Οι «γκρίζες ζώνες» στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου με δεξαμενόπλοια, εξαιτίας των κυρώσεων, κυριάρχησαν στη συζήτηση του τελευταίου πάνελ του Shipowners Forum της TradeWinds στα Ποσειδώνια 2022.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Οι «γκρίζες ζώνες» στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου με δεξαμενόπλοια, εξαιτίας των κυρώσεων, κυριάρχησαν στη συζήτηση του τελευταίου πάνελ του Shipowners Forum της TradeWinds στα Ποσειδώνια 2022.
Οι εξαιρετικές προοπτικές για όλες τις αγορές της ναυτιλίας, αλλά και η πράσινη μετάβαση του κλάδου ήταν επίσης ζητήματα που τέθηκαν επί τάπητος.
Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του Χάρη Βαφειά, επικεφαλής της Stealth Gas αλλά και της Imperial Petroleum που είναι εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο, ο οποίος σημείωσε ότι υπάρχουν πολλές κυρώσεις κατά της Ρωσίας από πολλές χώρες ή περιοχές και οι γκρίζες ζώνες είναι πολλές. Πρόσθεσε ότι αν οι νομικοί σύμβουλοι του ομίλου δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα, τότε δεν προχωρούν σε ναύλωση των πλοίων.
Ανάλογη ήταν η στάση και της Αγγελικής Φράγκου, επικεφαλής του ομίλου Navios, η οποία τόνισε ότι μια ολόκληρη ομάδα δικηγόρων ασχολείται με αυτά τα ζητήματα, ενώ τρεις άνθρωποι ασχολούνται αποκλειστικά με αυτές τις υποθέσεις.
Αλλά και ο επικεφαλής του ομίλου Capital, Ευάγγελος Μαρινάκης, σημείωσε ότι αν ανακοίνωνε ότι δεν θα μεταφέρουν οι εταιρείες του καθόλου ρωσικό πετρέλαιο «θα ήταν ανοησίες». Όσον αφορά τις επιπτώσεις των κυρώσεων κατά της Ρωσίας για την Ευρώπη, θέμα που είχε θίξει και στο συνέδριο της Capital Link, ο κ. Μαρινάκης, αφού καταδίκασε την εισβολή στην Ουκρανία, πρόσθεσε ότι οι Ινδοί και οι Κινέζοι αγοράζουν αυτό το πετρέλαιο για τα διυλιστήριά τους και εξάγουν στην Ευρώπη βενζίνη σε πολύ υψηλές τιμές.
Τις πολιτικές των κυρώσεων σχολίασε και ο δρ Ιωάννης Κούστας της Danaos Corp. Όπως τόνισε, η Ευρώπη δεν στάθμισε τις πραγματικές επιπτώσεις για την Ευρώπη και τη Μόσχα. «Κερδίζουν τουλάχιστον τα διπλάσια από αυτά που κέρδιζαν προ της εισβολής (σ.σ.: οι Ρώσοι). Δεν ξέρω τι είδους ποινή είναι αυτή», δήλωσε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Η Ευρώπη, αντίθετα, δέχεται το μεγαλύτερο πλήγμα από τις κυρώσεις».
Όσον αφορά την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας ο κ. Κούστας τόνισε: «Δεν εξαρτάται από εμάς. Σε κάθε περίπτωση, πιστεύω ότι παρά τα όσα μας πιέζουν οι πολιτικοί να κάνουμε, είναι άσκοπο να πιέσουμε τη ναυτιλία να γίνει πράσινη όταν δεν υπάρχει πράσινη ενέργεια. Ελπίζω ότι οι πολιτικοί θα επανεξετάσουν με βάση τα όσα συμβαίνουν σήμερα τη μελλοντική πορεία προς την απεξάρτηση από τον άνθρακα. Ίσως θα πρέπει να σκεφτούν περισσότερο την πυρηνική επιλογή και ίσως δούμε πυρηνικά πλοία. Επομένως, είναι πολύ δύσκολο αυτή τη στιγμή να κάνουμε ασφαλείς προβλέψεις».
Περισσότερες από 30 νεοφυείς επιχειρήσεις (startups) ναυτιλιακής τεχνολογίας από όλο τον κόσμο παρουσιάζονται στη φετινή Έκθεση Ποσειδώνια, που πραγματοποιείται στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo της Αθήνας, έως την Παρασκευή 10 Ιουνίου.
Οι ιδρυτές και οι διευθύνοντες σύμβουλοι μερικών από αυτές τις startups μοιράστηκαν τις ιδέες και τις απόψεις τους χθες το πρωί στο δημοφιλές TradeWinds Shipowners Forum, το οποίο άνοιξε τη συνεδριακή ατζέντα των Ποσειδωνίων, που είναι γεμάτη με ενδιαφέρουσες και επίκαιρες συζητήσεις σχετικά με τα φλέγοντα θέματα της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα και της ψηφιοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας.