Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 12 Ιουλίου 2022 15:06

ΟΠΕΚ: Πώς θα κινηθεί η αγορά πετρελαίου το 2023

Χωρίς σημάδια ανακούφισης εκτιμάει ο ΟΠΕΚ ότι θα κινηθεί η αγορά πετρελαίου το 2023, στην πρώτη έκθεσή του για την πορεία της αγοράς τον επόμενο χρόνο.  

Χωρίς σημάδια ανακούφισης εκτιμάει ο ΟΠΕΚ ότι θα κινηθεί η αγορά πετρελαίου το 2023, στην πρώτη έκθεσή του για την πορεία της αγοράς τον επόμενο χρόνο.  

Ο ΟΠΕΚ αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα υπερβεί την αύξηση των προμηθειών κατά 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα το επόμενο έτος. Για να καλύψει το κενό, ο οργανισμός θα χρειαστεί να αυξήσει σημαντικά την παραγωγή. Τα μέλη, ωστόσο, έχουν ήδη μείνει πίσω όσον αφορά τις ποσότητες που απαιτούνται αυτή τη στιγμή λόγω των υποεπενδύσεων και της πολιτικής αστάθειας.

Η εκτίμηση του ΟΠΕΚ για το 2023 συνάδει με την επικρατούσα άποψη σε όλη τη βιομηχανία πετρελαίου, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας(ΙΕΑ)- που εκπροσωπεί τις καταναλωτικές χώρες - να προβλέπει επίσης ότι οι προμήθειες θα παραμείνουν υπό πίεση. 

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανάλυση του ΟΠΕΚ, η παγκόσμια ζήτηση θα αυξηθεί κατά 2,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα το επόμενο έτος, ενισχυμένη από την ανάπτυξη στις αναδυόμενες οικονομίες, ενώ οι προμήθειες εκτός ΟΠΕΚ θα αυξηθούν κατά 1,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Η βενζίνη και το ντίζελ θα οδηγήσουν την αύξηση της κατανάλωσης.

Για να εξισορροπήσει την προσφορά και τη ζήτηση, ο ΟΠΕΚ θα χρειαστεί να παράσχει κατά μέσο όρο 30,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2023. Αυτό είναι 1,38 εκατ. ημερησίως περισσότερα από την παραγωγή των 13 κρατών του οργανισμού τον Ιούνιο.

Ο ΟΠΕΚ επαναφέρει σταδικά την παραγωγή πετρελαίου που είχε σταματήσει κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, ο οργανισμός κινείται πολύ κάτω από τον συνολικό του στόχο, επειδή χώρες όπως η Αγκόλα και η Νιγηρία αντιμετωπίζουν λειτουργικά προβλήματα και δυσκολίες με ανεπαρκείς επενδύσεις. Πέρα από αυτά, στη Λιβύη κατέρρευσε η παραγωγή εν μέσω νέων πολιτικών αναταραχών.

Εξαιτίας αυτού του ελλείμματος προσφοράς, τα αποθέματα καυσίμων στις βιομηχανικές χώρες συρρικνώνονται ραγδαία, πέφτοντας τον Μάιο στα 312 εκατ. βαρέλια συγκρτικά με τον μέσο όρο της πενταετίας.

Οι τιμές του αργού βρίσκονται σε επίπεδα πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, καθώς μετά την πανδημία οι παραγωγοί δεν έχουν καταφέρει να συμβαδίσουν με την ανάκαμψη της ζήτησης για καύσιμα, γεγονός που επιδεινώνει την κρίση του κόστους ζωής και απειλεί να οδηγήσει την παγκόσμια οικονομία σε ύφεση.

Στο μεταξύ ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν προτρέπει τους παραγωγούς στη Μέση Ανατολή να αμβλύνουν την κρίση ανοίγοντας τις στρόφιγγες. Η προσοχή πλέον στρέφεται στην επερχόμενη επίσκεψή του στην περιοχή αυτή την εβδομάδα, με προγραμματισμένη στάση στη Σαουδική Αραβία, ηγέτη του ΟΠΕΚ. Οι αναλυτές από την άλλη αναμένουν από τους εξαγωγείς του Κόλπου ότι θα μοιράσουν προσεκτικά την πλεονάζουσα παραγωγική τους ικανότητα.

Εάν ο Μπάιντεν πείσει το Ριάντ και τα γειτονικά Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να αυξήσουν την παραγωγή, η κίνηση πιθανότατα θα επισημοποιηθεί στην επόμενη συνεδρίαση του ΟΠΕΚ και των εταίρων του στις 3 Αυγούστου, σύμφωνα με την RBC Capital Markets LLC.

naftemporiki.gr