Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 20 Νοεμβρίου 2008 11:47

Λύτρα 25 εκατ. δολ. ζητούν οι Σομαλοί πειρατές του Sirius Star

Λύτρα ύψους 25 εκατ. δολ. ζητούν οι Σομαλοί πειρατές του σούπερτάνκερ Sirius Star. Όπως είπαν, τα λύτρα πρέπει να καταβληθούν μέσα σε δέκα ημέρες για να παραδώσουν το πλοίο και το πλήρωμά του, διαφορετικά απειλούν ότι θα αντιδράσουν «με τρόπο που μπορεί να είναι καταστροφικός».

Λύτρα ύψους 25 εκατ. δολ. ζητούν οι Σομαλοί πειρατές που κατέλαβαν το περασμένο Σαββατοκύριακο το σαουδαραβικό σούπερτάνκερ Sirius Star. Όπως είπαν, τα λύτρα πρέπει να καταβληθούν μέσα σε δέκα ημέρες για να παραδώσουν το πλοίο και το πλήρωμά του.

«Ζητάμε από τους Σαουδάραβες πλοιοκτήτες 25 εκατομμύρια δολάρια. Δεν θέλουμε οι συνομιλίες για την διευθέτηση του θέματος αυτού να διαρκέσουν πολύ», δήλωσε τηλεφωνικά ένας από τους πειρατές, ο Μοχάμεντ Σαΐντ από το κατάστρωμα του σούπερτάνκερ.

«Οι Σαουδάραβες έχουν δέκα ημέρες για να ικανοποιήσουν το αίτημά μας, αλλιώς θα αντιδράσουμε με τρόπο που μπορεί να είναι καταστροφικός», επεσήμανε ο ίδιος.

Οι πειρατές κατέλαβαν το μήκους 330 μέτρων δεξαμενόπλοιο που μετέφερε 300.000 τόνους πετρελαίου αξίας περίπου 100 εκατομμυρίων δολαρίων. Το πλοίο βρίσκεται από την Τρίτη στο μικρό λιμάνι του Χαραρντέρε, 300 χιλιόμετρα βόρεια του Μογκαντίσου.

Σύσκεψη για την αντιμετώπιση της πειρατείας

Εν τω μεταξύ, αξιωματούχοι από τις χώρες της Ερυθράς Θάλασσας συναντώνται σήμερα στο Κάιρο για να εξετάσουν τους τρόπους αντιμετώπισης της πειρατείας, ανοικτά της Σομαλίας.

Η συνάντηση αυτή, στην οποία συμμετέχουν αξιωματούχοι από την Αίγυπτο, την Ιορδανία, την Σαουδική Αραβία, το Σουδάν και την Υεμένη. Στόχος της, όπως είπε ο εκπρόσωπος του αιγυπτιακού υπουργείου Εξωτερικών Χόσαμ Ζάκι, είναι η ενίσχυση της συνεργασίας ανάμεσα στις αραβικές χώρες της Ερυθράς.

Στοιχεία για την πειρατεία στο Κέρας της Αφρικής:

ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ

- Σημαντική αύξηση έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια στα κρούσματα πειρατείας στο Κέρας της Αφρικής, ενώ οι σχεδόν καθημερινές επιθέσεις έχουν αναγκάσει πολλούς πράκτορες μεταφορών να αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές.

- Σύμφωνα με τις υπηρεσίες πληροφοριών, οι υποψίες επικεντρώνονται σε τρεις μηχανότρατες που πλέουν σήμερα στον Κόλπο του ¶ντεν, οι οποίες θεωρούνται τα «μητρικά» πειρατικά σκάφη.

- Το Διεθνές Γραφείο Ναυσιπλοΐας έχει καταγράψει εντός του έτους 92 επιθέσεις ανοιχτά της Σομαλίας, οι 36 εκ των οποίων είχαν ως αποτέλεσμα την κατάληψη του πλοίου. Δεκατέσσερα πλοία τελούν σήμερα υπό την κατάληψη πειρατών, ενώ 682 μέλη πληρώματος έχουν απαχθεί και 243 εξακολουθούν να είναι δέσμια των πειρατών.

