Λαθραία ή νοθευμένα είναι τα καύσιμα που διακινούνται σήμερα στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝΒΕΘ), Θέμη Κιουρτζή.
Λαθραίο ή νοθευμένο είναι σημαντικό μέρος των καυσίμων που διακινούνται σήμερα στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝΒΕΘ), Θέμη Κιουρτζή.
Ο κ. Κιουρτζής, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, επεσήμανε ότι μόλις το 6%-7% των πρατηρίων της χώρας υπολογίζεται πως είναι υπαίτια για την παραβατικότητα, που έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, στερώντας πολύτιμα έσοδα από το κράτος.
Όπως υποστήριξε ο κ. Κιουρτζής, το κόστος της παραβατικότητας που σχετίζεται με τα καύσιμα για το ελληνικό κράτος, κυρίως λόγω διαφυγής φόρων, υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε περίπου 700 εκατ. ευρώ ετησίως, χωρίς να αποκλείεται να φτάνει ακόμα και στο 1 δισ. ευρώ.
Όπως υπογραμμίστηκε, «το φαινόμενο της παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων γιγαντώθηκε την τελευταία τριετία και αφού γέμισε η Αθήνα με λαθραία καύσιμα, τώρα το κακό επεκτείνεται στη Θεσσαλονίκη και στα υπόλοιπα αστικά κέντρα επειδή «έλεγχοι δεν γίνονται» και επειδή το σύστημα εισροών – εκροών που έχει εφαρμοστεί στα πρατήρια και μόνο στα πρατήρια, έχει καταδολιευτεί, ενώ δεν εφαρμόζεται σε όλους τους κρίκους διακίνησης καυσίμων.
«Το γεγονός ότι, επιπροσθέτως, οι έλεγχοι δεν είναι επαρκείς, επιτρέπει στους επιτήδειους των ‘κλεφτομάγαζων’ να δρουν ανενόχλητοι, εξήγησε ο κ. Κιουρτζής, συμπληρώνοντας ότι «Μπορεί το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια να κατέστη υποχρωτικό στα αστικά κέντρα το 2013 και στην υπόλοιπη χώρα το 2014, αλλά είναι τόσο διαβλητό, ώστε αδυνατεί να καταγράψει τις παραβατικές συμπεριφορές».
«Άν θέλουν να ελέγξουν την παραβατικότητα», τονίστηκε, «θα πρέπει, όπως πρότεινε η ΠΟΠΕΚ, να χτυπήσουν στην καρδιά του προβλήματος, να αναλάβει το κράτος να γίνει ένα ηλεκτρονικό σύστημα, αδιάβλητο, όπως είναι π.χ. το mydata, ένα σύστημα τύπου κλειστής αποθήκης, όπου θα ελέγχεται πραγματικά τι εισέρχεται και τι βγαίνει από τις αντλίες των πρατηρίων».
Ο πρόεδρος του ΕΕΘ, Μιχάλης Ζορπίδης, υπογράμμισε ότι οι επαγγελματίες μεταφορείς αναγκάζονται να προμηθευτούν καύσιμα από το εξωτερικό, όποτε τους δίνεται η ευκαιρία.
«Θα πρέπει να βάζουμε καύσιμα από τη Σλοβενία, από την Ιταλία ή από τη Βουλγαρία;», είπε, επισημαίνοντας ότι στη Βουλγαρία, το πετρέλαιο κίνησης είναι στα 1,40 ευρώ και στην Ελλάδα στα 1,85-1,90 και αυτό επειδή η Ελλάδα έχει σε τόσο υψηλά επίπεδα το ΦΠΑ και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.
Αυτός είναι και ο λόγος, όπως είπε ο αντιπρόεδρος της ΕΝΒΕΘ, Χρήστος Σταυράκης, που το 30% των πρατηρίων καυσίμων σε παραμεθόριους νομούς, όπως είναι οι Σέρρες, το Κιλκίς, έκλεισαν.
Ο κ. Κιουρτζής τόνισε πως η παραβατικότητα στα καύσιμα δεν αφορά μόνο το λαθρεμπόριο. Αφορά και τη νόθευση με διαλύτες και την καταδολίευση των ηλεκτρονικών συστημάτων εισροών – εκροών.
«Οι παραβατικοί έχουν εισχωρήσει στη λιανική καυσίμων. Εάν ήθελαν πραγματικά να τους πιάσουν, θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν και το e-καταναλωτής, για να δούνε από εκεί ποια πρατήρια πουλάνε σε τιμές χαμηλότερες και από αυτές των διυλιστηρίων. Διεκδικούμε τη νομιμότητα», ανέφερε.
«Η παραβατικότητα ‘οδήγησε’ 3.000 πρατήρια- οικογενειακές επιχειρήσεις, είτε σε κλείσιμο, είτε σε θυγατρικές των διυλιστηρίων, είτε στους παραβατικούς. Η Πολιτεία δεν μπορεί να προστατεύει τους λαθρεμπόρους, μη δίνοντας τα στοιχεία τους στη δημοσιότητα επειδή δήθεν πρέπει να προστατευθούν τα προσωπικά τους δεδομένα και, από την άλλη, να δίνονται στοιχεία πολιτών για παραβάσεις των 500 ευρώ», συμπλήρωσε.
Σε ό,τι αφορά στο πλαφόν στις τιμές καυσίμων, η πρόταση της ΠΟΠΕΚ ήταν να μπει ποσοστιαίο όριο στο περιθώριο κέρδους και να μη επιβληθεί τιμή μονάδας, όπως τελικά έγινε, καθώς έτσι δεν μπορούν να παρακολουθηθούν οι αλλαγές στην αγορά.
Πηγή: popek.gr