Σε μια μάλλον πολιτική απόφαση και με γνώμονα τον πληθωρισμό και τις υψηλές τιμές, τα bonus των τραπεζιτών πήγαν στίς καλένδες με ειδική διάταξη στο νομοσχέδιο του ΤΧΣ που κατατέθηκε την περασμένη Παρασκευή στη Βουλή. Το 2024 λοιπόν και υπό προϋποθέσεις θα λάβουν οι τραπεζίτες τα bonus τους που θα αφορούν τη χρήση 2023 όπως προβλέπει το άρθρο 11 του νομοσχεδίου. Ετσι θέτει εκτός κάδρου εκλογών τη συγκεκριμένη συζήτηση όποτε και αν οι εκλογές λάβουν χώρα.
Της Ειρήνης Σακελλάρη
[email protected]
Σε μια μάλλον πολιτική απόφαση και με γνώμονα τον πληθωρισμό και τις υψηλές τιμές, τα bonus των τραπεζιτών πήγαν στίς καλένδες με ειδική διάταξη στο νομοσχέδιο του ΤΧΣ που κατατέθηκε την περασμένη Παρασκευή στη Βουλή.
Το 2024 λοιπόν και υπό προϋποθέσεις θα λάβουν οι τραπεζίτες τα bonus τους που θα αφορούν τη χρήση 2023 όπως προβλέπει το άρθρο 11 του νομοσχεδίου. Ετσι θέτει εκτός κάδρου εκλογών τη συγκεκριμένη συζήτηση όποτε και αν οι εκλογές λάβουν χώρα.
.Το επίμαχο αυτό θέμα την περασμένη εβδομάδα απασχόλησε και τον οικονομικό σύμβουλο του πρωθυπουργού κ. Πατέλη.
Το υπό ψήφιση νομοσχέδιο στο άρθρο 11 αναφέρει:
" Για όσο διάστημα ο ως άνω δείκτης των μη εξυπηρετούμενων δανείων προς το σύνολο των δανείων υπερβαίνει το δέκα τοις εκατό (10%), ή για τις οικονομικές χρήσεις αναφοράς μέχρι και του 2022, οι σταθερές αποδοχές του πρόεδρου, του διευθύνοντος συμβούλου και των λοιπών μελών του διοικητικού συμβουλίου, καθώς και όσων έχουν τη θέση ή εκτελούν καθήκοντα γενικού διευθυντή, καθώς και των αναπληρωτών τους, δεν μπορούν να υπερβαίνουν το σύνολο των αντίστοιχων αποδοχών του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.
Οι πάσης φύσης μεταβλητές απολαβές (bonus) των ιδίων προσώπων καταργούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του υποβληθέντος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο της διαδικασίας εγκρίσεως του προγράμματος κεφαλαιακής ενίσχυσης, σχεδίου αναδιάρθρωσης του πιστωτικού ιδρύματος και μέχρι την ολοκλήρωση αυτού, ή για όσο διάστημα ο ως άνω δείκτης των μη εξυπηρετούμενων δανείων προς το σύνολο των δανείων υπερβαίνει το δέκα τοις εκατό (10%), ή για τις οικονομικές χρήσεις αναφοράς μέχρι και του 2022.
Ομοίως, για το χρονικό διάστημα συμμετοχής του πιστωτικού ιδρύματος στο πρόγραμμα κεφαλαιακής ενίσχυσης του άρθρου 7 του παρόντος, οι μεταβλητές απολαβές μπορούν να λαμβάνουν μόνο τη μορφή μετοχών ή δικαιωμάτων προαίρεσης (stock options) ή άλλων μέσων κατά την έννοια των άρθρων 52 ή 63 του Κανονισμού 575/2013, σύμφωνα με το άρθρο 86 του ν. 4261/2014 (Α’ 107). Αναφορικά με τα μερίσματα της ίδιας διάταξης, εφαρμόζεται ανάλογα η παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 3723/2008 (Α’ 250)".
Κατά τα λοιπά η στρατηγική αποεπένδυσης από τις τράπεζες στις οποίες μετέχει το Ταμείο σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το σχέδιο νόμου θα γίνει μέχρι τα τέλη του 2025
Αυτό σημαίνει ότι μέχρι τα τέλη του 2025, το ΤΧΣ θα πρέπει να έχει μηδενίσει τις συμμετοχές του από την Εθνική Τράπεζα (40,3%), Τράπεζα Πειραιώς (27,3%), Alpha Bank (9%), Eurobank (1,4%) και Attica Bank (62,93%).
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, το ΤΧΣ θα μπορεί να διαθέτει τις μετοχές που κατέχει σε πιστωτικά ιδρύματα τμηματικά ή εφάπαξ, βάσει στρατηγικού πλάνου το οποίο θα εκπονείται με ειδικό σύμβουλο και θα εγκρίνεται από το υπ. Οικονομικών.
Στην περίπτωση πώλησης πακέτων μετοχών από το Ταμείο, ο Υπουργός Οικονομικών λαμβάνει τις σχετικές εκθέσεις και αποτιμήσεις και έχει δικαίωμα βέτο, αν η προτεινόμενη τιμή διάθεσης βρίσκεται εκτός του εύρους των αποτιμήσεων αυτών.
Αντίστοιχη είναι η διαδικασία στην περίπτωση που το Ταμείο λάβει μέρος σε αύξηση κεφαλαίου πιστωτικού ιδρύματος. Ωστόσο, η αύξηση κεφαλαίου δεν θα πρέπει να γίνεται για λόγους εξυγίανσης.
Τα ειδικά δικαιώματα όπωςτο δικαίωμα αρνησικυρίας στις λήψεις αποφάσεων από το ΔΣ μιας τράπεζας όπου συμμετέχει το Ταμείο περιορίζονται σημαντικά, όταν το ποσοστό κόκκινων δανείων πέφτει κάτω του 10%. Κάτω από αυτό το όριο απελευθερώνεται και το πλαφόν για τις αποδοχές των τραπεζών.
Ο ίδιος περιορισμός, δηλαδή το 10% στα κόκκινα δάνεια, ισχύει για το δικαίωμα βέτο του Ταμείου σε αποφάσεις που αφορούν στη διανομή μερίσματος. Από την άλλη, διατηρείται το βέτο σε περιπτώσεις που ο εκπρόσωπος του Ταμείο στο ΔΣ της τράπεζας όπου συμμετέχει κρίνει ότι μία απόφαση μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη συμμετοχή του ΤΧΣ στο μετοχικό κεφάλαιο του ιδρύματος.