Οικονομία & Αγορές
Σάββατο, 06 Αυγούστου 2022 21:00

Αυξημένη ζήτηση για ναυλώσεις πλοίων προς την Ουκρανία

Την ώρα που τα πρώτα πλοία από την Ουκρανία φορτωμένα με σιτηρά έχουν αποχωρήσει, πλοιοκτήτες, ναυλωτές και ασφαλιστές επεξεργάζονται σχήματα ναυλώσεων που θα επιτρέψουν τη διενέργεια ταξιδιών σε μεγάλη κλίμακα. Ο managing director της ναυλομεσιτικής Agora Shipbroking, Αλέξανδρος Ψαριανός, λέει στη «Ν» πως υπάρχει αυξημένη ζήτηση από πλοιοκτήτες για ναυλώσεις πλοίων που θα κατευθυνθούν προς την Ουκρανία, αλλά ακόμη δεν έχει προχωρήσει καμία συμφωνία.

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Την ώρα που τα πρώτα πλοία από την Ουκρανία φορτωμένα με σιτηρά έχουν αποχωρήσει, πλοιοκτήτες, ναυλωτές και ασφαλιστές επεξεργάζονται σχήματα ναυλώσεων που θα επιτρέψουν τη διενέργεια ταξιδιών σε μεγάλη κλίμακα.

Ο managing director της ναυλομεσιτικής Agora Shipbroking, Αλέξανδρος Ψαριανός, λέει στη «Ν» πως υπάρχει αυξημένη ζήτηση από πλοιοκτήτες για ναυλώσεις πλοίων που θα κατευθυνθούν προς την Ουκρανία, αλλά ακόμη δεν έχει προχωρήσει καμία συμφωνία.

Αυτό, διότι, εξηγεί ο κ. Ψαριανός, παρατηρείται δισταγμός από ασφαλιστές για την ασφάλιση των πλοίων, λόγω του ρίσκου που ενέχει ένα τέτοιο ταξίδι. Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, το ασφαλιστικό σχήμα που συμφωνήθηκε τις προηγούμενες ημέρες υπό τη βρετανική Lloyd's εξαιρεί τις νάρκες που υπάρχουν ακόμη στη Μαύρη Θάλασσα, γεγονός που δημιουργεί προβληματισμό.

Ο κ. Ψαριανός τονίζει, πάντως, ότι τα ναύλα που συζητούνται είναι διπλάσια απ’ αυτά που καταγράφονται σήμερα στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ στο επίκεντρο βρίσκονται τα μικρά bulk carriers, τύπου handysize.

«Πλοιοκτήτες, ναυλωτές και ασφαλιστές προσπαθούν να δουν τι γίνεται και να υπολογίσουν πόσο μεγάλο ή μικρό είναι το ρίσκο» λέει από την πλευρά του ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, προϊστάμενος στο τμήμα Ερευνών και Αξιολόγησης της ναυλομεσιτικής Xclusiv Shipbrokers. «Πάντως, σίγουρα όταν ξεκινήσουν μαζικά τα αιτήματα για νέες ναυλώσεις, τα ναύλα θα είναι αυξημένα ανάλογα με το ρίσκο και το κόστος της ασφάλισης των πλοίων. Πιθανότατα διπλάσια ή και τριπλάσια σε σύγκριση με τα μέσα ναύλα της αγοράς» συμπληρώνει.

Σημειώνεται ότι τα πλοία που έχουν φύγει μέχρι στιγμής από την Ουκρανία είχαν αποκλειστεί φορτωμένα στα λιμάνια της χώρας πριν από τον πόλεμο. Συνεπώς, με τα έως τώρα δεδομένα δεν έχει ξεκινήσει ακόμη κάποια νέα ναύλωση. Ωστόσο, δεν είναι γνωστό αν οι προηγούμενες ναυλώσεις των εν λόγω βαποριών έχουν τροποποιηθεί για το ταξίδι στη Μαύρη Θάλασσα.

Αναχωρήσεις

Χθες ξεκίνησε το δεύτερο στάδιο του σχεδίου του κέντρου συντονισμού που έχει «στηθεί» στην Κωνσταντινούπολη από αξιωματούχους της Ρωσίας, της Ουκρανίας, της Τουρκίας και των Ηνωμένων Εθνών.

Ειδικότερα, δοκιμάστηκε η λειτουργία πολλαπλών πλοίων στον ανθρωπιστικό διάδρομο στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς αναχώρησαν από την Ουκρανία τρία βαπόρια φορτωμένα με σιτηρά.

Τα bulk carriers που έλαβαν την έγκριση να κινηθούν είναι το Polarnet, το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Chornomorsk, με φορτίο καλαμποκιού 12.000 μετρικών τόνων και θα μεταβεί στο Karasu της Τουρκίας, το Navistar που βρισκόταν στην Οδησσό με φορτίο καλαμποκιού 33.000 μετρικών τόνων και προορισμό το Ringaskiddy στην Ιρλανδία και το Rojen που θα ταξιδέψει από το Chornomorsk προς το Ηνωμένο Βασίλειο (Teesport) με φορτίο κα- λαμποκιού 13.041 μετρικών τόνων.

Παράλληλα, το κέντρο συντονισμού ενέκρινε τη μετακίνηση του Fulmar S (χωρητικότητας 13.450 dwt), προς το Chornomorsk, αφού πρώτα περάσει από επιθεώρηση.

Με βάση στοιχεία από την πλατφόρμα δεδομένων Equasis, τα τέσσερα πλοία είναι τουρκικών και βουλγαρικών συμφερόντων. Το πρώτο ταξίδι διενεργήθηκε από το Razoni, το οποίο μετέφερε 26.000 τόνους ουκρανικών σιτηρών, με προορισμό το Λίβανο.