Η Αττική αποτελεί, με αξιώσεις, έναν από τους πιο εδραιωμένους, δημοφιλείς και εμβληματικούς προορισμούς της χώρας, με σημαντική αναπτυξιακή δυναμική σε όλα τα προϊόντα, επισημαίνει ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης.
Από την έντυπη έκδοση
Στη Χριστίνα Χρυσανθοπούλου
[email protected]
Η Αττική αποτελεί, με αξιώσεις, έναν από τους πιο εδραιωμένους, δημοφιλείς και εμβληματικούς προορισμούς της χώρας, με σημαντική αναπτυξιακή δυναμική σε όλα τα προϊόντα, επισημαίνει ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης.
Ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, στέλνει το αισιόδοξο μήνυμα για την πορεία της τουριστικής σεζόν ως τώρα και εξηγεί για ποιους λόγους η Αττική είναι και μπορεί να αποτελέσει, με ακόμη εντονότερο αποτέλεσμα, δελεαστικό προορισμό διακοπών για όλο τον χρόνο. Επιπλέον, υπογραμμίζει τους τρόπους με τους οποίους η Αττική και οι επιμέρους περιοχές της είναι σε πλήρη ετοιμότητα αποτελεσματικής διαχείρισης της φετινής, τουριστικής έκρηξης, θίγοντας επιπλέον τον ρόλο της κρουαζιέρας προς αυτή την κατεύθυνση.
Πώς διαμορφώνεται η εξέλιξη του τουριστικού ρεύματος στην περιφέρεια Αττικής;
«Τα μηνύματα για την Αττική και γενικότερα για την Ελλάδα είναι πολύ αισιόδοξα, καθώς το 2022 σηματοδοτεί την επάνοδο στην τροχιά ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, καθώς αναμένεται να φτάσουμε και -ενδεχομένως- να ξεπεράσουμε το καλοκαίρι του 2019, οπότε και κορυφώθηκε το τουριστικό προϊόν μας.
Είναι αυτονόητο ότι η αυξητική αυτή τάση θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην Αττική, καθώς αυτή αποτελεί την πύλη εισόδου για τη συντριπτική πλειονότητα των διεθνών τουριστών. Με τη διαφορά ότι πλέον η Αττική, μέσα από τη συνεχή και μεθοδική μας προσπάθεια, έχει καταστεί αυτοτελής προορισμός, καθώς ολοένα και περισσότεροι τουρίστες επιλέγουν να περάσουν εδώ τις διακοπές τους. Αυτή η τάση επιβεβαιώνεται από τα επίσημα στοιχεία που δείχνουν την αλματώδη αύξηση του μέσου χρόνου διαμονής και τη συνεπακόλουθη αύξηση της ταξιδιωτικής δαπάνης».
Ποιες οι προσδοκίες από την τρέχουσα τουριστική σεζόν;
«Η βασική μας προσδοκία είναι σε πρώτο επίπεδο να ξεπεράσουμε τα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία του καλοκαιριού του 2019 και σε δεύτερο επίπεδο να εμπεδώσουμε τον κεντρικό στόχο της τουριστικής πολιτικής μας: να καθιερωθεί το ήδη ισχυρό brand name της Αττικής ως ένας από τους πιο δημοφιλείς, αυτοτελείς ταξιδιωτικούς προορισμούς, όχι μόνο για τη θερινή περίοδο, αλλά και για τους 12 μήνες του χρόνου.
Ο στόχος αυτός είναι απόλυτα ρεαλιστικός και επιτεύξιμος, ιδίως μέσα στη σημερινή ταξιδιωτική κίνηση, όπως διαμορφώνεται υπό τις παρούσες συνθήκες σε διεθνές επίπεδο. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι πέρα των επισκεπτών από χώρες που παραδοσιακά αποτελούν «πελάτες» του ελληνικού τουρισμού, η Αττική ανοίγεται πλέον με αξιώσεις σε τουρίστες από νέες αγορές, όπως η Ινδία, η Ν. Κορέα και οι χώρες της Μ. Ανατολής».
Ποιες είναι οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η περιοχή, με την αναμενόμενη τουριστική έκρηξη;
«Η μόνη πρόκληση που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι να αναδειχτούμε υψηλότεροι των προσδοκιών των επισκεπτών μας και να τους προσφέρουμε μια αξέχαστη "αττική εμπειρία".
