει να λάβουμε ορθές αποφάσεις. Το ίδιο σημαντική είναι και η στρατηγική ενίσχυσης της οικονομικής σταθερότητας του P&I. Να εξασφαλίσουμε δηλαδή ότι τα ασφάλιστρα που λαμβάνουμε είναι αντίστοιχα με το ύψος του ρίσκου. Αυτό δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, αφού θα πρέπει κανείς να συνυπολογίσει πάρα πολλές παραμέτρους. Και οι παράμετροι αυξάνονται διαρκώς, αφού υπάρχουν και νέα ρίσκα που προκύπτουν από την τεχνολογική μετάβαση της ναυτιλίας στην πράσινη και ψηφιακή εποχή. Για να το καταλάβετε, θα σας αναφέρω τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μεταφέρονται από τα car carriers. Η αντιμετώπιση μιας πυρκαγιάς σε πλοίο συμβατικών αυτοκινήτων είναι τελείως διαφορετική, σε σχέση με μια πυρκαγιά που θα ξεσπάσει σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πρόκειται για πολύπλοκη διαδικασία που θα χρειαστεί να τη φέρουν εις πέρας, στη μέση του ωκεανού, πληρώματα που δεν έχουν την απαραίτητη εξειδίκευση».

Οι άλλοι δύο στόχοι;

«Σε πρώτο πλάνο είναι και η "επένδυση" που κάνουμε στο ανθρώπινο δυναμικό. Και δεν αναφέρομαι μόνο στη συνεχή εκπαίδευση των στελεχών μας, αλλά και στην ουσιαστική κατανόηση των αναγκών τους, ώστε οι δράσεις που αναλαμβάνουμε για το προσωπικό να έχουν θετική επίδραση σε αυτούς. Να τους βοηθήσουμε να πετύχουν τις απαραίτητες ισορροπίες ανάμεσα στην επαγγελματική και την προσωπική τους ζωή, κάτι που στο τέλος της ημέρας έχει θετικό αντίκτυπο και στην εργασιακή τους απόδοση.

Ο τελευταίος, αλλά εξαιρετικά σημαντικός στόχος, είναι να δώσουμε σε όλο τον κόσμο, στις κυβερνήσεις αλλά και στη ναυτιλιακή βιομηχανία να καταλάβει τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζουν τα P&I Clubs στη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αν δεν είχαμε αυτό τον μηχανισμό (P&I) δεν θα λειτουργούσε αυτό που σήμερα ονομάζουμε εφοδιαστική αλυσίδα και μάλιστα σε παγκόσμιο επίπεδο. Χωρίς τις υπηρεσίες που προσφέρουμε για εξασφάλιση ευθυνών προς τρίτους σε όλη τη μεταφορική αλυσίδα, δεν θα μπορούσαν να πλεύσουν, χωρίς προβλήματα, τα πλοία ανάμεσα σε διάφορες Δωροθέα Ιωάννου: «Έχουμε πολλά παραδείγματα, σε όλο τον κόσμο, ελεγκτών που πολύ συχνά προσπαθούν να εντάξουν τα P&I Clubs σε "κουτάκια", όπως κάνουν με τις άλλες ασφαλιστικές εταιρείες. Ωστόσο, οι οργανισμοί μας δεν είναι εφικτό να μπουν σε κουτιά, γιατί η λειτουργία τους δεν προσομοιάζει με καμία άλλη ασφαλιστική λειτουργία». χώρες και λιμάνια του κόσμου και να μεταφέρουν τα φορτία, γιατί εμείς είμαστε το "δίχτυ ασφαλείας" της βιομηχανίας».

Τι προσφέρουν τα P&I Clubs;

