Παραμένει σταθερά στο Top-10 των μεγαλύτερων ναυτιλιακών κέντρων στον κόσμο η Αθήνα, παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development, φέτος χάνει μία θέση και βρίσκεται στην ένατη (από όγδοη το 2021).
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Παραμένει σταθερά στο Top-10 των μεγαλύτερων ναυτιλιακών κέντρων στον κόσμο η Αθήνα, παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development, φέτος χάνει μία θέση και βρίσκεται στην ένατη (από όγδοη το 2021).
Η παρουσία της Αθήνας στις κορυφαίες ναυτιλιακές πρωτεύουσες θεωρείται δεδομένη, αφού εδώ «χτυπάει» η καρδιά της ελληνόκτητης ναυτιλίας, που διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο.
Την ίδια στιγμή η Σιγκαπούρη, για ένατη συνεχόμενη χρονιά, παραμένει το κορυφαίο ναυτιλιακό κέντρο παγκοσμίως.
Η ασιατική «πόλη-κράτος» συγκέντρωσε 94,88 με ανώτερη βαθμολογία τους 100 βαθμούς, ενώ δεύτερη στη λίστα είναι η πρωτεύουσα των υπηρεσιών προς τη ναυτιλία, το Λονδίνο, με 83,04 βαθμούς. Στην τρίτη βρίσκεται η Σαγκάη, όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο λιμάνι διακίνησης containers στην κόσμου, συγκεντρώνοντας 82,79 βαθμούς.
Σύμφωνα με την έκθεση, η Σιγκαπούρη έχει «κερδίσει» τη μακροχρόνια θέση της στην κορυφή λόγω του μεγάλου και καθιερωμένου οικοσυστήματος των ναυτιλιακών υπηρεσιών, της χρηστής διακυβέρνησης, της ευκολίας επιχειρηματικής δραστηριότητας και του μεγάλου και στρατηγικά τοποθετημένου λιμανιού της.
Το Χονγκ Κονγκ, το Ντουμπάι, το Ρότερνταμ και το Αμβούργο καταλαμβάνουν την τέταρτη, πέμπτη, έκτη και έβδομη θέση αντίστοιχα. Φέτος, ωστόσο, η Νέα Υόρκη/Νιου Τζέρσεϊ ξεπέρασε την Αθήνα/Πειραιά για να πάρει την όγδοη θέση στη λίστα, λόγω της εξαιρετικά ισχυρής ανόδου της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων του λιμένα της το 2021, καθώς οι εταιρείες logistics μετέφεραν εμπορεύματα μέσω του λιμένα της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ για να αποφύγουν τη συμφόρηση στο δυτική ακτή.
Όπως και πέρυσι, το κινεζικό λιμάνι Ningbo-Zhoushan έρχεται δέκατο. Η θέση της πόλης σε αυτή τη λίστα οφείλεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στο ότι είναι το τρίτο πιο πολυσύχναστο λιμάνι στον κόσμο όσον αφορά τη διακίνηση φορτίου, μετά τη Σιγκαπούρη και τη Σαγκάη.
Αθήνα - Πειραιάς
Η Ελλάδα είναι η χώρα με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο. Η πρωτεύουσά της, η Αθήνα, σημειώνεται στην έκθεση, έχει μια ισχυρή ναυτική κληρονομιά που χρονολογείται από την αρχαιότητα και σήμερα αποτελεί κόμβο για πλοιοκτήτες και διαχειριστές πλοίων με ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται στόλους από ένα πλοίο έως και περισσότερα από 100 πλοία.
«Η μεγάλη ναυτιλιακή χώρα έπεσε μία θέση στη φετινή έκθεση Xinhua-Baltic ISCDI, για να ξεπεραστεί από τη Νέα Υόρκη. Η θέση της στο top 10 παραμένει ωστόσο ασφαλής, λόγω της υψηλής συγκέντρωσης πλοιοκτητών που δραστηριοποιούνται εντός και γύρω από την Αθήνα και τον Πειραιά», αναφέρεται χαρακτηριστικά, ενώ τονίζεται:
«Περίπου το 20% του παγκόσμιου στόλου ελέγχεται από ελληνικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι ελληνικές ναυτιλιακές ελέγχουν περίπου το 30% των δεξαμενόπλοιων, το 20% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και το 15% των LNG/LPG».
Τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αυξήσει τις επενδύσεις τους και στα containerships και σήμερα κατέχουν επίσης σχεδόν το 10% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Υπογραμμίζει επίσης ότι το 2016 δημιουργήθηκε το Maritime Hellas, για να ενισχύσει και να εκπροσωπήσει επίσημα τη ναυτιλιακή συστάδα Αθήνας - Πειραιά. Κάνει ιδιαίτερη αναφορά στις νέες εταιρείες τεχνολογίας που έχουν κάνει την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια, κατονομάζοντας τις MarineTraffic, DeepSea, Metis, Signal Group και Harbour Lab.
«Οι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας έχουν υποστηριχθεί τα τελευταία χρόνια από επενδυτικά κεφάλαια».
Τέλος, κάνει ειδική αναφορά στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο ελέγχεται μετοχικά από τον κινεζικό ναυτιλιακό όμιλο Cosco. «Η εταιρεία στοχεύει να βοηθήσει το λιμάνι του Πειραιά να ενισχύσει τη θέση του ως σημαντικό λιμάνι στη Μεσόγειο και να γίνει μια σημαντική γέφυρα πολιτισμού, οικονομίας και φιλίας μεταξύ Κίνας και Ελλάδας στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Belt and Road», δήλωσε η Cosco.