Από την 1η Ιουνίου και για τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες, εκατομμύρια επιβάτες στη Γερμανία θα μπορούν με 9 ευρώ τον μήνα να μετακινούνται σε όλη τη χώρα με λεωφορεία και τρένα. Αυτή είναι μια πρακτική απάντηση στην πρωτοφανή άνοδο των τιμών στα καύσιμα, από μια κυβέρνηση που θέλει να βοηθήσει άμεσα τους πολίτες να αντιμετωπίσουν -έστω και προσωρινά- το τεράστιο ενεργειακό κόστος. Και να μετακινηθούν φθηνά στις δουλειές και στις διακοπές τους. Αφήνοντας το αυτοκίνητο παρκαρισμένο.
Του Μιχάλη Ψύλου
[email protected]
Από την 1η Ιουνίου και για τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες, εκατομμύρια επιβάτες στη Γερμανία θα μπορούν με 9 ευρώ τον μήνα να μετακινούνται σε όλη τη χώρα με λεωφορεία και τρένα. Αυτή είναι μια πρακτική απάντηση στην πρωτοφανή άνοδο των τιμών στα καύσιμα, από μια κυβέρνηση που θέλει να βοηθήσει άμεσα τους πολίτες να αντιμετωπίσουν -έστω και προσωρινά- το τεράστιο ενεργειακό κόστος. Και να μετακινηθούν φθηνά στις δουλειές και στις διακοπές τους. Αφήνοντας το αυτοκίνητο παρκαρισμένο.
Για παράδειγμα μια μηνιαία κάρτα αστικών διαδρομών σε μεγάλες πόλεις στη Γερμανία κοστίζει περίπου από 70 έως 90 ευρώ. Με τη νέα κάρτα των 9 ευρώ, η εξοικονόμηση χρημάτων ξεπερνά τα 50 ευρώ.
Για όσους όμως, επιμένουν να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους, μειώνεται και ο φόρος στα καύσιμα από τον Ιούνιο έως το τέλος Αυγούστου. Όπως ανακοίνωσε το Γερμανικό υπουργείο Οικονομικών, αυτό σημαίνει εξοικονόμηση 35,2 λεπτών ανά λίτρο βενζίνης και 16,7 λεπτών ανά λίτρο πετρελαίου.
Τα νέα μέτρα εγκρίθηκαν χθες και από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Συμβούλιο (Bundesrat) που άνοιξε τον δρόμο για τη θέσπιση μηνιαίου εισιτηρίου 9 ευρώ τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Η Bundesrat ενέκρινε συνολικά, πρόσθετα κονδύλια για τη χρηματοδότηση των τοπικών δημόσιων συγκοινωνιών για τα ομόσπονδα κρατίδια ,ύψους 3,7 δισεκατομμυρίων ευρώ για φέτος. Από αυτά, 2,5 δισ. ευρώ προορίζονται για το εισιτήριο των εννέα ευρώ. Το ενιαίο εισιτήριο ισχύει παντού στις χερσαίες τοπικές και περιφερειακές συγκοινωνίες.
«Το εισιτήριο των 9 ευρώ αποτελεί μέρος του κυβερνητικού πακέτου ανακούφισης των πολιτών και ταυτόχρονα έχει σκοπό να ενθαρρύνει τους οδηγούς να στραφούν στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Επιπλέον, απαλλάσσει εκατομμύρια ανθρώπους που δεν έχουν αυτοκίνητο από τις αυξήσεις των τιμών που προέκυψαν από τον πόλεμο της Ουκρανίας», γράφει το Der Spiegel .
Μια ευκαιρία στα μέσα μεταφοράς
Το μέτρο είχε εγκριθεί προηγουμένως από την γερμανική Βουλή (Bundestag). «Πολλοί άνθρωποι που μέχρι στιγμής ενδιαφέρονταν λιγότερο για τις δημόσιες συγκοινωνίες , θα δώσουν μια ευκαιρία στις τοπικές συγκοινωνίες τους επόμενους τρεις μήνες», τόνισε ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών , Φόλκερ Βίσινγκ ,που ανήκει στο κόμμα των Φιλελευθέρων Δημοκρατών.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση χορηγησε μεταξύ άλλων, 2,5 δισ. ευρώ για να αντισταθμίσει την απώλεια εσόδων στους παρόχους των μεταφορών.
Η επικεφαλής των Πρασίνων στην Bundersrat Μάικε Σέφερ έκανε λόγο για μια «μεγάλη ευκαιρία» να παρουσιαστούν και να ενισχυθούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. «Το φθηνό, ενιαίο εισιτήριο είναι επίσης απολύτως απαραίτητο ως μια φιλική προς το κλίμα απάντηση στην αύξηση των τιμών στα καύσιμα», λέει η Σέφερ.
Το εισιτήριο θα ανακουφίσει και όλους όσους δεν οδηγούν αυτοκίνητο. «Αυτή είναι βασικά μια καλή προσέγγιση», λέει ο εμπειρογνώμονας της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης για το Περιβάλλον (BUND), Γενς Χίλγκενμπεργκ.
Ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών
Το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο που αποτελείται από τους εκπροσώπους όλων των γερμανικών κρατιδίων, προειδοποίησε βέβαια ότι τα τρέχοντα κονδύλια δεν είναι καθόλου επαρκή για να διασφαλίσουν μια διαρκή βελτίωση σε ολόκληρο το φάσμα των δημοσίων συγκοινωνιών. Πολλοί ηγέτες των γερμανικών κρατιδίων επαίνεσαν το μέτρο του ενιαίου εισιτηρίου, αλλά τόνισαν ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πρέπει να επιδοτήσει περισσότερο τις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες μακροπρόθεσμα.
Ο υπουργός Μεταφορών υπογράμμισε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεσμεύτηκε για «χρηματοδότηση των δημόσιων συγκοινωνιών πέρα από την ειδική αυτή εκστρατεία».
Ο Βίσινγκ τόνισε ότι το «έργο μαμούθ» δημιουργήθηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα μαζί με τα κρατίδια και τη βιομηχανία. Το βάρος πέφτει τώρα στους εργαζόμενους των μεταφορικών εταιρειών. Μερικές ημέρες και σε ορισμένα δρομολόγια τα τρένα θα είναι υπερπλήρη. Ένα τόσο φθηνό εισιτήριο θα αυξήσει δραματικά τους επιβάτες. «Ίσως πρέπει να αντιμετωπίσουμε με ένα χαμόγελο την κατάσταση ,αν δεν μπορέσουμε να πάρουνε το τρένο και αναγκαστούμε να περιμένουμε το επόμενο», λέει ο υπουργός Μεταφορών.
Μετά το τέλος της θερινής περιόδου, οι τιμές των εισιτηρίων θα πρέπει πάντως να επανέλθουν στα προηγούμενα επίπεδα.