Σε τροχιά ανάκαμψης έχει εισέλθει η αγορά των υπερ-δεξαμενόπλοιων (VLCCs), με τα ναύλα στις περισσότερες εμπορικές διαδρομές να έχουν επιστρέψει σε θετικό έδαφος και το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης να μοιάζει ενθαρρυντικό.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Σε τροχιά ανάκαμψης έχει εισέλθει η αγορά των υπερ-δεξαμενόπλοιων (VLCCs), με τα ναύλα στις περισσότερες εμπορικές διαδρομές να έχουν επιστρέψει σε θετικό έδαφος και το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης να μοιάζει ενθαρρυντικό.
Όπως λέει στη «Ν» ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, προϊστάμενος στο τμήμα Ερευνών και Αξιολόγησης της ναυλομεσιτικής Xclusiv Shipbrokers, ο στόλος των tankers αναμένεται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια «καθώς όχι μόνο το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε χαμηλά πολλών ετών, αλλά και τα νέα συμβόλαια που έχουν γίνει μέχρι τώρα το 2022 αποτελούν αρνητικό ρεκόρ».
Ειδικότερα, στη διάρκεια του τρέχοντος έτους έχουν τεθεί υπό παραγγελία μόλις 25 δεξαμενόπλοια. Στα VLCCs, συνολικά 41 πλοία βρίσκονται υπό παραγγελία, εκ των οποίων τα 21 θα παραδοθούν φέτος και 20 την περίοδο 2023-2024.
«Αν αναλογιστούμε ότι 61 πλοία υπερβαίνουν τα 20 χρόνια ζωής και περίπου 150 είναι μεταξύ 16 και 20 ετών, καταλαβαίνουμε ότι η πιθανότητα να μειωθεί ο στόλος τα επόμενα χρόνια είναι αρκετά μεγάλη» σχολιάζει ο κ. Ρουμελιώτης.
Την ίδια ώρα ο αναλυτής αναδεικνύει ότι οι κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας έχουν δώσει μεγάλη ώθηση στις θαλάσσιες εξαγωγές αμερικανικού αργού, οι οποίες πλησιάζουν τα ιστορικά υψηλά, κοντά στα 4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, με τις προβλέψεις να μιλάνε για 4,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2023.
«Αυτό σίγουρα θα δοκιμάσει τα όρια χωρητικότητας των VLCCs και σε συνδυασμό με τις προβλέψεις για μείωση του στόλου τους από το 2024, μπορεί να ωθήσει τα ναύλα σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από τα σημερινά» επισημαίνει ο κ. Ρουμελιώτης. «Ειδικά από τη στιγμή που η επιπλέον ζήτηση αναμένεται να έρθει κυρίως από τις ασιατικές χώρες» προσθέτει.
Ήδη τα ναύλα των VLCCs εδώ και περίπου έναν μήνα έχουν αποκτήσει μια δυναμική. «Παρότι τα μέτρα lockdown στην Κίνα πίεζαν για μεγάλα διαστήματα τα ναύλα, τα οποία είχαν υποχωρήσει σε αρνητικά επίπεδα, πλέον οι βασικές διαδρομές έχουν επιστρέψει σε θετικό έδαφος» εξηγεί ο κ. Ρουμελιώτης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv, η μοναδική διαδρομή στην οποία τα ναύλα στη spot αγορά κινούνται ακόμη σε αρνητική τροχιά είναι από τον Κόλπο Μέσης Ανατολής έως τον Κόλπο των ΗΠΑ. Στις υπόλοιπες διαδρομές, τα βαπόρια αποκομίζουν από 1.593 δολάρια την ημέρα έως και 3.430 δολάρια ημερησίως, ποσά αρκετά χαμηλά ακόμη, αλλά συνάμα πολύ υψηλότερα από αυτά που καταγράφονταν στην αγορά πριν από μερικούς μήνες.
Είναι ενδεικτικό ότι στις 15 Ιουλίου καταγράφηκαν αυξήσεις στα ναύλα από 6% έως και 1.478% σε επίπεδο εβδομάδας.
Στη διαδρομή από Δυτική Αφρική προς Κίνα, τα VLCCs αποκομίζουν 3.430 δολάρια την ημέρα, από -11.267 δολάρια ημερησίως στις 20 Μαΐου. Σύμφωνα με την πλατφόρμα Tankers International, το Delos (κατασκευής 2019), το οποίο είναι εξοπλισμένο με scrubbers και ανήκει στην Aeolos Management της οικογένειας Εμπειρίκου, έκλεισε για ένα ταξίδι στη συγκεκριμένη διαδρομή, έναντι 40.031 δολαρίων την ημέρα.
«Η αύξηση των ναύλων και η προοπτική για ακόμη υψηλότερα επίπεδα μελλοντικά έχει δώσει ώθηση και στις τιμές των VLCCs στη δευτερογενή αγορά» αναφέρει ο κ. Ρουμελιώτης.
Για παράδειγμα, ένα VLCC 5ετίας κοστολογείται πλέον στα 82 εκατ. δολάρια, ενώ έναν μήνα πριν άξιζε 77 εκατ. και έναν χρόνο πριν 72 εκατ. δολάρια. Αντίστοιχα ένα VLCC 10ετίας κοστολογείται πλέον στα 58 εκατ. δολάρια, ενώ έναν μήνα πριν ήταν στα 54 εκατ. δολάρια και έναν χρόνο πριν στα 50 εκατ. δολάρια.
Ένα ακόμη στοιχείο που φανερώνει ότι είναι αρκετά πιθανή η περαιτέρω βελτίωση της αγοράς, είναι οι αγορές μεταχειρισμένων VLCCs των Ελλήνων εφοπλιστών. Ανάμεσα στα ονόματα που αγόρασαν τελευταία υπερ-δεξαμενόπλοια είναι η Maran Tankers της Μαρίας Αγγελικούση, η Pantheon Tankers της Άννας Αγγελικούση και η Tsakos Energy Navigation του Νικόλα Τσάκου.