Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 24 Νοεμβρίου 2008 11:12

Μέτρα αξίας €130 δισ. κατά της ύφεσης στην Ευρώπη

Το κοινοτικό «πακέτο» για την αναχαίτιση της ύφεσης, που θα εγκριθεί την προσεχή Τετάρτη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν θα είναι σε μέγεθος μικρότερο από το 1% του ΑΕΠ των χωρών - μελών (130 δισ. ευρώ), δήλωσε το Σάββατο στην πορτογαλική τηλεόραση ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.

Το κοινοτικό «πακέτο» για την αναχαίτιση της ύφεσης, που θα εγκριθεί την προσεχή Τετάρτη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν θα είναι σε μέγεθος μικρότερο από το 1% του ΑΕΠ των χωρών - μελών (130 δισ. ευρώ), δήλωσε το Σάββατο στην πορτογαλική τηλεόραση ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.

Η κοινοτική δράση αναπτύσσεται σε μια περίοδο που παρατηρείται κλιμάκωση της ανεργίας σε ολόκληρη την Ενωση, ενώ καταγράφονται ισχυροί κλυδωνισμοί των οικονομιών της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, με νέο θύμα αυτή τη φορά τη Λετονία.

Οπως επισημαίνουν στις Βρυξέλλες, το κοινοτικό «πακέτο» δεν θα περιλαμβάνει πρόσθετους δωρεάν πόρους προς τα κράτη - μέλη, αλλά οι δράσεις του θα διευκολύνουν τις κυβερνήσεις, δεδομένου ότι είναι επικεντρωμένο σε βασικούς τομείς της οικονομίας, όπως ο κατασκευαστικός κλάδος, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η αυτοκινητοβιομηχανία.

Ειδικότερα, η συνεισφορά της Ε.Ε. θα έχει τη μορφή της επιτάχυνσης των εκταμιεύσεων των πόρων των διαρθρωτικών ταμείων προς τα κράτη - μέλη, που αφορούν την περίοδο 2007 - 2013 και ανέρχονται συνολικά σε 350 δισ. ευρώ για το σύνολο της επταετίας.

Θα προτείνει ακόμη την αύξηση των πόρων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕ) μέχρι και 30%, το 2009 και το 2010. Πρόκειται για μια αύξηση των πόρων της τάξης των 15 δισ. ευρώ ετησίως, που θα διατεθεί στις ευρωπαϊκές μικρομεσαίες επιχειρήσεις υπό μορφή χαμηλότοκων δανείων. Η ΕΤΕ θα χρηματοδοτήσει σε σημαντικό βαθμό και τις Συμπράξεις του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην κατασκευή έργων υποδομής και κτιριακών εγκαταστάσεων.

Τέλος, θα εγγυηθεί τη χορήγηση χαμηλότοκων δανείων στην αυτοκινητοβιομηχανία, προκειμένου η τελευταία να προωθήσει την κατασκευή «καθαρών» και οικονομικών αυτοκινήτων, ενώ θα προτείνει κίνητρα για την εξοικονόμηση ενέργειας.

Καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση της κρίσης θα έχει η εθνική συνεισφορά, δεδομένου ότι θα φέρει τους πρόσθετους πόρους. Κάθε κράτος - μέλος θα κληθεί να διαθέσει το 1% του ΑΕΠ της για την αναχαίτιση της κρίσης. Ηδη, οι κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ολλανδίας το αποφάσισαν, ενώ προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται η Ισπανία και το Βέλγιο.

Η διοχέτευση των εθνικών πόρων θα είναι επικεντρωμένη στους τομείς προτεραιότητας κάθε χώρας. Πρόκειται για τους τομείς υψηλής έντασης απασχόλησης (κατασκευές, αυτοκινητοβιομηχανία), καθώς και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που είναι και οι πλέον ευάλωτες στην οικονομική κρίση.

Ολες οι εθνικές δράσεις θα πρέπει να έχουν αποκλειστικό στόχο τον περιορισμό των απολύσεων στο ελάχιστο. Τα κράτη - μέλη θα μπορούν να δίνουν χρονική παράταση στις επιχειρήσεις στην καταβολή ορισμένων φόρων, ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητά τους.

Το κοινοτικό «πακέτο» θα συζητηθεί και, κατά πάσα πιθανότητα, θα εγκριθεί από τους Ευρωπαίους ηγέτες στην προσεχή Σύνοδο Κορυφής, στις 11 και 12 Δεκεμβρίου.

«Κλειδί η συμμετοχή όλων των χωρών

Στην έδρα της Κομισιόν, υποστηρίζουν ότι η συμμετοχή όλων των χωρών - μελών είναι πρωταρχικής σημασίας. Κι αυτό γιατί οι χώρες, που δεν θα συμμετάσχουν, αφενός μεν θα επιδεινώσουν την κατάστασή τους και αφετέρου θα μείνουν πίσω σε σχέση με τις υπόλοιπες, κυρίως στον τομέα της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεών τους.

Η Επιτροπή δεν πρόκειται να αναστείλει προσωρινά τη λειτουργία του Συμφώνου Σταθερότητας, διότι δεν θέλουν πολλά κράτη - μέλη. Ετσι, κάθε φορά που θα καταγράφει υπέρβαση του δημόσιου ελλείμματος άνω του 3% σε μια χώρα, θα εξαντλεί προηγουμένως κάθε περιθώριο ελαστικότητας και μόνο όταν διαπιστώνει ότι η υπέρβαση είναι μεγάλη και δεν υπάρχουν προοπτικές έγκαιρης διόρθωσης της κατάστασης, θα ενεργοποιεί τη διαδικασία της κοινοτικής επιτήρησης. Ομως, η Επιτροπή εξαντλώντας τις δυνατότητες που προσφέρει το Αναθεωρημένο Σύμφωνο Σταθερότητας, θα δίνει μεγάλα χρονικά περιθώρια στις κυβερνήσεις για την επαναφορά του ελλείμματος κάτω του ανώτατου ορίου.

Οπως δήλωσε την Παρασκευή η εκπρόσωπος του αρμόδιου επιτρόπου, Χοακίν Αλμούνια, τα χρονικά περιθώρια, που θα δίνονται σε κάθε χώρα προκειμένου να διορθώσει τη δημοσιονομική απόκλιση, θα είναι ανάλογα του μεγέθους της υπέρβασης, της κατάστασης της οικονομίας και διεθνούς συγκυρίας.

Πάντως, στη δεινή της κρίσης βρίσκονται οι χώρες της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, που δεν είναι μέλη της Ευρωζώνης. Μετά την Ουγγαρία, τον περασμένο μήνα, σε εξαιρετικά δύσκολη θέση βρίσκεται τώρα η Λετονία.

Το Σάββατο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η γαλλική προεδρία εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, στην οποία αναφέρουν ότι Ε.Ε. είναι έτοιμη να συνδράμει τη Λετονία σε συνεργασία με το ΔΝΤ, υπό την προϋπόθεση ότι η κυβέρνηση της χώρας αυτής θα δεσμευτεί στην εφαρμογή ενός αξιόπιστου προγράμματος ενίσχυσης του ισοζυγίου πληρωμών. Στην ανακοίνωσή δεν αναφέρονται συγκεκριμένα ποσά, αλλά, λόγω του μικρού μεγέθους της χώρας, θα είναι σαφώς μικρότερα από τα 6,5 δισ. ευρώ που ενέκρινε, τον περασμένο μήνα, το Συμβούλιο ECO-FIN για την Ουγγαρία.

ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΛΟΣ