Στις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία μεσούσης της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης αναφέρθηκε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) Γιώργος Προβόπουλος, σε σημερινή ομιλία του στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιώς.
Στις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία μεσούσης της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης αναφέρθηκε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) Γιώργος Προβόπουλος, σε σημερινή ομιλία του στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιώς.
Σύμφωνα με τον κ. Προβόπουλο, η προβλεπόμενη για το 2009 μεγάλη υποχώρηση της οικονομικής δραστηριότητας στις προηγμένες και τις αναδυόμενες οικονομίες και η καχεξία του διεθνούς εμπορίου αποτελούν για τη ναυτιλία μια νέα και σημαντική πρόκληση.
«Και αυτό, σε περίοδο κατά την οποία η ναυτιλία, όπως συμβαίνει και με τους άλλους κλάδους δραστηριότητας, επηρεάζεται επίσης αρνητικά από τη χρηματοπιστωτική κρίση, καθώς, σε συνθήκες κλονισμένης εμπιστοσύνης μεταξύ των τραπεζών, οι τελευταίες περιορίζουν τις πιστώσεις τους», επισήμανε ο διοικητής της ΤτΕ.
Αναφερόμενος στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας, ο κ. Προβόπουλος σημείωσε ότι το υπόλοιπο των δανείων προς τις ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έφθασε, στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2008, στα 80 δισ. δολάρια.
«Η χρηματοπιστωτική κρίση, εάν παραταθεί επί μακρόν, θα επηρεάσει τη χρηματοδότηση των ναυπηγικών προγραμμάτων των ελληνικών ναυτιλιακών εταιριών. Μέχρι στιγμής, πάντως, για το 75% των συμβολαίων ναυπήγησης έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση», υπογράμμισε.
Αναφορικά με τις προοπτικές ζήτησης στις θαλάσσιες μεταφορές, ο κ. Προβόπουλος υποστήριξε ότι οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης που θα εξακολουθήσουν να παρουσιάζουν οι οικονομίες των αναπτυσσομένων χωρών, παρά τη διεθνή, κρίση, ενδεχομένως να συμβάλουν στη διατήρηση της ζήτησης για υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών σε ικανοποιητικά ή έστω ανεκτά επίπεδα.
Από την άλλη πλευρά, η μεγέθυνση του παγκόσμιου στόλου με ρυθμούς υψηλότερους από εκείνους του όγκου του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου αναμένεται ότι θα ασκήσει σημαντική πίεση στους ναύλους των πλοίων, τόνισε ο διοικητής της ΤτΕ. «Συνεπώς, η εξισορρόπηση της αγοράς ναύλων απαιτεί περιορισμό της προσφοράς, είτε με την ακύρωση των παραγγελιών ναυπήγησης νέων πλοίων είτε με τη διάλυση πλοίων μεγάλης ηλικίας.»
«Υγιές το ελληνικό τραπεζικό σύστημα»
Όσον αφορά στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, o κ. Προβόπουλος τόνισε για μια ακόμη φορά ότι οι εγχώριες τράπεζες είναι καθ' όλα υγιείς και ισχυρές και ότι τα θεμελιώδη μεγέθη τους είναι ικανοποιητικά. «Ωστόσο η επί μακρόν παρατεινόμενη αποσταθεροποίηση των διεθνών αγορών χρήματος και κεφαλαίων οδηγεί σταδιακά σε συνθήκες πιστωτικής στενότητας με όλα τα αρνητικά συνεπακόλουθα», διευκρίνισε.
Επισήμανε, τέλος, ότι το σχέδιο των 28 δισ. ευρώ αποσκοπεί στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στη διατραπεζική αγορά και στην απρόσκοπτη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι οι διεθνώς συντονισμένες προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κατάστασης θα οδηγήσουν σταδιακά σε ομαλοποίηση των συνθηκών στις αγορές, περιλαμβανομένης και της ναυτιλιακής.