Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 18 Μαΐου 2022 19:56

Βουλή: Οι αντιρρήσεις της αντιπολίτευσης για τις συγχωνεύσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Με τις τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων ολοκληρώθηκε και η επί των άρθρων συζήτηση του σχεδίου νόμου «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων, μέσω συνεργασιών και εταιρικών μετασχηματισμών» και αύριο το μεσημέρι θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη ανάγνωσή του.

Με τις τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων ολοκληρώθηκε και η επί των άρθρων συζήτηση του σχεδίου νόμου «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων, μέσω συνεργασιών και εταιρικών μετασχηματισμών» και αύριο το μεσημέρι θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη ανάγνωσή του.

Η εισηγήτρια της ΝΔ Μίκα Ιατρίδη ανέφερε πως και από τις τοποθετήσεις των φορέων προκύπτει, χωρίς αμφιβολία, ότι το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Αντέτεινε στην αντιπολίτευση πως η ελάφρυνση της φορολογίας και η προώθηση φορολογικών κινήτρων δεν συνιστά νεοφιλελεύθερη ιδεοληψία, αλλά είναι ένα από τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, αλλά και συνολικά για την ανάπτυξη της οικονομίας και της οικονομικής δραστηριότητας. Το νομοσχέδιο στηρίζει τις επιχειρήσεις, τους επαγγελματίες, τους αγρότες με επιχειρηματική δραστηριότητα, ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί, πιο εξωστρεφείς. Δεν έρχεται να ευνοήσει τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις για να εξαγοράσουν πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεων.

 

«Νεοφιλελεύθερη στροφή»

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Παπανάτσιου επέμεινε ότι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου κινείται από την κεντρική πολιτική αντίληψη της Κυβέρνησης, πως η ελληνική οικονομία έχει μεγάλο αριθμό μικρών επιχειρήσεων και αυτό είναι πρόβλημα. Διέπεται από τη μονόπλευρη επιλογή της αναδιάρθρωσης της αγοράς, σύμφωνα με το μέγεθος των επιχειρήσεων. Εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική στρατηγική της Κυβέρνησης προς μία νεοφιλελεύθερη στροφή, όπου εκεί δεν υπάρχει επιλογή για τους μικρούς, αλλά εκεί επικρατεί το δίκαιο της αγοράς και του ισχυρού. Διευκρίνισε πως «δεν διαφωνούμε με την ύπαρξη επιλογής των σχημάτων, αλλά με τη φιλοσοφία που κρύβεται από πίσω». Δεν αποφεύγουμε την επικράτηση μιας κυρίαρχης εταιρείας συγχωνευόμενης, αλλά, εάν μια κυρίαρχη εταιρεία αποκτά τον έλεγχο μερικών άλλων, δεν κατανοούμε, γιατί αυτή την συγχώνευση θα πρέπει να την ενισχύουμε με χρήματα της ελληνικής κοινωνίας. Δεν διασφαλίζεται καμία θέση εργασίας στα υπό μετατροπή σχήματα. Η παροχή κινήτρων, είπε, θα πρέπει να συνδέεται με καλύτερες αποδόσεις στις εταιρείες, που θα προκύψουν από τη συγχώνευση σε σχέση με το άθροισμα των επιχειρήσεων που συμμετέχουν. Χαρακτήρισε άκριτη την παροχή των πάσης φύσεως φοροδιευκολύνσεων και δεν υπάρχει απαίτηση η συγχώνευση να γεννήσει απόδοση για να κινητροδοτηθεί. Η φορολόγηση των υπεραξιών δεν συνάδει με κάποιου είδους κίνητρο στην παραγωγή. Ένας αγρότης θα πρέπει να περάσει το 75% της συνολικής ποσότητας των προϊόντων που παράγει μέσα από συλλογικά σχήματα. Εάν, όμως, ο παραγωγός είναι συνεταιρισμένος μόνο για ένα από τα προϊόντα του και δεν υπάρχει συνεταιρισμός που να δέχεται τα άλλα προϊόντα του δεν θα έχει καθόλου έκπτωση. Όπως και γιατί τα κίνητρα να αφορούν μόνο τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Οι διατάξεις για την συμβολαιακή γεωργία, όπως διατυπώνονται, εκτίμησε πως είναι η κερκόπορτα που θα κάνει την ευεργετική διάταξη λάστιχο.

 

«Μικρορυθμίσεις και μικροδιευθετήσεις»

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Κώστας Σκανδαλίδης ανέφερε πως " χαίρομαι που η κυβέρνηση δέχθηκε, απ΄ όλα όσα είπα κατά την συζήτηση επί της Αρχής του νομοσχεδίου, αυτά που αφορούν την ειδική μέριμνα για την καταγραφή των επιχειρήσεων που μπαίνουν στην κατανομή των κινήτρων. Εμείς, είπε, είμαστε υπέρ της θέσπισης κινήτρων για τη συγχώνευση επιχειρήσεων και παραθέσαμε σειρά προτάσεων που διατυπώνονται και στο πρόγραμμά μας εδώ και αρκετά χρόνια". Σημείωσε, πως «δεν διαφωνούμε με τη γενική κατεύθυνση και τον προσανατολισμό του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όμως υπάρχει μια στρατηγική διαφορά. Εμείς μιλάμε συστηματικά για αξιολόγηση, ιεράρχηση, προτεραιότητες. Εσείς ασκείτε και στην περίπτωση αυτή μόνο οριζόντιες πολιτικές, είτε σε κλαδικό επίπεδο, είτε σε περιφερειακό, είτε σε ο,τιδήποτε άλλο. Αυτό, όμως, δεν είναι προσπάθεια συγχώνευσης επιχειρήσεων. Δεν είναι προσπάθεια ουσιαστικής ανάπτυξης. Είναι προσπάθεια που αφορά μικρορυθμίσεις και μικροδιευθετήσεις".

 

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, επέμεινε ότι το νομοσχέδιο αυτό δεν αποτελεί απάντηση στα πολλά και οξυμένα προβλήματα των αυτοαπασχολουμένων αυτών μικροεπιχειρηματιών. Αποδείχτηκε ότι κινείται σε αντίθετη κατεύθυνση, διότι αντιστρατεύεται, εν πολλοίς, τα συμφέροντα τους, στοχεύοντας αποκλειστικά στις επιχειρηματικές συνεργασίες, συγχωνεύσεις, και απορροφήσεις, με κίνητρο τις φοροαπαλλαγές. Ανήκει στη γνωστή κοινή αστική πολιτική γραμμή για την προώθηση συνεργειών και συγχωνεύσεων και μάλιστα με προτεραιότητα στους κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας. Αυτός είναι ο στόχος. Μια πολιτική που υπηρετείται από όλα τα αστικά κόμματα διαχρονικά.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο αυτό δεν έτυχε κατά την διαβούλευση του ενδιαφέροντος της αγοράς. Επέμεινε, ότι δεν θα βοηθήσει καθόλου την οικονομία, αλλά μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις, όσον αφορά στις εξαγωγές. Ο ορισμός της «νέας εταιρείας» , είπε περιλαμβάνει όλες τις μορφές που προκύπτουν από μετασχηματισμό, ενώ στον ορισμό της συνεργασίας υπάρχουν προϋποθέσεις.

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Γιώργος Λογιάδης ανέφερε πως ο στόχος της τρόικας ήταν από τις 900.000 επιχειρήσεις να παραμείνουν οι μισές στην Ελλάδα . Εστίασε στα άρθρα 15 και 16 του νομοσχεδίου για τους αγρότες σημειώνοντας πως η άσκηση της αγροτικής δραστηριότητας απαιτεί συνεχή ρευστότητα και πρόσβαση σε φθηνό κεφάλαιο κίνησης. Βάσει της διεθνούς εμπειρίας, η συμβολαιακή γεωργία είναι η καθετοποίηση όλων των φάσεων της παραγωγής του προϊόντος. Η συμβολαιακή γεωργία, σημαίνει τη συμπίεση του παραγωγού στις συμπληγάδες της μεγάλης εταιρείας που επεξεργάζεται την πρώτη ύλη και διαθέτει το τελικό προϊόν στην αγορά από τη μια, και από την άλλη στην τράπεζα που δανείζει βάσει του συμβολαίου με την εταιρεία. Πρόκειται, είπε, για την πλήρη υποβάθμιση του αγρότη σε έναν οιονεί υπάλληλο της εταιρείας. Έτσι, η αγροτική παραγωγή μετατρέπεται σε ένα παίγνιο για τις μεγάλες εταιρείες και τις τράπεζες.

 

Διευκρινιστική απάντηση

Ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος απαντώντας στις ενστάσεις του ειδικού αγορητή του ΜέΡΑ 25 διευκρίνισε πως οι συγκεκριμένες διατάξεις αφορούν κίνητρα « για κατά κύριο επάγγελμα αγρότες που συνάπτουν έγγραφη σύμβαση συμβολαιογραφικής γεωργίας με συγκεκριμένες επιχειρήσεις - αγοραστές για την απορρόφηση των προϊόντων τους» και όχι γενικά για όλες τις άλλες μορφές συμβολαιακής γεωργίας, όπως αυτές που συμμετέχουν και οι τράπεζες. Ο υφυπουργός, μάλιστα, κάλεσε τους βουλευτές να δουν προσεκτικά τη συγκεκριμένη διάταξη και να την ψηφίσουν, καθώς, όπως είπε, «βοηθάει πάρα πολύ τον αγρότη με τα γενναία φορολογικά κίνητρα που δίνονται».