Η Αττική πλέον είναι περισσότερο από ποτέ έτοιμη να αντεπεξέλθει με άψογο τρόπο στην επικείμενη αύξηση του τουριστικού ρεύματος.
Αποτελεί με αξιώσεις έναν από τους πιο εδραιωμένους, δημοφιλείς και εμβληματικούς προορισμούς της χώρας, με σημαντική αναπτυξιακή δυναμική σε όλα τα προϊόντα, λόγω της εξαιρετικά καλής προσβασιμότητας και των σημαντικών πόρων και υποδομών που διαθέτει, ως το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας, ενώ τα σημαντικά έργα και οι επενδύσεις στο παραλιακό μέτωπο συμβάλλουν στην ανάπλαση και στην περαιτέρω τουριστική του αξιοποίηση.
Είμαστε πανέτοιμοι να προσφέρουμε μια ολοκληρωμένη τουριστική εμπειρία, όχι μόνο στη μητροπολιτική Αθήνα, αλλά και σε επιμέρους περιοχές της Αττικής, όπως η Αθηναϊκή Ριβιέρα και τα νησιά του Αργοσαρωνικού».
Ποιες ενέργειες προβολής της ως τουριστικού προορισμού έχουν γίνει σε Ελλάδα και εξωτερικό και ποιο το περιθώριο ενίσχυσης της εξωστρέφειας;
«Για εμάς, η διαχείριση του τουριστικού προϊόντος μας αποτελεί έναν στόχο που υπηρετούμε με συνέπεια και σχέδιο, προσδοκώντας σε μετρήσιμα αποτελέσματα σε μέσο-και μακροπρόθεσμο επίπεδο. Σε αυτή την κατεύθυνση, ο σχεδιασμός μας περιλάμβανε την οργανωμένη ενίσχυση της εξωστρέφειας της Αττικής με συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις -ακόμα και υβριδικά στην περίοδο της πανδημίας-, την ευθυγράμμιση με τους στρατηγικούς στόχους του υπουργείου Τουρισμού, την προσέλκυση τουριστών υψηλών εισοδημάτων για όλο τον χρόνο, αλλά και την ενίσχυση της προστιθέμενης αξίας των δεξιοτήτων του ανθρώπινου παράγοντα.
Ιδιαίτερη έμφαση δώσαμε σε ειδικές μορφές τουρισμού, που προσελκύουν επισκέπτες με υψηλά εισοδηματικά προφίλ, ώστε να σημειωθεί αύξηση στη μέση παραμονή στην Αττική, στη δαπάνη σε υπηρεσίες εστίασης και ψυχαγωγίας, αλλά και στην αύξηση των διαθέσιμων κλινών, ιδίως σε ξενοδοχεία πολυτελείας.
Επιπροσθέτως, υλοποιήσαμε μια ολοκληρωμένη επικοινωνιακή εκστρατεία, που έχει αποσπάσει διεθνείς βραβεύσεις, μέσα από την οποία προβάλλουμε όλα τα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, αλλά και τις παροχές που προσφέρει η Αττική στον διεθνή τουρίστα. Σημαντικό στοιχείο αυτής της καμπάνιας ήταν η ανάδειξη του μοναδικού παραλιακού μετώπου και των κοσμοπολίτικων νησιών της Αττικής, αλλά και το μοναδικό πολιτιστικό απόθεμα, που επεκτείνεται από τα μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς μέχρι και τους υπερσύγχρονους χώρους τέχνης που είναι στη διάθεση των τουριστών».
Ποια είναι τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της Αττικής που χρήζουν προβολής και τα οποία μπορεί ο επισκέπτης να αξιοποιήσει;
«Η Αττική είναι κοσμοπολίτικη, ιστορική και συνάμα σύγχρονη, ελκυστική, ασφαλής, μια αιώνια μητρόπολη του κόσμου, που υπόσχεται αυθεντικές εμπειρίες και πολλαπλές επιλογές. Ένας τόπος που μπορεί να βρει πραγματικά ό,τι επιθυμεί και ακόμα περισσότερα.
