Ξεπέρασαν τα 100.000 δολ./ημέρα στη spot αγορά τα ναύλα των LNG carriers, καθώς ισχυροποιείται η ζήτηση σε Ευρώπη και Ασία, με προοπτικές για περαιτέρω ανοδική πορεία τον χειμώνα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Ξεπέρασαν τα 100.000 δολ./ημέρα στη spot αγορά τα ναύλα των LNG carriers, καθώς ισχυροποιείται η ζήτηση σε Ευρώπη και Ασία, με προοπτικές για περαιτέρω ανοδική πορεία τον χειμώνα.
«Αστερίσκος» για την αγορά είναι η πυρκαγιά που ξέσπασε πρόσφατα σε μεγάλη εξαγωγική μονάδα των ΗΠΑ, με αβέβαιες μέχρι τώρα επιπτώσεις στα ναύλα.
Σύμφωνα με την εταιρεία ενεργειακών πληροφοριών ICIS, το κόστος ναύλωσης ενός LNG tanker στον Ατλαντικό βρίσκεται σήμερα στα 105.000 δολάρια την ημέρα και στον Ειρηνικό στα 89.000 δολάρια ημερησίως. Τα επίπεδα που καταγράφονται στον Ατλαντικό είναι τα υψηλότερα για το 2022.
«Η ζήτηση για αέριο στην Ευρώπη παραμένει ισχυρή, διότι οι εταιρείες γεμίζουν τις αποθήκες τους και αντικαθιστούν τις ρωσικές ενεργειακές προμήθειες. Επίσης, αυξάνεται και η ζήτηση από την Ασία καθώς η χρήση ρεύματος θα αυξηθεί για τον καλοκαιρινό κλιματισμό» σημειώνει στη «Ν» ο αναλυτής της ICIS, Alex Froley. Μάλιστα, ο ίδιος προσθέτει ότι τα ναύλα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα 100.000 δολάρια την ημέρα τον χειμώνα.
«Τις δύο τελευταίες χειμερινές περιόδους παρατηρήσαμε ότι τα ναύλα των LNG carriers σκαρφάλωσαν μέχρι και στα 200.000-250.000 δολάρια ημερησίως. Συνεπώς, υπάρχει περιθώριο για ακόμη υψηλότερα επίπεδα» σημειώνει. Σοκ από τις ΗΠΑ Το μεγαλύτερο «χτύπημα» στην αγορά LNG είναι αυτήν τη στιγμή η πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της Freeport στις ΗΠΑ, παραγωγικής δυναμικότητας 15 εκατ. τόνων ετησίως.
«Η Freeport είναι ένας μεγάλος παραγωγός LNG και τους προηγούμενους μήνες έστελνε τα περισσότερα από τα φορτία της στην Ευρώπη. Πλέον θα μείνει εκτός λειτουργίας για τουλάχιστον 90 ημέρες και ενδεχομένως θα παράγει μειωμένες ποσότητες μέχρι το τέλος του έτους. Πρόκειται για μια αρκετά μεγάλη απώλεια προμηθειών LNG στη διεθνή αγορά, σε μια περίοδο που οι τιμές ήταν ήδη πολύ υψηλές» σχολιάζει ο Froley.
Όπως εξηγεί, η ευρωπαϊκή αγορά αερίου μπορεί να αντεπεξέλθει το καλοκαίρι χωρίς LNG, αλλά θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να γεμίσει τις αποθήκες της.
Σε επίπεδο ναύλων, ο επικεφαλής διεθνώς για το LNG στον ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys, Per Christian Fett, επισημαίνει στη «Ν» ότι το συμβάν στις ΗΠΑ αναμένεται να επηρεάσει τη spot αγορά στον Ατλαντικό βραχυπρόθεσμα, χωρίς, ωστόσο, να υπάρχουν σημάδια πτώσης στις ναυλώσεις που έκλειναν μέχρι χθες. Σύμφωνα με τον ίδιο, πάντως, μέχρι και έξι πλοία αναζητούσαν τις τελευταίες ώρες εναλλακτικές διαδρομές για ναυλώσεις.