- Τα πρόσφατα κρούσματα ανάγκασαν το διεθνές αντιτρομοκρατικό φορέα CTF 150, η βάση του οποίου βρίσκεται στο Τζιμπουτ, να αναλάβει δράση για να παρέχει βοήθεια στα κατεληφθέντα πλοία.

ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

- Το Sirius Star, το οποίο είναι επανδρωμένο με 25μελές πλήρωμα από την Κροατία, τη Βρετανία, τις Φιλιππίνες, την Πολωνία και τη Σαουδική Αραβία, δέχθηκε επίθεση από πειρατές 450 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Μομπάσα της Κένυας, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ναυτικού των ΗΠΑ τη Δευτέρα.

Πρόκειται για το πρώτο τάνκερ που πέφτει στα χέρια πειρατών στη συγκεκριμένη περιοχή. Το Sirius μεταφέρει περί τα 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, ποσότητα που υπερβαίνει το ένα τέταρτο των καθημερινών εξαγωγών της Σαουδικής Αραβίας.

- Ένα ρωσικό περιπολικό σκάφος απέκρουσε την Κυριακή πειρατές που επιχείρησαν να καταλάβουν το εμπορικό πλοίο Rabih με σημαία της Σαουδικής Αραβίας στον Κόλπο του ¶ντεν, σύμφωνα δηλώσεις του ρωσικού ναυτικού στην Interfax.

- Το Σάββατο, αναφέρθηκε η κατάληψη ιαπωνικού φορτηγού πλοίου από πειρατές στα ανοιχτά της Σομαλίας. Το πλοίο διαθέτει πλήρωμα 23 ναυτών, μεταξύ των οποίων πέντε Νοτιοκορεάτες, αναφέρει η Yonhap.

- Κατάληψη κινεζικού αλιευτικού σκάφους στα ύδατα της Κένυας ανακοινώθηκε την Πέμπτη. Στο πλήρωμά του αποτελείται από 15 Κινέζους, μια Ταϊλανδή, έναν Ιάπωνα και τέσσερις Βιετναμέζους.

- Ο έλεγχος του τουρκικού πλοίου Karagol με 14μελές πλήρωμα πέρασε στους πειρατές ανοιχτά της Υεμένης. Το πλοίο μεταφέρει χημικά με προορισμό το λιμάνι της Βομβάης.

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

- Οι μεγαλύτερες εταιρείες πρακτόρευσης των εμπορικών πλοίων ανά τον κόσμο –τα οποία μεταφέρουν το 90% περίπου των διακινούμενων αγαθών παγκοσμίως – αναζητούν λύσεις για παράκαμψη του Κόλπου του ¶ντεν και του Καναλιού του Σουέζ.

- Η εναλλακτική θαλάσσια δίοδος είναι το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική, η οποία όμως διαδρομή συνεπάγεται τρεις επιπλέον εβδομάδες πλεύσης με αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής των αγαθών, εκτιμούν οι ειδικοί του κλάδου.

ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΚΙΝΗΣΗ:

- Τα εμπορεύματα που εξάγονται από τον Κόλπο και την Ασία στη Δύση περνούν μέσα από τη συγκεκριμένη περιοχή καθ’ οδόν προς το Κανάλι του Σουέζ . Σχεδόν 20.000 πλοία διασχίζουν ετησίως τον Κόλπο του ¶ντεν.

- Το 7% της ποσότητας πετρελαίου που καταναλώνεται παγκοσμίως διακινήθηκε μέσω του Κόλπου του ¶ντεν το 2007, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πληροφοριών Ναυσιπλοΐας της Lloyd's, στης οποίαν περιλαμβάνεται το 30% της κατανάλωσης στην Ευρώπη.

- Η συγκεκριμένη περιοχή είναι η κύρια εμπορική οδός διακίνησης ξηρών εμπορευμάτων και κατεργασμένων προϊόντων μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και Λατινικής Αμερικής.

Πηγές: Reuters/EIA www.eia.gov/BIMCO, Lloyd's Marine Intelligence Unit, GlobalSecurity/Ministry of Defence/International Maritime Bureau.