Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η νέα αύξηση, αν τελικά αποφασιστεί, θα αγγίζει το 7%, ενώ θα πρόκειται για την τρίτη ανατίμηση στην τιμή των εισιτηρίων που γίνεται μέσα στο 2022.
Από την έντυπη έκδοση
Του Πάρη Τσιριγώτη
[email protected]
Το ενδεχόμενο νέων αυξήσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από 01/07 εξετάζουν οι εταιρείες του κλάδου, προκειμένου να μπορέσουν να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους από το υπερβολικό κόστος των καυσίμων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η νέα αύξηση, αν τελικά αποφασιστεί, θα αγγίζει το 7%, ενώ θα πρόκειται για την τρίτη ανατίμηση στην τιμή των εισιτηρίων που γίνεται μέσα στο 2022.
Η πρώτη είχε γίνει τον Απρίλιο του 2022 και η αύξηση διαμορφωνόταν μεσοσταθμικά στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από 10% έως 12%, ενώ η δεύτερη στις 15 Ιουνίου και κυμαινόταν από 5% έως 10%.
Οι αυξήσεις που έχουν περάσει έως σήμερα στο σύστημα κράτησης των εισιτηρίων διαφέρουν κατά δρομολόγιο και ανάλογα τον τύπο του πλοίου, αν είναι συμβατικό ή ταχύπλοο.
Επισημαίνεται ότι η αύξηση στην τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων έχει εκτοξεύσει το λειτουργικό κόστος του πλοίου στο 70% των λειτουργικών δαπανών του, από το 40% που ήταν πριν από έναν χρόνο.
Να σημειωθεί ότι ο τόνος πετρελαίου σήμερα του καυσίμου «VLSFO», που είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και χρησιμοποιείται σε πλοία που δεν έχουν τοποθετήσει μηχανές καθαρισμού του συστήματος, συνεχίζει την ανοδική του πορεία.
Πριν από 11 ημέρες η τιμή του ήταν στη διεθνή αγορά τα 1.264 δολ. τον τόνο, ενώ χθες Δευτέρα 27/06 άγγιζε τα 1.290 δολάρια τον τόνο, ποσοστιαία αύξηση 2,06%. Στα μέσα Απριλίου ο ίδιος τύπου καυσίμου έφθανε τα 1.032 δολάρια τον τόνο.
Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου της ακτοπλοΐας, ένα επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά χρειάζεται περίπου 33 τόνους καύσιμα την ημέρα για την εκτέλεση του συγκεκριμένου δρομολογίου.
Με την τιμή στο πετρέλαιο αυτή τη στιγμή να αγγίζει 1.290 δολ. τον τόνο, το πλοίο θα χρειαστεί μόνο για καύσιμα 42.570 ευρώ την ημέρα.
Μάλιστα, αρκετοί από τους ακτοπλόους εκφράζουν από τώρα τον προβληματισμό τους για την περίοδο του χειμώνα όπου η επιβατική κίνηση δεν θα είναι ιδιαίτερα αυξημένη, παρά μόνο τις περιόδους των εορτών.
Σημειώνεται ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες λόγω των υψηλών τιμών στα καύσιμα έχουν θέσει ήδη θέμα αναπροσαρμογής των μισθωμάτων στα δρομολόγια των μονοετών συμβάσεων της ακτοπλοΐας, και για τις οποίες δεν προβλέπεται ρήτρα καυσίμου βάσει του σχετικού νόμου.
Πρόκειται για συνολικά 42 ακτοπλοϊκές συνδέσεις, ενώ το συνολικό εκτιμώμενο κόστος για την ικανοποίηση του αιτήματός τους θα αγγίξει περίπου τα 15 εκατ. ευρώ.
Στις πολυετείς συμβάσεις, που είναι 19 τον αριθμό, προβλέπεται ρήτρα καυσίμου, ενώ η αύξηση της επιδότησης των μισθωμάτων, λόγω αυξήσεων στα καύσιμα, γίνεται αναδρομικά από 1ης/11/2021 και με απόφαση του αρμόδιου υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη.
Το συνολικό κόστος της αναπροσαρμογής των μισθωμάτων αγγίζει τα δύο εκατομμύρια ευρώ και ανέρχεται σε ποσοστό 8,69% με τις νέες τιμές των καυσίμων.
Σημειώνεται ότι η καταβολή των χρημάτων στους νησιώτες στο πλαίσιο του Μεταφορικού Ισοδύναμου (σ.σ. μέτρο επιδότησης του μεταφορικού κόστους για τους κατοίκους των νησιών) αναμένεται να ξεκινήσει εντός του Ιουλίου.