«Όταν ένα πλοίο είναι ασφαλισμένο σε P&I Club, μέλος του International Group of Protection and Indemnity Clubs (IG), γνωρίζουν όλοι στη ναυτιλιακή αλυσίδα ότι το πλοίο καλύπτεται από το πιο μεγάλο ασφαλιστικό και αντασφαλιστικό πρόγραμμα αστικής ευθύνης που υπάρχει στο κόσμο. Αυτός ήταν ο λόγος που δημιουργήθηκαν τα clubs. Γιατί προσφέρουν κάλυψη με υψηλό ρίσκο το οποίο οι παραδοσιακοί ασφαλιστές, ιστορικά, δεν ήθελαν να αναλάβουν. Έτσι, οι κανόνες του κάθε P&I είναι φτιαγμένοι για να μπορούν να απορροφήσουν τα ρίσκα που φέρνουν η εξέλιξη και η καινοτομία στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Ο διαφορετικός τρόπος λειτουργίας των οργανισμών πολλές φορές δεν αντιμετωπίζεται με τον σωστό τρόπο από τους ελεγκτές. Έχουμε πολλά παραδείγματα, σε όλο τον κόσμο, ελεγκτών που πολύ συχνά προσπαθούν να εντάξουν τα P&I clubs σε "κουτάκια", όπως κάνουν με τις άλλες ασφαλιστικές εταιρείες. Ωστόσο, οι oργανισμοί μας δεν είναι εφικτό να μπουν σε κουτιά, γιατί η λειτουργία τους δεν προσομοιάζει με καμία άλλη ασφαλιστική λειτουργία. Είμαστε μη κερδοσκοπικοί αλληλοασφαλιστικοί οργανισμοί».

Στην τρέχουσα επικαιρότητα πόσο επηρεάζει τον κλάδο ο πόλεμος στην Ουκρανία;

«Στην καθημερινή μας λειτουργία, είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε σωστό και αυστηρό έλεγχο σε ό,τι ασφαλίζουμε. Ανέκαθεν γινόταν αυτό. Έχουμε μάλιστα ειδικό τμήμα που κάνει αυτό τον έλεγχο. Για κάθε περίπτωση προχωράμε σε due diligence. Είμαστε υποχρεωμένοι να το κάνουμε όπως αναφέρουν οι κανονισμοί. Όσα προβλέπουν οι νόμοι. Η αλήθεια όμως είναι ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει κάνει περισσότερο περίπλοκη την κατάσταση. Γιατί έχουμε τρεις διαφορετικές περιοχές που πρέπει να ελέγχουμε. Την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Και εννοώ τις απαιτήσεις που προκύπτουν από τους νόμους σε κάθε περίπτωση. Και οι απαιτήσεις που προκύπτουν από το νομικό πλαίσιο διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές φορές να είμαστε αναγκασμένοι να προσαρμοστούμε σε πολλές διαφορετικές νομοθεσίες. Και φυσικά ο έλεγχος είναι διπλός. Σε πρώτο επίπεδο διαπιστώνουμε αν επιτρέπεται το πλοίο να κάνει ένα συγκεκριμένο ταξίδι και στη συνέχεια εξετάζουμε αν είναι νόμιμο για εμάς να καλύψουμε τις απαιτήσεις ασφάλισης, σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι κανονισμοί και η νομοθεσία. Συμπερασματικά, ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει πολλαπλασιάσει την προσπάθεια που απαιτείται να κάνουμε, προκειμένου να είμαστε βέβαιοι 100% για τις αποφάσεις μας».

Κάτι που σας ενοχλεί, εννοώ σε επαγγελματικό επίπεδο, και που θα θέλατε να αλλάξει;

«Ένα πολύ σημαντικό θέμα είναι αυτό των εγκαταλελειμμένων πλοίων και πληρωμάτων. Τα P&I Clubs με μια ιστορική κοινή τους απόφαση ανέλαβαν την πρωτοβουλία και το κόστος για τον επαναπατρισμό των ναυτικών που έχουν εγκαταλειφθεί από ναυτιλιακές εταιρείες. Αναλαμβάνουμε, εθελοντικά, να φροντίσουμε να επιστρέψουν αυτοί οι ναυτικοί στις οικογένειές τους, αλλά και να τους καταβάλουμε και μισθούς για διάστημα μέχρι τεσσάρων μηνών. Είναι σημαντικό να επαναλάβω ότι όλο αυτό γίνεται σε εθελοντικό επίπεδο. Οι άνθρωποί μας κάνουν το καλύτερο δυνατό για τους ναυτικούς, χωρίς να επιβάλλουμε καν επασφάλιστρα. Ωστόσο, οι κρατικές αρχές σε πολλές περιπτώσεις μάς αντιμετωπίζουν σαν να είμαστε οι υπεύθυνοι για την εγκατάλειψη ενός πλοίου και των ναυτικών του και όχι σαν τους εθελοντές που έχουν στόχο τον επαναπατρισμό και την ανιδιοτελή βοήθεια προς τα πληρώματα αυτά».

