Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 09 Μαΐου 2022 07:27

Η επόμενη μέρα της συμφωνίας Motor Oil-Ελλάκτωρ

Τη δυνατότητα εξυγίανσης των χρηματοοικονομικών της χωρίς εσωτερικές αναταράξεις και αυξημένα περιθώρια να «κτυπήσει» έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ αποκτά η Ελλάκτωρ με τη διπλή συμφωνία με τη Motor Oil.

Από την έντυπη έκδοση

Των Τέτης Ηγουμενίδη και Λαλέλας Χρυσανθοπούλου

Τη δυνατότητα εξυγίανσης των χρηματοοικονομικών της χωρίς εσωτερικές αναταράξεις και αυξημένα περιθώρια να «κτυπήσει» έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ αποκτά η Ελλάκτωρ με τη διπλή συμφωνία με τη Motor Oil.

Ο κατασκευαστικός όμιλος επωφελείται σε χρηματοοικονομικά, έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ, ενώ την ίδια στιγμή η εταιρεία του Ομίλου Βαρδινογιάννη καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση του κλάδου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), ενισχύει τα πολυπόθητα πλέον «πράσινα» χαρακτηριστικά της και ενδυναμώνει τις συνέργειες με άλλες αγορές στις οποίες επιχειρεί να εισέλθει.

Η επιχειρηματική συμφωνία για τη δημιουργία κοινής εταιρείας των Ελλάκτωρ και Motor Oil, αρχικής αποτίμησης 1 δισ. ευρώ, δείχνει για άλλη μια φορά τη βούληση του ομίλου Βαρδινογιάννη να επεκταθεί τάχιστα στις ΑΠΕ.

Το αν ο Όμιλος Βαρδινογιάννη θα παραμείνει στις κατασκευές μακροπρόθεσμα, καθώς τώρα εισέρχεται με ποσοστό 29,87% στην Ελλάκτωρ με συμφωνία call option για την πώληση του μισού ποσοστού σε τρία χρόνια, μένει να φανεί.

Η εκτίμηση που κυριαρχεί είναι ότι ο Όμιλος Βαρδινογιάννη με τις εν λόγω συμφωνίες στοχεύει κυρίως στις ΑΠΕ. Ωστόσο, υπό την αίρεση των εξελίξεων αναφορικά με το κόστος των υλικών, οι κατασκευαστικοί όμιλοι, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάκτωρ, έχουν ενισχύσει σημαντικά το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων τους και θα το ενισχύουν περαιτέρω, αφού τα έργα για υποδομές την επόμενη δεκαετία δύναται να ανέλθουν σε 43 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για τα έργα που θα υλοποιηθούν με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ, τα ΣΔΙΤ που εφόσον η οικονομία σταθεροποιηθεί θα προχωρήσουν, αλλά και σειρά από έργα για την πράσινη ανάπτυξη, τη συνδεσιμότητα κ.λπ.

Ως εκ τούτου, εκτός απρόοπτου, στις κατασκευές θα διοχετευτούν σημαντικά κεφάλαια, κάτι που δεν μπορεί παρά να έπαιξε ρόλο στις αποφάσεις του μεγάλου ελληνικού επιχειρηματικού ομίλου ώστε να αγοράσει με premium 17,8% τη μετοχή της Ελλάκτωρ.

Η ηρεμία της Ελλάκτωρ

Για την Ελλάκτωρ ο μεγαλύτερος βραχνάς όσο αφορά το τραπεζικό της χρέος είναι το ομολογιακό δάνειο ύψους 670 εκατ. ευρώ που συνήψε το 2019 με λήξη το 2024 με υψηλό επιτόκιο 6,375%. Όπως εκτιμάται, η διοίκηση του Ομίλου, υπό τον Ευθύμιο Μπουλούτα στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, με τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν στην εταιρεία, θα επιδιώξει να αναχρηματοδοτήσει το συγκεκριμένο ομόλογο. Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, πάντως, οι διαδικασίες είναι πολύπλοκες γιατί το ομόλογο συνδέεται με τη δραστηριότητα των ΑΠΕ.

Σε κάθε περίπτωση, από την πώληση του 75% της προς ίδρυση εταιρείας ΑΠΕ στη Motor Oil εκτιμάται ότι η Ελλάκτωρ θα εισπράξει 650 με 670 εκατ. ευρώ. Με βάση τις οικονομικές καταστάσεις της για το 2021, το καθαρό χρέος της (δάνεια μείον διαθέσιμα) είναι 578 εκατ. ευρώ.

