Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 20 Ιουνίου 2022 10:53

IATA: Κέρδη από 2023 για τους αερομεταφορείς- Τι απειλεί την ανάκαμψη

Το επόμενο έτος θα επιστρέψουν στα κέρδη οι αερομεταφορείς, καθώς η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια διατηρεί τις κρατήσεις παρά τη δύσκολη συγκυρία για την παγκόσμια οικονομία, εκτιμάει η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA). «Τα κέρδη σε ολόκληρη τη βιομηχανία θα πρέπει να είναι στον ορίζοντα το 2023», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της IATA Γουίλιαμ Γουόλς στη συγκέντρωση των επικεφαλής των αεροπορικών εταιρειών. «Ανακάμπτουμε. Μέχρι το επόμενο έτος, οι περισσότερες αγορές θα πρέπει να δουν την κίνηση να φτάνει ή να ξεπερνά τα προ- πανδημίας επίπεδα», σημείωσε. 

Το επόμενο έτος θα επιστρέψουν στα κέρδη οι αερομεταφορείς, καθώς η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια διατηρεί τις κρατήσεις παρά τη δύσκολη συγκυρία για την παγκόσμια οικονομία, εκτιμάει η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA). «Τα κέρδη σε ολόκληρη τη βιομηχανία θα πρέπει να είναι στον ορίζοντα το 2023», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της IATA Γουίλιαμ Γουόλς στη συγκέντρωση των επικεφαλής των αεροπορικών εταιρειών. «Ανακάμπτουμε. Μέχρι το επόμενο έτος, οι περισσότερες αγορές θα πρέπει να δουν την κίνηση να φτάνει ή να ξεπερνά τα προ- πανδημίας επίπεδα», σημείωσε. 

Σύμφωνα με την IATA, η ζημιά του 2021 ανήλθε σε 42 δισ. δολάρια, ενώ αρχικά αναμενόταν έλλειμμα 52 δισ. Για φέτος οι απώλειες υπολογίζονται σε 9,7 δισ. δολάρια, βελτιωμένη εκτίμηση σε σχέση με το έλλειμμα 11,6 δισ. δολαρίων που είχε προβλεφθεί τον περασμένο Οκτώβριο.

Ενώ οι περισσότεροι αερομεταφορείς παγκοσμίως απολαμβάνουν την ταξιδιωτική ανάκαμψη μετά την άρση των περιορισμών του Covid, υπάρχουν αμφιβολίες για το πόσο καιρό θα συνεχιστεί η τάση καθώς από τη μία, οι υψηλές τιμές των καυσίμων ωθούν τις αεροπορικές εταιρείες να αυξήσουν τους ναύλους και από την άλλη, οι πληθωριστικές πιέσεις επιβαρύνουν τις δαπάνες των νοικοκυριών περιορίζοντας το διαθέσιμο εισόδημά τους. 

Πάντως, σύμφωνα με τον Γουόλς, ο αεροπορικός κλάδος έχει αναδειχθεί «πιο σφιχτός, σκληρός και ευκίνητος», έχοντας αψηφήσει τις προβλέψεις για μαζικές χρεοκοπίες και αποτυχίες. Την κατάσταση βοήθησε η βιομηχανία που απολάμβανε τα καλύτερα κέρδη της πριν από την πανδημία, είπε, αν και η βελτίση ισολογισμών με χρέη 650 δισ. δολαρίων παραμένει μια «μνημειώδης πρόκληση».

Ο Γουόλς σε χθεσινές δηλώσεις του στο Bloomberg Television υποστήριξε επίσης ότι η προηγούμενη εμπειρία δείχνει ότι ο αντίκτυπος μιας οικονομικής επιβράδυνσης δεν θα είναι τόσο μεγάλος, υποδεικνύοντας την παγκόσμια οικονομική κατάρρευση του 2008, μετά την οποία ο αριθμός των επιβατών παρέμεινε σταθερός το 2009 και παρουσίασε ισχυρή ανάπτυξη το 2010.

Επιπλέον, είπε ότι δεν αναμένει ότι οι ελλείψεις προσωπικού που έχουν διαταράξει τις πτήσεις θα αποτελέσουν μείζον ζήτημα καθώς τα ταξίδια κορυφώνονται τους επόμενους μήνες, με τους αερομεταφορείς να λαμβάνουν μέτρα για να περιορίσουν την ικανότητά τους όπου χρειάζεται. 

Προειδοποίησε όμως για υψηλότερους ναύλους ως συνέπεια της αύξησης των τιμών των καυσίμων, ειδικά εκτός των ΗΠΑ, όπου η έλλειψη αντιστάθμισης οδήγησε σε άμεση αύξηση. Ο ίδιος εκτίμησε ότι ο αντίκτυπος μπορεί να είναι «οριακός» χωρίς τεράστιο πλήγμα στη ζήτηση.  Από τη θετική πλευρά, οι υψηλότερες τιμές των καυσίμων αεροσκαφών θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν τη μετάβαση σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, με τη διαφορά τιμής μεταξύ των δύο τώρα πολύ πιο περιορισμένη, είπε.

Τέλος, βλέπει τον πόλεμο ως μακροπρόθεσμη πρόκληση για τις αεροπορικές εταιρείες, παρόλο που ο αντίκτυπος στους περισσότερους αερομεταφορείς είναι «αρκετά περιορισμένος»- όπως είπε-, εκτός από μερικές εξαιρέσεις όπως η Finnair Oyj, της οποίας το δίκτυο με προορισμό τα ανατολικά έχει σε μεγάλο βαθμό εξαφανιστεί από τη σύγκρουση.

naftemporiki.gr