Οικονομία & Αγορές
Κυριακή, 17 Ιουλίου 2022 14:15

Σε χαμηλά επίπεδα οι πειρατικές επιθέσεις σε πλοία

Στα χαμηλότερα επίπεδα όλων των εποχών έπεσε, το α' εξάμηνο του 2022, ο αριθμός των πειρατικών επιθέσεων σε πλοία.

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Στα χαμηλότερα επίπεδα όλων των εποχών έπεσε, το α' εξάμηνο του 2022, ο αριθμός των πειρατικών επιθέσεων σε πλοία.

Σύμφωνα με το τελευταίο report του International Maritime Bureau (IMB), το α' εξάμηνο φέτος σημειώθηκαν μόλις 58 περιστατικά, αριθμός που είναι ο χαμηλότερος από το 1994 και μετά, που καταγράφει την πειρατεία το IMB. Χαρακτηριστικό είναι ότι το αντίστοιχο περσινό διάστημα είχαν σημειωθεί 68 επιθέσεις σε όλο τον κόσμο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του IMB, τα 55 από τα περιστατικά αφορούσαν επιβίβαση ομάδων στα πλοία, δύο προσπάθειες κατάληψης πλοίων, ενώ και ένα πλοίο υπέστη πειρατεία.

Ο διευθυντής του IMB Michael Howlett δήλωσε: «Τα νέα είναι καλά όχι μόνο για τους ναυτικούς και τη ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και για το εμπόριο που προάγει την οικονομική ανάπτυξη».

Ωστόσο, δεν παραλείπει να σημειώσει ότι τα σημεία κινδύνου μετατοπίζονται διαρκώς και για τον λόγο αυτό «η ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να παραμείνει σε εγρήγορση. Ενθαρρύνουμε τις κυβερνήσεις και τις αρχές να συνεχίσουν τις περιπολίες τους, οι οποίες δημιουργούν αποτρεπτικά αποτελέσματα».

Ενώ η μείωση των αναφερόμενων περιστατικών είναι πράγματι ενθαρρυντική, το IMB συνεχίζει να κρούει το κώδωνα του κινδύνου, αφού, όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, παρά τη μείωση των περιστατικών στο 96% των επιθέσεων, οι πειρατές πέτυχαν να κάνουν ρεσάλτο στα πλοία. «Παρά το γεγονός ότι δεν αναφέρθηκαν απαγωγές πληρώματος κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η βία και οι κίνδυνοι για τα πληρώματα είναι δεδομένα, με 23 μέλη του πληρώματος να κρατούνται ως όμηροι και άλλα πέντε μέλη να δέχονται απειλές».

Επισημαίνεται ότι το α' εξάμηνο του 2018 οι πειρατικές επιθέσεις που είχαν καταγραφεί ήταν 107. Έναν χρόνο αργότερα έπεσαν στις 78, ενώ το 2020 αυξήθηκαν σε 98. Πέρσι καταγράφηκαν 68, ενώ φέτος δέκα λιγότερες (58).


Στον Κόλπο της Γουινέας


Από τα 58 περιστατικά, τα 12 αναφέρθηκαν στον Κόλπο της Γουινέας, δέκα από τα οποία καταγράφηκαν ως ένοπλες ληστείες και τα υπόλοιπα δύο ως πειρατεία. Στις αρχές Απριλίου, ένα πλοίο μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου τύπου panamax δέχθηκε επίθεση από πειρατές 260 ναυτικά μίλια ανοικτά των ακτών της Γκάνας. Αυτό δείχνει ότι παρά τη μείωση των αναφερόμενων περιστατικών, η απειλή της πειρατείας και των απαγωγών πληρώματος στον Κόλπο της Γουινέας παραμένει.

Μόλις ενημερώθηκε για το περιστατικό, το IMB ήρθε σε επαφή με τις Περιφερειακές Αρχές και τον διεθνή πολεμικό στόλο που περιπολεί στην περιοχή για να ζητήσει βοήθεια. Ένα πολεμικό πλοίο του ιταλικού Πολεμικού Ναυτικού και το ελικόπτερο του απάντησαν και επενέβησαν αμέσως, σώζοντας το πλήρωμα και επιτρέποντας στο σκάφος να προχωρήσει σε ασφαλές λιμάνι με συνοδεία. Την ίδια περίοδο στα στενά της Σιγκαπούρης, οι ένοπλες ληστείες σε πλοία συνεχίζονται. Στην περιοχή σημειώνεται περίπου το 25% των πειρατικών επιθέσεων παγκοσμίως και φέτος έχουν καταγραφεί 16 ρεσάλτα. «Αν και θεωρούνται ευκαιριακά εγκλήματα, τα πληρώματα συνεχίζουν να κινδυνεύουν αφού καταγράφηκε η κατοχή όπλων σε τουλάχιστον έξι περιστατικά».

Έξω από τα Στενά της Σιγκαπούρης, στο Ινδονησιακό Αρχιπέλαγος, σημειώθηκε μια ελαφρά αύξηση στα αναφερόμενα περιστατικά για πρώτη φορά από το 2018 και μετά. Συνολικά, έχουν αναφερθεί επτά επιθέσεις σε σύγκριση με πέντε που σημειώθηκαν την ίδια περίοδο πέρυσι. Πέντε από τα πλοία δέχθηκαν επίθεση, ενώ ήταν αγκυροβολημένα, ένα την ώρα που έπλεε και ακόμα ένα το οποίο ήταν ελλιμενισμένο.


Στον Κόλπο του Άντεν


Αν και δεν αναφέρθηκαν περιστατικά εκεί από την αρχή του έτους, η απειλή της πειρατείας εξακολουθεί να υφίσταται στα νερά της νότιας Ερυθράς Θάλασσας και στον Κόλπο του Άντεν, που περιλαμβάνουν τις ακτές της Υεμένης και της Σομαλίας. Αν και οι ευκαιρίες για επιθέσεις έχουν μειωθεί, οι Σομαλοί πειρατές εξακολουθούν να διαθέτουν την ικανότητα να πραγματοποιούν επιθέσεις και όλα τα εμπορικά πλοία θα πρέπει να τηρούν τις συστάσεις των τελευταίων Βέλτιστων Πρακτικών Διαχείρισης κατά τη διέλευση σε αυτά τα ύδατα. Επισημαίνεται ότι πριν από μια δεκαετία περίπου, η περιοχή αποτέλεσε το άντρο της πειρατείας παγκοσμίως. Μια κατάσταση, η οποία καταπολεμήθηκε κυρίως λόγω της ύπαρξης πολύ μεγάλης διεθνούς ναυτικής δύναμης, αλλά και από το γεγονός ότι τα εμπορικά πλοία προσέλαβαν ειδικές συμβουλευτικές ομάδες και σε πολλές περιόδους χρησιμοποιήσαν ακόμα και ένοπλους φρουρούς.


Τύποι πλοίων


Αναφορικά με τους τύπους πλοίων που δέχθηκαν επιθέσεις από πειρατικές ομάδες, τα bulk carriers είχαν τη μερίδα του λέοντος με 30, τα product tankers 10, πέντε δεξαμενόπλοια και πέντε containerships και τα υπόλοιπα οκτώ ήταν διάφορα πλοία. Σε ό,τι αφορά τις σημαίες, κανένα πλοίο που είναι εγγεγραμμένο στο ελληνικό νηολόγιο δεν έχει δεχτεί επίθεση στο πρώτο εξάμηνο του έτους.