Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 08 Αυγούστου 2022 12:06

Στο 11,6% ο πληθωρισμός τον Ιούλιο

Ελαφρά επιβράδυνση παρουσίασε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούλιο, παραμένοντας ωστόσο σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Εξακολουθούν να καίνε τα «καύσιμα», ενώ ιδιαίτερα επιβαρυντικές για το πορτοφόλι των ελληνικών νοικοκυριών είναι και οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα και άλλα βασικά αγαθά. 

Της Νατάσας Στασινού
[email protected] 

Ελαφρά επιβράδυνση παρουσίασε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούλιο, παραμένοντας ωστόσο σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Εξακολουθούν να καίνε τα «καύσιμα», ενώ ιδιαίτερα επιβαρυντικές για το πορτοφόλι των ελληνικών νοικοκυριών είναι και οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα και άλλα βασικά αγαθά. Υπό τις συνθήκες αυτές και με τα υψηλότερα των εκτιμήσεων φορολογικά έσοδα πρώτου εξαμήνου να ανοίγουν δημοσιονομικό χώρο, πέρα από την επιδότηση του ηλεκτρικού ρεύματος τον Αύγουστο, τα κυβερνητικά σχέδια περιλαμβάνουν νέα επιταγή ακρίβειας, ένα fuel pass 3, αλλά και ενίσχυση του επιδόματος θέρμανσης την επόμενη χειμερινή περίοδο. Τα μέτρα θα ανακοινωθούν από τον πρωθυπουργό τον Σεπτέμβριο από το βήμα της ΔΕΘ. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ τον Ιούλιο ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 11,6% από 12,1% τον Ιούνιο. Άλμα 178,9% έκανε η τιμή του φυσικού αερίου σε σχέση με τον Ιούλιο του 2021, ενώ αυξημένο κατά 55,8% ήταν το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος και κατά 65% του πετρελαίου θέρμανσης. Στο μέτωπο των τροφίμων, τα νοικοκυριά ήρθαν αντιμέτωπα με ανατιμήσεις άνω του 27% στα έλαια και άνω του 16% σε κρέατα, γαλακτομικά, ψωμί και δημητριακά. 

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 11,6% τον μήνα Ιούλιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά: • 13,0% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκάπαγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα.
• 1,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα). • 3,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 30,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
• 8,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 0,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
• 20,6% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
• 2,0% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 2,5% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά: • 2,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.