Στην εξίσωση βεβαίως μπαίνει και η μείωση των EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) που θα υποστεί η Ελλάκτωρ από την πώληση αυτή, καθώς το 2021 σε σύνολο EBITDA 164,9 εκατ. τα 84,4 προέρχονταν από τον κλάδο των ΑΠΕ.

Αμελητέα όμως δεν θεωρείται η ισορροπία που επέρχεται στο εσωτερικό του κατασκευαστικού Ομίλου. Παύουν οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των μετόχων και ταυτόχρονα το μετοχολόγιό του ενισχύεται με έναν από τους μεγαλύτερους ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους που δύναται να συνεργαστεί με την ολλανδική Reggeborgh (βασικός μέτοχος της Ελλάκτωρ με 30,522%) με ό,τι αυτό σημαίνει για τις δυνατότητές του στις επερχόμενες επενδύσεις, τη μόχλευση των κεφαλαίων κ.λπ.

Η ενδυνάμωση της Ελλάκτωρ τής προσδίδει αυξημένες δυνατότητες να κινηθεί όσον αφορά την προσφορά για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού (εκδήλωσε ενδιαφέρον σε κοινοπραξία με την Άξαξ και τη Ardian Infrastructure).

Ακόμη, με αναβαθμισμένες τις χρηματοοικονομικές της δυνατότητες θα προχωρήσει τα σημαντικά έργα real estate της θυγατρικής της Reds (Cambas Project και Γούρνες Ηρακλείου).

Το πρασίνισμα της Μotor Oil

Πρωταγωνιστική θέση στον κλάδο των ΑΠΕ, συνέργειες με άλλες δραστηριότητες που την ενδιαφέρουν στρατηγικά, όπως η διαχείριση απορριμμάτων, προσφέρει στη Motor Oil η συμφωνία με την Ελλάκτωρ.

Η Motor Oil εκτοξεύεται στη δεύτερη θέση του κλάδου (από την έβδομη με 9,4 MW το 2019) πίσω μόνο από τον ιστορικό leader Τέρνα Ενεργειακή, με εγκατεστημένη ισχύ 800 MW και χαρτοφυλάκιο έργων υπό ανάπτυξη της τάξης των 2,3 GW.

Η συμφωνία για τις ΑΠΕ με δεδομένη την αποτίμηση των 750 εκατ. ευρώ για το 75% της νέας εταιρείας που θα αποκτήσει συμμετοχή αντανακλά την ισχυρή βούληση του Ομίλου Βαρδινογιάννη να ενδυναμώσει τάχιστα τη θέση του σε έναν τομέα που αποτελεί πόλο έλξης επενδύσεων και βρίσκεται στο επίκεντρο του σχεδιασμού για την απορρόφηση κονδυλίων του νέου ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης, μέσω εξαγορών ώριμων χαρτοφυλακίων, αξιοποιώντας την πολύ μεγάλη ρευστότητά του.

Την ίδια στιγμή, η συμμαχία με την Ελλάκτωρ εντάσσεται στο μοντέλο ανάπτυξης μέσω στρατηγικών συμμαχιών με μεγάλους ομίλους που ακολουθεί η Motor Oil στον τομέα της ενέργειας. Περαιτέρω, με ενδιαφέρον αναμένεται το πώς θα κινηθεί η Motor Oil στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Σε διαγωνιστική διαδικασία βρίσκονται τρία έργα ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 819,9 εκατ. (Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων - ΜΕΑ στη Φυλή, τον Σχιστό και το Γραμματικό).

Στους προαναφερόμενους διαγωνισμούς η εταιρεία του Ομίλου Βαρδινογιάννη έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον σε κοινοπραξία με την Άβαξ και την Τhalis, ενώ μια από τις αντίπαλες κοινοπραξίες είναι η Hλέκτωρ - Άκτωρ Παραχωρήσεις, εταιρείες του Ομίλου Ελλάκτωρ. Αυτό πιθανότατα είναι πρόβλημα, με τις πληροφορίες που αναφέρουν ότι η Ελλάκτωρ θα πουλήσει και την Ηλέκτωρ στη Motor Oil να μην επιβεβαιώνονται.

«Κλειδί» για την πράσινη μετάβαση

Κομβικό ρόλο διαδραματίζει ο τομέας των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προκειμένου να διασφαλιστεί ο ενεργειακός εφοδιασμός της Ευρώπης και αυτό όχι μόνον εξαιτίας των συνεπειών του πολέμου Ρωσίας - Ουκρανίας, αλλά κυρίως γιατί η ενεργειακή μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών ρύπων παραμένει στόχος της ενεργειακής πολιτικής τόσο σε διεθνές όσο και εγχώριο επίπεδο.