Πολύτιμο κεφάλαιο σε αυτή μας την προσπάθεια είναι τα μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της Αττικής: η μακραίωνη ιστορία της, με τα δεκάδες μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και σύγχρονους χώρους τέχνης, διάσπαρτους σε όλο το λεκανοπέδιο, τα εξαιρετικά αγροδιατροφικά προϊόντα και οι εκλεπτυσμένες οινικές ποικιλίες, που αποτελούν τη βάση για πρωτόγνωρες γαστρονομικές απολαύσεις σε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες εστίασης και διασκέδασης, το εξαιρετικό κλίμα και ο ηλιόλουστος αττικός ουρανός, που προσφέρει ευκαιρίες για εξωτερικές δραστηριότητες σχεδόν όλο τον χρόνο, τα κοσμοπολίτικα νησιά της, μια γεύση από παράδεισο λίγα μόνο λεπτά από τα σύγχρονα λιμάνια της Αττικής. Τα δεκάδες χιλιόμετρα παραλιών της "Αττικής Ριβιέρας" που εναλλάσσονται με ορεινά τοπία και εξοχικά μονοπάτια. Χιλιάδες ομορφιές, που περιμένουν τον τουρίστα για να τις ανακαλύψει».
Τι ρόλο διαδραματίζει η κρουαζιέρα στην κατεύθυνση της τουριστικής ανάπτυξης της περιφέρειας Αττικής;
«Το παράκτιο μέτωπο και τα νησιά της Αττικής, αλλά και όλοι οι οικονομικοί κλάδοι που σχετίζονται με αυτό, αποτελούν κλειδιά για την ανάπτυξη της περιφέρειας, την αλλαγή της εικόνας της και την τόνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Πάνω σε αυτό, έχουμε εξασφαλίζει πόρους για να "ξεπαγώσουμε" μεγάλα έργα, εμβληματικές αστικές αναπλάσεις, που είχαν μείνει για χρόνια σε αδράνεια, αξιοποιώντας κοινοτικά κονδύλια, αλλά και σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να χτίσουμε -κυριολεκτικά και μεταφορικά- τις υποδομές που θα διαμορφώσουν την εικόνα της Αττικής στο μέλλον.
Η ανάδειξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας, του παράκτιου κοσμήματος της Αττικής μας, έχει για εμάς ύψιστη σημασία, καθώς συμμετέχουμε στο μεγάλο έργο που αφορά την κατασκευή ποδηλατοδρόμου, δικτύου πεζοδρόμων και χώρων αναψυχής, συνολικού μήκους 70 χιλιομέτρων, στον νότιο άξονα της Αθήνας.
Αυτό αποτελεί ένα μέρος της πολιτικής μας για την ανάδειξη του παραλιακού μετώπου, καθώς ολοκληρώνουμε την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου και τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου. Ήδη ολοκληρώθηκε, μετά από την επίλυση ανυπέρβλητων προβλημάτων, η πρώτη φάση, ενώ δημοπρατείται το επόμενο διάστημα και η δεύτερη φάση του έργου, αφού βρέθηκε τρόπος χρηματοδότησης. Παράλληλα, προχωρά η ανάπλαση του Μικρολίμανου, που αλλάζει την όψη του Πειραιά, αλλά και η επέκταση του Λιμένος Πειραιά και η δημιουργία προβλήτας για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας, με τα θετικά αποτελέσματα στον τομέα του εμπορίου, των επενδύσεων και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας να είναι αυτονόητα. Ας μην ξεχνάμε ότι η αύξηση της κρουαζιέρας κινείται σε υψηλότατα επίπεδα και ο Πειραιάς αποτελεί το πρώτο λιμάνι εκκίνησης.
Για εμάς, κάθε έργο υποδομής που αναδεικνύει τα παράλια και ενισχύει τη συνδεσιμότητα με τα νησιά μας, τα "διαμάντια" του Αργοσαρωνικού, αποτελεί πρόσθετο πλούτο στο "θησαυροφυλάκιο" της Αττικής μας».
