Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 17 Ιουνίου 2022 13:53

Ο όμιλος MSC συνεχίζει την «κρουαζιέρα» επενδύσεων

Άνευ προηγουμένου επενδύσεις σε στεριά και θάλασσα υλοποιεί από το δεύτερο μισό του 2020 και μέχρι σήμερα ο ναυτιλιακός κολοσσός Mediterranean Shipping Company (MSC), συμφερόντων της οικογένειας Απόντε.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Άνευ προηγουμένου επενδύσεις σε στεριά και θάλασσα υλοποιεί από το δεύτερο μισό του 2020 και μέχρι σήμερα ο ναυτιλιακός κολοσσός Mediterranean Shipping Company (MSC), συμφερόντων της οικογένειας Απόντε.

Τις τελευταίες ημέρες έγινε γνωστό πως ο όμιλος ενδιαφέρεται να διευρύνει το αποτύπωμά του στην κρουαζιέρα, καταθέτοντας πρόταση εξαγοράς για την Global Ports Holding. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ανεξάρτητη διαχειρίστρια λιμανιών κρουαζιέρας διεθνώς, με χαρτοφυλάκιο 26 λιμανιών σε 14 χώρες σε Καραϊβική, Μεσόγειο και Ασία, ενώ έχει αναπτύξει και εμπορική λειτουργία, με ειδίκευση στη διαχείριση containers και γενικών φορτίων.

Με ανακοίνωσή της στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, η Global Ports, η οποία βρίσκεται υπό τον έλεγχο του Τούρκου επιχειρηματία Mehmet Kutman, σημείωσε ότι προσεγγίστηκε από την MSC, η οποία έχει περιθώριο έως τις 13 Ιουλίου προκειμένου να καταθέσει προσφορά ή να αποσύρει το ενδιαφέρον.

Η ενδεχόμενη εμπλοκή της MSC στην Global Ports έχει και ελληνικό ενδιαφέρον, διότι η τελευταία έχει συμπεριληφθεί -σε κοινοπρακτικό σχήμα με την Portek International Private- στη short list στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου. Σύμφωνα με το τελευταίο αναθεωρημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα του Ταμείου, η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, η κατάθεση δηλαδή δεσμευτικών προσφορών, αναμένεται να εκκινήσει το τέταρτο τρίμηνο του 2022.

Σημειώνεται ότι η MSC δραστηριοποιείται στην κρουαζιέρα μέσω της MSC Cruises, με τον στόλο της, ο οποίος αποτελείται από 19 πλοία, να έχει επιστρέψει πλέον με πλήρεις ρυθμούς στη θάλασσα. Μάλιστα, η εταιρεία θα υποδεχτεί δύο ακόμη πλοία στο τέλος του έτους, το MSC Seascape και το MSC World Europa, το οποίο θα είναι και το πρώτο που θα καίει LNG.

 

Logistics και αεροπορία

Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος MSC έχει εξαγοράσει το 100% της εταιρείας logistics Bollore Africa Logistics (BAL), ύψους 5,7 δισ. ευρώ. Η ΒΑL είναι η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς και logistics στην Αφρική, διαθέτοντας 250 θυγατρικές, με δραστηριότητα σε 42 λιμάνια.

Παράλληλα, τον περασμένο Δεκέμβριο εγκρίθηκε η εξαγορά του 67% της βραζιλιάνικης εταιρείας μεταφοράς εμπορευμάτων Log-In Logistica, η οποία διαχειρίζεται feeders, χωρητικότητας 1.700-2.700 TEUs.

Σημειώνεται, τέλος, ότι η MSC έχει εκφράσει ενδιαφέρον από κοινού με τη γερμανική αεροπορική Lufthansa για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού στην ITA Airways, την κρατική ιταλική εταιρεία που διαδέχτηκε την Alitalia.

Η βασική πηγή εσόδων της MSC είναι φυσικά η δραστηριότητα στην αγορά μεταφοράς containers, στην οποία τα ναύλα «σκαρφάλωσαν» σε επίπεδα ρεκόρ τους προηγούμενους μήνες.

