Στην αναθεώρηση των διατάξεων, με ευνοϊκότερους για τους επιβάτες όρους σχετικά με την αποζημίωσή τους από τις αεροπορικές εταιρείες σε περίπτωση ακύρωσης της πτήσης, προσανατολίζεται το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Στην αναθεώρηση των διατάξεων, με ευνοϊκότερους για τους επιβάτες όρους σχετικά με την αποζημίωσή τους από τις αεροπορικές εταιρείες σε περίπτωση ακύρωσης της πτήσης, προσανατολίζεται το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Στις αρχές του 2009, αναμένεται να συνέλθει σε συνεδρίαση το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, σύμφωνα με τον αρμόδιο για θέματα Μεταφορών επίτροπο, Αντόνιο Ταγιάνι, για να αποφανθεί για τα δύο προδικαστικά ερωτήματα σχετικά με την οριοθέτηση των περιστάσεων που θεωρούνται έκτακτες κατά την ακύρωση πτήσεων από τις εταιρείες.
Ο κ. Μ. Μαυρομμάτης
Το θέμα ανακίνησε με σχετική ερώτηση ο ευρωβουλευτής της Ν.Δ., Μανόλης Μαυρομμάτης, με αφορμή την κοινή πρακτική μεγάλων ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών. Ο Ελληνας ευρωβουλευτής απηύθυνε ερώτηση σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων για αποζημίωση του Κανονισμού 261/2004 σχετικά με τα «Δικαιώματα των Ευρωπαίων επιβατών».
«Οι τρεις βασικές αιτίες ακύρωσης μιας πτήσης, δηλαδή η ακύρωση λόγω απεργίας των υπαλλήλων της εταιρείας ή του αεροδρομίου, η ακύρωση λόγω τεχνικής βλάβης του αεροσκάφους και η ακύρωση λόγω καιρικών συνθηκών, δικαιολογούνται από τις εταιρείες ως έκτακτες περιστάσεις και, ως εκ τούτου, αρνούνται να καταβάλλουν την προβλεπόμενη αποζημίωση βάσει χιλιομετρικής απόστασης του ταξιδιού στους επιβάτες. Επομένως, η εξαίρεση που προβλέπει η Κομισιόν στα δικαιώματα των επιβατών λειτουργεί ως δίοδος για τις εταιρείες, για την αποφυγή αποζημίωσης των επιβατών», ανέφερε ο κ. Μαυρομμάτης.
Κανονισμός δικαιωμάτων
Τέλος, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Κανονισμός για τα δικαιώματα των επιβατών των αεροπορικών εταιρειών έχει ως πρωταρχικό στόχο να παράσχει στον επιβάτη επαρκή συνδρομή και πληροφόρηση στον τόπο και στο χρόνο του περιστατικού, ούτως ώστε να επιτρέψει την ταχύτερη δυνατή άφιξή του στον προορισμό του υπό τις καλύτερες δυνατές συνθήκες.
Η αποζημίωση που προβλέπεται από το άρθρο 5 του Κανονισμού αφορά έναν πολύ μικρό αριθμό επιβατών, σε σύγκριση με τον όγκο των επιβατών που αντιμετωπίζουν προβλήματα με την πτήση τους και, για το λόγο αυτό, δεν περιλαμβάνεται εξαντλητικός ορισμός της έννοιας της «έκτακτης περίστασης».
Ωστόσο, τα αυξανόμενα περιστατικά της εκμετάλλευσης της απουσίας ορισμού από τις εταιρείες οδήγησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ξεκινήσει συζητήσεις με τις εταιρείες και τις υπηρεσίες ελέγχου σχετικά με το θέμα των «έκτακτων περιστάσεων». Οι κατευθυντήριες γραμμές που προτείνει η Κομισιόν ως συμπέρασμα των συζητήσεων αυτών έχουν ήδη εγκριθεί από τα κράτη - μέλη και διατίθενται σε ιστοσελίδα www.apr.europa.eu .