Οικονομία & Αγορές
Κυριακή, 19 Ιουνίου 2022 09:24

Λιμάνι Πειραιά: Πτωτικά η διακίνηση containers

Με αρνητικό πρόσημο έκλεισε το 1ο πεντάμηνο του 2022 η διακίνηση containers στο λιμάνι του Πειραιά, λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα από τα περιοριστικά μέτρα Covid στην Κίνα και από τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Πάρη Τσιριγώτη 
[email protected]

Με αρνητικό πρόσημο έκλεισε το 1ο πεντάμηνο του 2022 η διακίνηση containers στο λιμάνι του Πειραιά, λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα από τα περιοριστικά μέτρα Covid στην Κίνα και από τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Cosco Shipping Ports, τον Μάιο του 2022 διακινήθηκαν από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά 391.700 containers συνολικά, έναντι 416.500 τον Μάιο του 2021 (πτώση 6%).

Επίσης στη διάρκεια του πενταμήνου του 2022 (Ιανουαρίου-Μαΐου) διακινήθηκαν συνολικά 1,786 εκατ. containers, ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021 είχαν διακινηθεί συνολικά 1,974 εκατ. containers (πτώση 9,5%).

Σημειώνεται ότι τον Ιανουάριο του 2022 διακινήθηκαν από τους δύο προβλήτες συνολικά 386.800 TEUs, τον Φεβρουάριο 349.300, τον Μάρτιο 362.000 και τον Απρίλιο 296.600. Συνεπώς, η διακίνηση του Μαΐου ήταν και η υψηλότερη για το τρέχον έτος.

 

Τα αίτια της πτώσης

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα το λιμάνι του Πειραιά είναι η διαχείριση transit φορτίων που έχουν συσσωρευτεί στους προβλήτες, αφού σύμφωνα με πληροφορίες ο χρόνος της μεταφόρτωσης των «κουτιών» λόγω ακυρώσεων δρομολογίων από τις ναυτιλιακές εταιρείες έχει αυξηθεί από τις 5 στις 10 ημέρες.

Το πρόβλημα έχει επιδεινωθεί περισσότερο από τα αυστηρά μέτρα lockdown της Σαγκάης, που αποτελεί τον κύριο διαμετακομιστικό κόμβο παγκοσμίως.

Στόχος των στελεχών του λιμανιού του Πειραιά είναι να εξομαλυνθεί σταδιακά περαιτέρω η κατάσταση και ο χρόνος εξυπηρέτησης των εμπορευματοκιβωτίων να υποχωρήσει κάτω από τις 5 ημέρες.

Πληροφορίες επίσης που περιήλθαν στη «Ν» αναφέρουν ότι έχει μειωθεί παράλληλα και η ζήτηση σε διψήφιο νούμερο για προϊόντα που προέρχονται από ηλεκτρονικές παραγγελίες, ενώ την ίδια ώρα αποθήκες προϊόντων εξακολουθούν να είναι γεμάτες πιθανότατα λόγω μειωμένης ζήτησης στην αγορά.

Σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου εταιρειών logistics, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Σαγκάης αυξάνεται σιγά σιγά, αλλά δεν έχει σημειώσει ακόμη την αναμενόμενη ισχυρή επίδοση.

Η διακίνηση στο λιμάνι της Σαγκάης τον Μάιο ανήλθε στα 3,4 εκατομμύρια TEUS, αριθμός αυξημένος κατά 13% από τον Απρίλιο, αλλά μειωμένος κατά 10% από έτος σε έτος, όπως αναφέρει το υπουργείο Μεταφορών της Κίνας.

Η Ένωση Κινεζικών Λιμανιών γνωστοποίησε ότι η συνολική ημερήσια διακίνηση στη Σαγκάη έφτασε τα 118.000 TEUS για τις πρώτες 10 ημέρες τον Ιούνιο, νούμερα που αντιστοιχούν με τα επίπεδα που καταγράφονταν πριν από τα μέτρα lockdown, παρά την έντονη ομίχλη που κάλυπτε την πόλη και την περιοχή του Δέλτα του ποταμού Γιανγκ Τσε κατά τη διάρκεια της περιόδου.

Οι ειδικοί του κλάδου επισημαίνουν πάντως ότι οι παρατεινόμενοι περιορισμοί στις οδικές μεταφορές και η μετατόπιση των ροών φορτίου σε άλλα λιμάνια φαίνεται να παρεμποδίζουν την περαιτέρω ανάκαμψη της διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων.

 

Συμφόρηση στη Β. Ευρώπη

Επιδείνωση της συμφόρησης εμπορευματοκιβωτίων παρατηρείται σε πολλά λιμάνια στη Βόρεια Ευρώπη μετά την αποτυχία επίλυσης μιας διαμάχης με τους Γερμανούς λιμενεργάτες και την πρώτη απεργία εδώ και τρεις δεκαετίες.Οι λιμενεργάτες ακινητοποίησαν τον χειρισμό των πλοίων για αρκετές ώρες στις 9 Ιουνίου, αυξάνοντας τις μεγάλες καθυστερήσεις, με δεκάδες πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να περιμένουν να εισέλθουν σε Αμβούργο, Bremerhaven, Emden, Wilhelmshaven και Βρέμη. Ανάλογα προβλήματα σε παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων αντιμετωπίζουν τα λιμάνια του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας, καθώς οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας είχαν αποτέλεσμα να συσσωρευτεί μεγάλος όγκος φορτίων.