Ξεκάθαρη είναι το τελευταίο διάστημα η τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών αλλά και την κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ που διαπιστώνει πως οκτώ στους δέκα καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις, ενώ το 60% έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος.
Ξεκάθαρη είναι το τελευταίο διάστημα η τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών αλλά και την κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ που διαπιστώνει πως οκτώ στους δέκα καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις, ενώ το 60% έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος.
Σύμφωνα με την έρευνα, το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι ανήσυχο τόσο για το παρόν όσο και για το μέλλον. Παράλληλα, είναι έντονη η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 60% πλέον πραγματοποιεί αγορές με βασικό παράγοντα επιλογής τα χρήματα. Παρόλα αυτά, δεν καταγράφεται ανησυχία του κοινού για ελλείψεις σε κάποια προϊόντα.
Ειδικότερα, η έρευνα, η οποία αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα, κατέγραψε σημαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των καταναλωτών σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται είτε στον πόλεμο στην Ουκρανία, είτε στις συνέπειες του πολέμου, όπως π.χ. οι ανατιμήσεις προϊόντων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ 2022 η οποία πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 5-10 Απριλίου 2022 σε δείγμα 1.000 καταναλωτών, όσον αφορά την εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών:
Αντίστοιχη είναι- τονίζει το ΙΕΛΚΑ- και η συμπεριφορά σε σχέση με την εξοικονόμηση στην κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος, με το 60% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος. Πρόκειται για τη δαπάνη με τη μεγαλύτερη ανατίμηση το τελευταία διάστημα.
Όσον αφορά την κανατάλωση εκτός των βασικών αγαθών, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές, όπως είναι οι αγορές για προσωπική φροντίδα, για είδη οικιακής βελτίωσης ή για αγορές παγίων. Συγκεκριμένα:
Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις το 16% του κοινού έχει αποταμιεύσει χρήματα τον τελευταίο χρόνο.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων είναι έντονη. Όπως καταγράφεται στο σχήμα 2, που διερευνά την προτεραιότητα που δίνουν οι καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων, συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο.
Ειδικά όμως στην τελευταία μέτρηση του Απριλίου 2022 η ένταση είναι εντυπωσιακή, σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, εξηγώντας: Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα, κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό πλησιάζει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.
Καταλήγοντας η έρευνα του ΙΕΛΚΑ διαπιστώνει δύο σημαντικά στοιχεία: