Το τουριστικό κύμα «δαμάζει» η μικρή λιανική τροφίμων-ποτών, με τα μίνι μάρκετ και τα παραδοσιακά παντοπωλεία κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα να ανεβάζουν ταχύτητα στις πωλήσεις τους.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Το τουριστικό κύμα «δαμάζει» η μικρή λιανική τροφίμων-ποτών, με τα μίνι μάρκετ και τα παραδοσιακά παντοπωλεία κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα να ανεβάζουν ταχύτητα στις πωλήσεις τους.
Μολονότι οι εγχώριοι καταναλωτές παραμένουν «μουδιασμένοι» στις δαπάνες τους, λόγω του έντονου πληθωριστικού κύματος στο ράφι, η κινητικότητα των ξένων επισκεπτών φέρεται ότι τονώνει τους τζίρους των μικρών της λιανικής.
Όπως αναφέρει μιλώντας στη «Ν» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Μικρομεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος Γιάννης Πηλίδης, «ο τζίρος των μίνι μάρκετ διατηρείται σε σταθερά επίπεδα στο πρώτο πεντάμηνο του έτους, επηρεαζόμενος βέβαια από τον πληθωρισμό που διαμορφώνεται στο 11%, όπως υποδεικνύουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Αντίστοιχο, ωστόσο, είναι και το ποσοστό της υποχώρησης του όγκου πωλήσεων στο συγκεκριμένο διάστημα. Η τουριστική περίοδος αναμένεται να βοηθήσει την κατανάλωση κυρίως στα νησιά και σε συγκριτικά λιγότερο βαθμό στην ηπειρωτική Ελλάδα και δη στη Βόρεια Ελλάδα». Αντίστοιχη κινητικότητα στην κατανάλωση εμφανίζεται και στην Αθήνα στα καταστήματα που βρίσκονται σε εμπορικούς δρόμους και σε σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος.
Οι κατηγορίες που «κινούνται» περισσότερο είναι άμεσα συνυφασμένες με τις καλοκαιρινές διατροφικές συνήθειες, με το εμφιαλωμένο νερό, τα αναψυκτικά, τις μπίρες, τα φρούτα και τα παγωτά να έχουν την τιμητική τους. Ωστόσο, και το πεδίο των σνακ ανεβάζει στροφές και δη τα παραδοσιακά εδέσματα εκάστης περιοχής: γλυκά κουταλιού, αρτοσκευάσματα, ζυμαρικά, αφεψήματα κ.λπ.
«Οι μικροί της λιανικής μολονότι δεν μπορούν να αναπτύξουν έντονες προωθητικές ενέργειες όπως οι ισχυρές αλυσίδες, έχουν το πλεονέκτημα της άμεσης αναδιαμόρφωσης του κωδικολογίου τους. Επενδύουν στους κωδικούς που "τρέχουν" αυτή την περίοδο
και δεν "επιβαρύνουν" τα ράφια τους με πιο βραδυκίνητα προϊόντα. Αυτή η ευελιξία είναι σημαντική για τις δραστηριότητες που έχουν περιορισμένα περιθώρια κέρδους. Την ίδια ώρα, τα μίνι μάρκετ κινούνται σε τροχιά αναβάθμισης, με αποτέλεσμα να παρέχουν νέες υπηρεσίες (π.χ. delivery), ενώ διευρύνουν και την παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ώστε να προσελκύσουν τους ξένους και εγχώριους ταξιδιώτες» σημειώνουν στη «Ν» αναλυτές της αγοράς.
Οι εκτιμήσεις της αγοράς είναι ότι εάν διατηρηθούν οι ανοδικοί ρυθμοί του τουρισμού, τα μίνι μάρκετ - παντοπωλεία θα καταφέρουν να διατηρήσουν τη δυναμική των μεγεθών του 2020 κατά τη θερινή περίοδο. Υπολογίζεται ότι τα παραδοσιακά παντοπωλεία και μίνι μάρκετ αφορούν μια αγορά περί το 0,5 δισ. ευρώ και αριθμούν περί τα 9.700 σημεία πανελλαδικά.
Το μείζον ζήτημα για τη μικρή λιανική παραμένει η επιβάρυνση στο λειτουργικό κόστος. «Στον βαθμό που αρχίσει να αποκλιμακώνεται το ενεργειακό κόστος, θα δοθεί μια ανάσα στους επιχειρηματίες της μικρής λιανικής. Οι μειωμένοι λογαριασμοί ρεύματος από την 1η Ιουλίου θα είναι σημαντική ελάφρυνση για τον κλάδο» προσθέτει ο κ. Πηλίδης.
Βέβαια, η ανησυχία για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα από το φθινόπωρο παραμένει έκδηλη στη μικρή λιανική, που αναζητεί διεξόδους για να εξασφαλίσει βιωσιμότητα. «Οι τζίροι του καλοκαιριού, ακόμα και μέχρι τον Οκτώβριο να κρατήσει η σεζόν, στον βαθμό που οι καιρικές συνθήκες το επιτρέψουν, δεν θα μπορέσουν να καλύψουν τους υπόλοιπους οκτώ μήνες του έτους. Δεν είναι όλοι οι προορισμοί τουριστικοί όλο τον χρόνο. Συνεπώς οι επιχειρήσεις καλούνται να κάνουν ιδιαίτερα χρηστή διαχείριση ώστε να "αντέξουν" ένα βαρύ χειμώνα» σημειώνουν εκπρόσωποι της μικρής λιανικής.