Το τελευταίο διάστημα οι τιμές του πετρελαίου μένουν σταθερά πάνω από τα 120 δολάρια το βαρέλι, στα υψηλότερα επίπεδα από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. Και τα σενάρια είναι άκρως δυσοίωνα. Όσοι δεν βλέπουν εκτίναξη στα 150 ή ακόμη και τα 180 δολάρια το βαρέλι, θεωρούν δεδομενο ότι οι τιμές θα παραμείνουν για μεγάλο διάστημα τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα, κρατώντας έτσι τον πληθωρισμό στα ύψη, αλλά και υπονομεύοντας την ανάπτυξη.
Το τελευταίο διάστημα οι τιμές του πετρελαίου μένουν σταθερά πάνω από τα 120 δολάρια το βαρέλι, στα υψηλότερα επίπεδα από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. Και τα σενάρια είναι άκρως δυσοίωνα. Όσοι δεν βλέπουν εκτίναξη στα 150 ή ακόμη και τα 180 δολάρια το βαρέλι, θεωρούν δεδομενο ότι οι τιμές θα παραμείνουν για μεγάλο διάστημα τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα, κρατώντας έτσι τον πληθωρισμό στα ύψη, αλλά και υπονομεύοντας την ανάπτυξη.
Ακόμη και μετά την απόφαση του ΟΠΕΚ για αύξηση της προσφοράς, οι τιμές του μπρεντ υποχώρησαν ελαφρώς μόνο, στα 117 δολάρια το βαρέλι, για να βρεθούν και πάλι πολύ γρήγορα σε τροχιά ανόδου. «Οι τριψήφιες τιμές ήρθαν για να μείνουν. Και εάν η κινεζική ζήτηση συνεχίσει να αυξάνεται, καθώς τα lockdown θα χαλαρώνουν, δεν θα αργήσουμε να δούμε και πάλι το φετινό ρεκόρ των 139 δολαρίων» σχολιάζει στο CNN Business ο Ματ Σμιθ, αναλυτής πετρελαίου στην εταιρεία Kpler.
Οι ειδικοί στηρίζουν την εκτίμησή τους για ακριβό πετρέλαιο διαρκείας σε τρεις παράγοντες:
1. Η απόφαση της Ευρώπης να γυρίσει την πλάτη στο ρωσικό αργό
Την περασμένη Παρασκευή υιοθετήθηκε και επισήμως στην ΕΕ η πρόταση για εμπάργκο στο ρωσικό πλαίσιο, στο πλαίσιο του 6ου πακέτου κυρώσεων. Οι περισσότερες χώρες της Ένωσης έχουν τώρα στη διάθεσή τους για σταδιακό τερματισμό των εισαγωγών ρωσικού αργού και 8 μήνες για να σταματήσουν τις εισαγωγές άλλων πετρελαιοειδών. Τι κάνουν για να καλύψουν το ρωσικό κενό; Εισάγουν από την Αγκόλα (τριπλασιασμός των εισαγωγών από την έναρξη του πολέμου), από τη Βραζιλία (+50%) και από το Ιράκ (40%). Οι αποστάσεις είναι πολύ μεγαλύτερες από εκείνες για την εισαγωγή ρωσικού αργού, με αποτέλεσμα το αυξημένο κόστος μεταφοράς και μόνο να κρατάει στα ύψη την τιμή του μαύρου χρυσού. Οι κυβερνήσεις λαμβάνουν μία σειρά από μέτρα για να ελαφρύνουν τα βάρη για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, με επιδοτήσεις ή παρεμβάσεις στην αντλία, αλλά δεν μπορούν να επηρεάσουν τις τιμές στις διεθνείς αγορές.
2. Ανεπαρκείς εναλλακτικές
Πέρυσι η Ρωσία κάλυπτε το 14% της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας. Ήδη οι κυρώσεις έχουν αποσύρει 1 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου ημερησίως από την παγκόσμια αγορά. Η ποσότητα αυτή μπορεί να φτάσει τα 3 εκατ. βαρέλια ημερησίως μέσα στους επόμενους μήνες. Ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του συμφώνησαν να ρίξουν επιπλέον 648.000 βαρέλια ημερησίως στην αγορά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε πολύ μακριά από το να καλυφθεί το ρωσικό κενό. Η UBS μάλιστα πρόσφατα προειδοποίησε σε σημείωμά της προς τους επενδυτές πως «πολλά κράτη - μέλη του ΟΠΕΚ έχουν ήδη φτάσει στο όριο των δυνατοτήτων παραγωγής».
3. Ισχυρή παγκόσμια ζήτηση
Επί μήνες τα δρακόντια lockdown σε Σαγκάη, Πεκίνο και άλλες μεγάλες κινεζικές πόλεις έκαμπταν τη ζήτηση από τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον πλανήτη, την Κίνα. Αλλά τα lockdown σταδιακά χαλαρώνουν και τα αυστηρά μέτρα δύσκολα θα επιστρέψουν, καθώς η κινεζική κυβέρνηση έχει αντιληφθεί πως αυτά της στοιχίζουν ακριβά σε όρους ανάπτυξης.
Θεωρείται σχεδόν δεδομένο πως η Κίνα θα αυξήσει τις εισαγωγές αργού. Δεν αποκλείεται να στραφεί για αγορές στη Ρωσία, αφού το ρωσικό αργό διαπραγματεύεται σε τιμή χαμηλότερη κατά 34 δολάρια το βαρέλι σε σχέση με το υψηλότερης ποιότητας μπρεντ. Ο δράκος όμως δεν μπορεί να σβήσει τη δίψα του μόνο με ρωσική ενέργεια και επομένως θα λειτουργήσει και αυτός ως ένας παράγοντας που ωθεί τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου προς τα επάνω.
Εξαιρετικά «ανθεκτική» έχει αποδειχτεί η ζήτηση πετρελαίου και στις ΗΠΑ, τον μεγαλύτερο καταναλωτή μαύρου χρυσού παγκοσμίως.