Οικονομία & Αγορές
Σάββατο, 04 Ιουνίου 2022 21:00

«Πράσινες» νίκες πέτυχε η Ελλάδα στις Βρυξέλλες

Δύο σημαντικές νίκες, στην εν εξελίξει «ναυμαχία» για τη διαμόρφωση ενός κανονιστικού πλαισίου στην Ε.Ε. που θα εξασφαλίζει τόσο την πράσινη μετάβαση όσο και τη βιωσιμότητα της ναυτιλίας, πέτυχε η ελληνική αντιπροσωπεία στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Δύο σημαντικές νίκες, στην εν εξελίξει «ναυμαχία» για τη διαμόρφωση ενός κανονιστικού πλαισίου στην Ε.Ε. που θα εξασφαλίζει τόσο την πράσινη μετάβαση όσο και τη βιωσιμότητα της ναυτιλίας, πέτυχε η ελληνική αντιπροσωπεία στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ειδικότερα, το Συμβούλιο υιοθέτησε τη θέση που έχει προταθεί και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», ενώ σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, όπως έχει γράψει η «Ν», εξαιρείται μέχρι το τέλος του 2029 από τις προβλέψεις του FuelEU Maritime, της Κομισιόν.

Ειδικότερα, κατόπιν συντονισμένων προσπαθειών του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Ε.Ε. κατά το στάδιο εξέτασης των διατάξεων του σχεδίου Κανονισμού από τα αρμόδια Όργανα του Συμβουλίου της Ε.Ε., στο κείμενο του Κανονισμού συμπεριλήφθηκαν διατάξεις με τις οποίες:

- Αναγνωρίζεται, κατ’ εφαρμογή της θεμελιώδους αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», η δυνατότητα ανάληψης από τον εμπορικό διαχειριστή (commercial operator) του πλοίου της υποχρέωσης αποζημίωσης της ναυτιλιακής εταιρείας (shipping company) όταν το πλοίο αποτυγχάνει, κατά τον χρόνο που η ευθύνη αγοράς του καυσίμου ανήκει στον εμπορικό διαχειριστή, να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις του Κανονισμού «FuelEU Maritime» ως προς το όριο της ετήσιας έντασης εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, για την ενέργεια που χρησιμοποιείται από το πλοίο.
- Αναγνωρίζεται χρονική εξαίρεση, έως τις 31.12.2029, από την εφαρμογή των διατάξεων του Κανονισμού «FuelEU Maritime» για τα ακτοπλοϊκά πλοία, όταν δρομολογούνται σε λιμένες νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.

Επίσης, με την Οδηγία «για τη συμπερίληψη βελτιωμένων απαιτήσεων ευστάθειας και την εναρμόνισή της με τις απαιτήσεις ευστάθειας που ορίζονται από τον ΙΜΟ» επιτυγχάνεται, στο μέτρο του δυνατού, η εναρμόνιση της ενωσιακής νομοθεσίας με τα πρόσφατα, βελτιωμένα διεθνή πρότυπα ευστάθειας για τα επιβατηγά πλοία σε περίπτωση βλάβης, όπως συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του IMO.

Επί των προαναφερόμενων νομοθετικών προτάσεων της Κομισιόν, το προσεχές χρονικό διάστη- μα αναμένεται η υιοθέτηση θέσης και από πλευράς του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Ακολούθως, τα κείμενα που θα έχουν εγκριθεί από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο αναμένεται να ενταχθούν σε διαδικασία «άτυπων τριμερών διαλόγων» με τη συμμετοχή αντιπροσώπων του Συμβουλίου, του Κοινοβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να καταλήξουν σε συμφωνία.

Τέλος, από ελληνικής πλευράς, αναδείχθηκε το ζήτημα των περιστατικών παραβίασης της ελευθερίας ναυσιπλοΐας και της αβλαβούς διέλευσης σε βάρος δύο υπό ελληνική σημαία εμπορικών πλοίων στον Περσικό Κόλπο πλησίον των ακτών του Ιράν από δυνάμεις του εν λόγω κράτους.