 

Σε «ρότα» 30 δισ. ο εμπορικός στόλος

Με βάση την τελευταία καταμέτρηση της «Ν», βάσει στοιχείων του οίκου VesselsValue, η αξία των containerships της Mediterranean Shipping Company (MSC) -εν ενεργεία και υπό ναυπήγηση πλοία- προσέγγιζε τα 28,95 δισ. δολάρια. Πλέον φαίνεται πως έχει αναρριχηθεί πλησίον των 30 δισ. δολαρίων.

H ναυτιλιακή έχει επιδοθεί σε ένα εκτός πραγματικότητας ράλι αγορών, ενισχύοντας τον στόλο... κυριολεκτικά με κάθε διαθέσιμο πλοίο. Ο οίκος Alphaliner αναφέρει ότι τους τελευταίους 22 μήνες απέκτησε 207 second hand πλοία. Σε όρους χωρητικότητας, τα πλοία που έχει αγοράσει ισοδυναμούν με 785.000 TEUs. Σημειώνεται ότι η όγδοη κορυφαία εταιρεία τακτικών γραμμών διεθνώς, η νοτιοκορεατική ΗΜΜ διαχειρίζεται στόλο χωρητικότητας περίπου 814.000 TEUs. Το κόστος των νεοαποκτηθέντων πλοίων διαμορφώνεται περίπου σε 6 δισ. δολάρια, με βάση τη VesselsValue.

Μόνο την τελευταία εβδομάδα η MSC φέρεται, όπως αναφέρουν ναυλομεσιτικές πηγές, να έχει αγοράσει εννέα μεταχειρισμένα containerships, δαπανώντας περισσότερα από 350 εκατ. δολάρια. Την ίδια ώρα φυσικά υλοποιεί και διευρυμένες επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία.

Σύμφωνα με την Alphaliner, η εταιρεία διαχειρίζεται συνολικά 675 πλοία, χωρητικότητας 4,41 εκατ. TEUs, εκ των οποίων 342 είναι ιδιόκτητα και 333 ναυλωμένα. Παράλληλα, το βιβλίο παραγγελιών της εταιρείας έχει ξεπεράσει τα 100 πλοία, φτάνοντας εσχάτως τα 113.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς containers σημείωσαν λειτουργική κερδοφορία ρεκόρ το πρώτο τρίμηνο του 2022. Συγκεκριμένα, έκθεση της δανέζικης εταιρείας συμβούλων Sea-Intelligence ανέδειξε ότι τα συνδυασμένα λειτουργικά κέρδη των liners που δημοσιεύουν οικονομικά αποτελέσματα έφτασαν τα 43,9 δισ. δολάρια τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους. Πρόκειται όχι μόνο για τα υψηλότερα επίπεδα, εν συγκρίσει με τα συνδυασμένα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου των τελευταίων 12 ετών, αλλά και μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα νούμερα του τρίτου τριμήνου του 2021, τα οποία ήταν και ρεκόρ, λόγω της εποχικής περιόδου.

Με βάση την ίδια πηγή, τέσσερις liners κατέγραψαν κέρδη προ φόρων και τόκων (EBIT) που ξεπέρασαν τα 5 δισ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο, με τη γαλλική CMA CGM να φτάνει τα 7,64 δισ. δολάρια, τη δανέζικη Maersk τα 7,07 δισ. δολάρια, την κινεζική Cosco τα 6,26 δισ. δολάρια και την ιαπωνική ONE τα 5,23 δισ. δολάρια.

 

Οι liners ξεπέρασαν τις big techΣύμφωνα με τον αναλυτή της αγοράς μεταφοράς containers John McCown, τα κέρδη του κλάδου μεταφοράς containers το φετινό πρώτο τρίμηνο ήταν υψηλότερα κατά 103% σε σχέση με τα αποτελέσματα των Facebook, Amazon, Netflix και Google, των «αγαπημένων μετοχών των κεφαλαιαγορών». «Κανένας δεν σκέφτηκε ποτέ ότι θα υπήρχε ένα οικονομικό τρίμηνο, κατά το οποίο κάθε τεχνολογική εταιρεία παγκοσμίως θα κοίταζε με φθόνο τα περιθώρια κέρδους της βιομηχανίας containers», επισημαίνει ο αναλυτής.