Για τη στρατηγική θέση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, την ενεργειακή αναβάθμιση, τη στρατηγική ανάπτυξη στον κλάδο της κρουαζιέρας των σκαφών αναψυχής και την ακτοπλοΐα μιλά στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας Α.Ε., Αθανάσιος Πορφύρης.
Από την έντυπη έκοδηση
Στον Πάρη Τσιριγώτη
[email protected]
Για τη στρατηγική θέση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, την ενεργειακή αναβάθμιση, τη στρατηγική ανάπτυξη στον κλάδο της κρουαζιέρας των σκαφών αναψυχής και την ακτοπλοΐα μιλά στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας Α.Ε., Αθανάσιος Πορφύρης. Πολιτικός μηχανικός έργων υποδομής, ο κ. Πορφύρης αναφέρει ότι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι ο κύριος σύνδεσμος με την Αδριατική Θάλασσα και ο κοντινότερος στην Ιταλία για επιβάτες και φορτία από τη Δυτική Ευρώπη και τη Μαύρη Θάλασσα.
Ο κ. Πορφύρης τονίζει ότι το 2020, λόγω της πανδημίας, ήταν μια από τις δυσκολότερες χρονιές για τα οικονομικά μεγέθη του λιμανιού. Πέρα από τη μειωμένη επιβατική κίνηση, υπήρχαν και μειώσεις στα έσοδα των λιμενικών τελών τόσο στους λιμένες εξωτερικού και εσωτερικού, όσο και στα τρία καταφύγια τουριστικών σκαφών, Συβότων, Πλαταριάς και Σαγιάδας.
Επίσης, το ίδιο συνέβη και στα έσοδα της ΟΛΗΓ Α.Ε. από παραχωρούμενους χώρους. Παρ’ όλα αυτά, αναφέρει, η χρονιά έκλεισε με κερδοφορία, προσπαθώντας να ισοσκελιστούν τα έσοδα και οι δαπάνες του Οργανισμού και να μετακυλιστούν στο 2021.
Σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό, τα κέρδη μετά από φόρους στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας διαμορφώθηκαν το 2021 σε 631.667,32 ευρώ έναντι 98.773,61 ευρώ το 2020, σημειώνοντας αύξηση 539,5%.
Επίσης, τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων ανήλθαν το 2021 σε 863.761,52 ευρώ έναντι 251.217,67 ευρώ το 2020.
Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας το 2021 ανήλθε εξάλλου στα 5.610.785,01 ευρώ έναντι 4.612.019,73 ευρώ το 2020.
Ο CEO του ΟΛΗΓ επισημαίνει ότι το λιμάνι έχει θυγατρική εταιρεία για τη δημιουργία κέντρου μεταφόρτωσης Dry Port στην ενδοχώρα της Θεσπρωτίας και συγκεκριμένα στη θέση ΓΚΡΙΚΑ, όμως προσθέτει ότι οι τελικές αποφάσεις για την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών από τον αρχικό έως τον τελικό προορισμό των φορτίων θα ληφθούν από τον νέο επενδυτή, που θα
προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του 67% του
λιμένα τους επομένους μήνες. Προσθέτει ότι το λιμάνι, λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης, εξυπηρετεί φορτία από χώρες των Βαλκανίων προς Ιταλία, αλλά και ένα μεγάλο όγκο φορτηγών από Τουρκία.
«Είναι αρκετά σημαντικό το ότι ένα φορτηγό από την Κωνσταντινούπολη μέσα σε 24 ώρες εκτελωνίζει το φορτίο του στην Ιταλία μέσω της Εγνατίας Οδού και του λιμένα» δηλώνει, αναφέροντας ότι «αυτό που αποδεικνύει τη δυναμική του λιμένα είναι ότι κατά την πανδημία τα φορτηγά παρέμειναν στα ίδια επίπεδα το 2020 με το 2019, ενώ το 2021 είχαμε αύξηση κατά 17% σε σχέση με το 2019».
Αναφορικά με τη διακίνηση επιβατών στην ακτοπλοΐα, τονίζει: «Ο κύριος όγκος ήταν κατά μέσο όρο πριν την πανδημία περίπου στο 1.000.000 ετησίως, ενώ με την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων και τα αυστηρά πρωτόκολλα που υπήρχαν η κίνηση των επιβατών μειώθηκε έως και 60% για το 2020 και στο 50% για το 2021, μειώνοντας σημαντικά τα έσοδα της ΟΛΗΓ Α.Ε. για τις δύο αυτές χρήσης.
Πάντως, από τους πρώτους μήνες του 2022 τα μηνύματα είναι αισιόδοξα και προμηνύουν μια δυναμική επάνοδο. Το 2021 για το εξωτερικό σύνολο των απόπλων και κατάπλων κόπηκαν 623.980 εισιτήρια επιβατών, ενώ για το εσωτερικό 1.144.545. Το πρώτο τρίμηνο του 2022 για το εξωτερικό κόπηκαν συνολικά 88.929 εισιτήρια επιβατών, ενώ για το εσωτερικό 210.354».
Σχετικά με την ανάπτυξη των υποδομών του λιμένα Ηγουμενίτσας, ο CEO της ΟΛΗΓ δηλώνει ότι ήδη εκτελείται από το υπουργείο Υποδομών το έργο της Γ1 φάσης, στο οποίο περιλαμβάνονται εκβαθύνσεις του λιμένα προκειμένου να υπάρχει παντού ωφέλιμο βάθος έως 10,50 μέτρα, ενώ πραγματοποιούνται και έργα μικρής κλίμακας, όπως η ανακατασκευή αντιολισθηρότητας ραμπών, αποκατάστασης του φωτισμού και των αλιευτικών καταφυγίων. Επίσης, έχουν δρομολογηθεί μελέτες για πολλά νέα έργα, όπως, για παράδειγμα, η έκδοση άδειας οικοδομής για Τερματικό Σταθμό του Πορθμείου Εσωτερικού και ολοκλήρωση περιβάλλοντος χώρου του Επιβατικού Σταθμού 3.
Ένα από τα μεγαλύτερα έργα που είναι σε εξέλιξη είναι το πρόγραμμα ALFION (Alternative Fuels Implementation In Port of Igoumenitsa).
Οι μελέτες της δράσης που χρηματοδοτήθηκαν κατά 50% από το CEF (Connecting Europe Facilities) προβλέπουν την ανάπτυξη της τεχνολογίας ρευματοδότησης πλοίων από ξηράς στο λιμάνι, την εισαγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο σύστημα ισχύος του λιμένα και τη δημιουργία απαραίτητου συστήματος διαχείρισης κεντρικής παροχής ισχύος που θα ρυθμίζει το ενεργειακό δίκτυο του λιμένα, μεγιστοποιώντας τα περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη για το λιμάνι και ολόκληρη την περιοχή.