Κίνητρα για θεματικό τουρισμό
Σε παγκόσμιο επίπεδο παρατηρείται μια τάση ενίσχυσης του θεματικού τουρισμού. Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες της Περιφέρειας Αττικής σε αυτή την κατεύθυνση;
«Καθώς ο τουρισμός στην παραδοσιακή του μορφή αποτελεί ένα πεδίο που "αιμοδοτεί" το ελληνικό ΑΕΠ, είναι πλέον αναγκαίο να μην υπάρχει εξάρτηση μόνον από τον ψυχαγωγικό τουρισμό, καθώς κάτι τέτοιο ενέχει οικονομικούς κινδύνους -όπως απέδειξε και η πρόσφατη πανδημία- αλλά να αναπτυχθεί ισομερώς και ο θεματικός τουρισμός.
Ιδιαίτερα στην Αττική, μορφές τουρισμού, όπως ο πολιτιστικός, ο περιβαλλοντικός, ο συνεδριακός, ο γαστρονομικός, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας κ.ά., είναι τομείς στους οποίους η Περιφέρεια δίνει έμφαση, προσφέροντας κίνητρα για την ανάπτυξή τους.
Αξίζει, για παράδειγμα, να σταθούμε στην ιστορία της Αττικής και να αναλογιστούμε τις προοπτικές που υπάρχουν από την παγκόσμια προβολή του πολιτιστικού brand name της, μέσα από την ανάπτυξη πολιτιστικών διαδρομών, τη δημιουργία δικτύωv αρχαιολογικών χώρων και μουσείων και τη σύνδεση των διάσπαρτων μνημείων του Λεκανοπεδίου. Η Περιφέρεια Αττικής έχει μοχλεύσει σημαντικά ποσά από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάπτυξης, τα οποία κατευθύνει μέσω ΠΕΠ για την αποκατάσταση αρχαιολογικών χώρων, μνημείων της αρχαίας και νεότερης ιστορίας, καθώς και την αναπαλαίωση και απόδοση στο κοινό σημαντικών τοποσήμων και χώρων πολιτισμού της Αττικής, που είτε υπολειτουργούσαν είτε έμεναν σε αχρησία επί σειρά ετών.
Η βασικότερη ίσως προτεραιότητά μας είναι η ανάδειξη της Αττικής -και της Ελλάδας συνολικά- σε έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τουρισμό υγείας παγκοσμίως. Ένας στόχος εφικτός, καθώς, βάσει και των πορισμάτων διεθνών ερευνών, μπορούμε να προσφέρουμε αυτό που ψάχνει ο διεθνής τουρίστας υγείας: ένα πακέτο ασφαλείας για το σύνολο των υπηρεσιών που λαμβάνει.
Στα πλεονεκτήματα της χώρας σε αυτόν τον τομέα συμπεριλαμβάνονται το υψηλό επίπεδο των Ελλήνων ιατρών εντός και εκτός συνόρων, οι υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας, οι ουσιαστικές επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα και του ξενοδοχειακού κλάδου, καθώς και οι διεθνώς πιστοποιημένες δομές. Στην Ελλάδα εφαρμόζονται αυστηρά διεθνή πρότυπα, ενώ υπάρχουν ευνοϊκές νομοθετικές ρυθμίσεις, ιδίως στις υπηρεσίες γονιμότητας και εξωσωματικής γονιμοποίησης. Το συγκριτικά χαμηλό κόστος παροχής υπηρεσιών υγείας και διαμονής -χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα- σε συνδυασμό με το εξαιρετικό κλίμα, τον μεσογειακό ήλιο και την ασφάλεια σε όλα τα επίπεδα, καθιστά τη χώρα ιδανικό προορισμό για τον διεθνή τουρίστα υγείας.
Είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χάσουμε, καθώς ο τουρισμός υγείας μπορεί συνολικά να προσθέσει στο ΑΕΠ της χώρας περίπου 13,6 δισ. ευρώ και να δημιουργήσει 173.000 νέες θέσεις εργασίας σε διάστημα πέντε ετών. Αρκεί να αναλάβουμε εγκαίρως όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο το κέρδος που θα προκύψει για την οικονομία της χώρας. Ίσως αυτή να είναι και η μεγάλη ευκαιρία που θα δώσουμε στα παιδιά μας που εργάζονται στο εξωτερικό για να επιστρέψουν και να απασχοληθούν με επιτυχία στην Ελλάδα μας».