Η αυξημένη ζήτηση καυσίμων στην εγχώρια αγορά αντιστάθμισε τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στο λειτουργικό κόστος των ΕΛΠΕ κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, με αποτέλεσμα τη βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων.
Η αυξημένη ζήτηση καυσίμων στην εγχώρια αγορά αντιστάθμισε τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στο λειτουργικό κόστος των ΕΛΠΕ κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, με αποτέλεσμα τη βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα τριμήνου, που ανακοινώθηκαν σήμερα, η συνολική ζήτηση στην εγχώρια αγορά για επίγεια καύσιμα ήταν 16% υψηλότερη, φτάνοντας στους 1,7 εκατ. τόνους, ενώ η κατανάλωση καυσίμων κίνησης αυξήθηκε κατά 17% σε ετήσια βάση το Α' τρίμηνο του 2022, ως αποτέλεσμα της άρσης των περιορισμών λόγω της πανδημίας και της αυξημένης οικονομικής δραστηριότητας.
Η ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης αυξήθηκε επίσης κατά 15% σε ετήσια βάση, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών. Η κατανάλωση αεροπορικών καυσίμων κατέγραψε σημαντική άνοδο κατά 160%, λόγω αυξημένης πτητικής δραστηριότητας και επιβατικής κίνησης, ενώ η κατανάλωση ναυτιλιακών καυσίμων αυξήθηκε κατά 4%.
Αναλυτικά, τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) των ΕΛΠΕ διαμορφώθηκαν σε 99 εκατ. Ευρώ, αυξημένα κατά 54 % σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2021, ενώ τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 4 εκατ. Τα δημοσιευμένα λειτουργικά κέρδη είναι 501 εκατ. από 258 εκατ. πέρυσι, αύξηση που οφείλεται κυρίως στην άνοδο των τιμών του αργού που αυξάνει την αξία των αποθεμάτων.
Σημειώνεται, ακόμη, ότι η βελτίωση των αποτελεσμάτων επιτεύχθηκε παρά την υλοποίηση του προγράμματος συντήρησης στο διυλιστήριο Ελευσίνας, που ολοκληρώθηκε στις αρχές του Β' Τριμήνου.
Αναφορικά με την εισβολή στην Ουκρανία, επισημαίνεται ότι ενέτεινε την ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο τις τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού, με αρνητικό αντίκτυπο, τόσο στους καταναλωτές όσο και στη βιομηχανία.
Επιπλέον, επηρέασε την προσφορά αργού πετρελαίου και καυσίμων, κυρίως ντίζελ, στην περιοχή, καθώς η Ρωσία κάλυπτε περίπου το 25% των Ευρωπαϊκών εισαγωγών σε αργό και το 50% των αντίστοιχων σε ντίζελ. Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα, το Ρωσικό αργό αφορούσε ποσοστό 10-15% των εισαγωγών.
Η σταδιακή επιβολή κυρώσεων εκ μέρους της Ε.Ε και το ενδεχόμενο εμπάργκο και στο πετρέλαιο, οδήγησαν την πλειονότητα των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων σε περιορισμό ή και διακοπή των εισαγωγών Ρωσικού αργού και προϊόντων, με αποτέλεσμα να καταγραφεί ανισορροπία στο ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης. Οι παραπάνω εξελίξεις συντέλεσαν στη σημαντική άνοδο των τιμών αργού πετρελαίου, που διαμορφώθηκαν σε επίπεδα άνω των $100/βαρέλι από τον Μάρτιο, με αυξημένη μεταβλητότητα, ενώ επηρεάστηκαν και τα περιθώρια προϊόντων, κυρίως ντίζελ, οδηγώντας σε ενίσχυση των διεθνών περιθωρίων διύλισης.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΠΕ Συμμετοχών, Ανδρέας Σιάμισιης, επεσήμανε:
«Η κατάσταση στην ενεργειακή αγορά επιδεινώθηκε κατά το Α' Τρίμηνο του 2022, με αυξημένες τιμές προς καταναλωτές και βιομηχανία σε φυσικό αέριο και ηλεκτρική ενέργεια. Στην αγορά καυσίμων, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οδήγησε σε αλλαγή πολλών δεδομένων, ειδικά για την περιοχή μας, καθώς τα αργά και προϊόντα αργού από τη Ρωσία αποτελούν μια σημαντική πηγή εφοδιασμού. Σαν ΕΛΠΕ προχωρήσαμε άμεσα στη διασφάλιση εναλλακτικών πηγών προμήθειας, χωρίς να επηρεαστεί η λειτουργία μας και ο εφοδιασμός της αγοράς, αξιοποιώντας την ευελιξία των διυλιστηρίων μας, αλλά και τnν καλή συνεργασία με άλλες χώρες- παραγωγούς.
Σε ό,τι αφορά στα οικονομικά αποτελέσματα η ενίσχυση των διεθνών περιθωρίων διύλισης, σε συνδυασμό με την ανάκαμψη της ζήτησης στην εγχώρια αγορά, οδήγησαν σε ανάκαμψη της λειτουργικής κερδοφορίας σε όλες τις δραστηριότητες και ειδικά σε εξαγωγικές ή διεθνείς αγορές όπου δραστηριοποιούμαστε.
Στον κλάδο των ΑΠΕ, ολοκληρώθηκε σε σύντομο χρόνο και ξεκίνησε λειτουργία το φωτοβολταϊκό πάρκο 204 MW στην Κοζάνη, που αποτελεί το μεγαλύτερο έργο ΑΠΕ σε λειτουργία στη χώρα μας μέχρι σήμερα. Είμαστε σε διαδικασία επέκτασης του χαρτοφυλακίου μας, ώστε να έχουμε μια σημαντική επιπρόσθετη δραστηριότητα για τον Όμιλο."