Σε επαγγελματικό επίπεδο ποιος θα μπορούσε να είναι ο επόμενός σας στόχος;

«Δεν είχα ποτέ πολύ υψηλούς επαγγελματικούς στόχους. Πάντα κοίταζα να στέκομαι καλά στα πόδια μου, να κάνω τη δουλειά μου σωστά δίνοντας το 150% των δυνάμεών μου και μόνο όταν πετύχαινα τον εκάστοτε στόχο μου, ανέβαζα το βλέμμα μου στο επόμενο σκαλοπάτι. Είμαι ευτυχισμένη για την πορεία που έχω διανύσει και τώρα θέλω να αφοσιωθώ πλήρως στα νέα μου καθήκοντα».

Επαγγελματική ανέλιξη με εντυπωσιακό ρυθμό

Η ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΔΑ Δωροθέα Ιωάννου ανέλαβε στις αρχές Αυγούστου τον ρόλο της CEO στο Shipowners Claims Bureau, τη διαχειρίστρια εταιρεία του American P&I Club. Είναι η πρώτη φορά στα 167 χρόνια ιστορίας των ναυτασφαλιστικών οργανισμών που μια γυναίκα επωμίζεται τα καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου.

«Είμαι ενθουσιασμένη με αυτή τη νέα θέση, η οποία σηματοδοτεί μια ιδιαίτερη σημασία για τον οργανισμό μας, αλλά και για τη βιομηχανία των ναυτιλιακών ασφαλίσεων γενικότερα. Είμαι περήφανη που δουλεύω με το SCB, το American Club και τον EOM και μία ομάδα ταλαντούχων επαγγελματιών σε διεθνές επίπεδο, με τους οποίους έχω περάσει τα τελευταία 17 χρόνια. Ανυπομονώ να χτίσω πάνω στα κατορθώματα του παρελθόντος για να επιτύχουμε ακόμη περισσότερα στο μέλλον», δήλωσε η κ. Ιωάννου.

Η Δωροθέα Ιωάννου γεννήθηκε από Ελληνοκύπριους γονείς, μεγάλωσε και σπούδασε στη Νέα Υόρκη. Κατέχει Β.Α. από το City University της Νέας Υόρκης και ανώτατο πτυχίο Νομικής από το St John's University School of Law της πόλης.

Το 1997 μετεγκαταστάθηκε στην Ελλάδα και αρχικά απασχολήθηκε στη διδαχή αγγλικών και σε μια τοπική δικηγορική εταιρεία, αφού δεν είχε επαγγελματικές επαφές ή συνδέσεις. Εισήλθε στον κλάδο των ναυτασφαλίσεων μέσα από την εταιρεία Allied Insurance Brokers το 1998 και τελικά πήρε τα ηνία του τμήματος απαιτήσεων, «κάνοντας όνομα» ως ανερχόμενο ταλέντο στη διαχείριση ναυτικών ατυχημάτων.

Το 2005 η κ. Ιωάννου εισήλθε στο νεοϊδρυθέν SCB (Hellas) γραφείο στον Πειραιά, που αντιπροσώπευε το SCB της Νέας Υόρκης. Τελικά, και μετά από διαχείριση απαιτητικών υποθέσεων, ανέλαβε το 2009 τη γενική διαχείριση του γραφείου.

Το 2015 έγινε η πρώτη γυναίκα στην ιστορία του American Club που αναλαμβάνει senior με παγκόσμιο εκτελεστικό ρόλο, εκτελώντας χρέη διευθύντριας Παγκόσμιας Επιχειρησιακής Ανάπτυξης. Το 2017 τιμήθηκε στο Λονδίνο με το βραβείο Επόμενης Γενιάς στη Ναυτιλία, στη μεγάλη ναυτιλιακή διοργάνωση της Lloyd's List.

Η κ. Ιωάννου υποστηρίζει ένθερμα την εταιρική φιλοσοφία και δομή που διασφαλίζει ότι οι γυναίκες μπορούν, ανεξαρτήτως οικογενειακών υποχρεώσεων, να κάνουν καριέρα και να ανελιχθούν. Μάλιστα, είναι ιδιαίτερα δραστήρια και στο έργο της WISTA (Women's International Shipping & Trading Association), τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Τέλος, σημειώνεται ότι πρόσφατα εξελέγη στο διοικητικό συμβούλιο του International Propeller Club, αναλαμβάνοντας ενεργό λόγο στην προεδρία της Επιτροπής Εκπαίδευσης και Επόμενης Γενιάς.