Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 04 Μαΐου 2022 07:17

«Φούσκωσε» το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών ομίλων

Σημαντική άνοδος καταγράφεται στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων των πέντε μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, ωστόσο, στην παρούσα συγκυρία στην κατασκευαστική αγορά κυριαρχεί η ανησυχία για την αύξηση του κόστους των υλικών.

Της Τέτης Ηγουμενίδη, 
[email protected]

Σημαντική άνοδος καταγράφεται στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων των πέντε μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, ωστόσο, στην παρούσα συγκυρία στην κατασκευαστική αγορά κυριαρχεί η ανησυχία για την αύξηση του κόστους των υλικών.

Βάσει όσων ανακοίνωσαν με αφορμή τα ετήσια αποτελέσματά τους οι ΓΕΚ Τέρνα, Μυτιληναίος, Ελλάκτωρ, Άβαξ και Ιντρακάτ, το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων τους είναι της τάξεως των 13,1 δις. ευρώ, αυξημένο περίπου 60% σε σχέση με ένα χρόνο πριν (περί τα 8 δις. ευρώ). Στο προαναφερόμενο ανεκτέλεστο περιλαμβάνονται και οι προς υπογραφή συμβάσεις (έργα στα οποία έχουν μειοδοτήσει).

Το γεγονός ότι έπειτα από μια δεκαετία κατά την οποία δεν προκηρύχθηκε κανένα μεγάλο έργο, σήμερα οι μεγάλοι κατασκευαστές έχουν την «πολυτέλεια» να μην συμμετέχουν σε διαγωνισμούς για έργα που κρίνουν ασύμφορα, είναι η μια πλευρά της συγκυρίας.

Την ίδια στιγμή η τεράστια αύξηση του κόστους στις κατασκευές (υλικά και ενέργεια) δημιουργεί συνθήκες πίεσης της κερδοφορίας των μεγάλων ομίλων (π.χ. η διοίκηση της Άβαξ μίλησε για επίδραση στο μεικτό αποτέλεσμα του 2021 τουλάχιστον 26 εκατ. ευρώ). Πιθανό είναι να καθυστερήσει η εκκίνηση έργων ή και να χρειασθεί επαναδιαπραγμάτευση των οικονομικών όρων των συμβάσεων.

Την μεγαλύτερη πίεση υφίστανται οι μικρές και μεσαίες εταιρείες του κλάδου που δεν έχουν έσοδα από άλλες δραστηριότητες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι πλέον σε σημαντικό αριθμό εργοταξίων ανά τη χώρα η εκτέλεση εργασιών επιβραδύνεται με βασικότερη αιτία την αδυναμία του εργολάβου να ανταποκριθεί στο αυξημένο κόστος των υλικών. Οι αναθέτουσες αρχές δείχνουν ανοχή κατανοώντας το πρόβλημα και όλοι μαζί αναμένουν την κεντρική παρέμβαση του υπουργείου Υποδομών.

Για σήμερα έχει προγραμματιστεί ακόμα μια σύσκεψη για το επίμαχο θέμα μεταξύ  στελεχών του αρμοδίου υπουργείου και εκπροσώπων των κατασκευαστών. Εκτός από την παράταση των χρονοδιαγραμμάτων, η οποία θεωρείται δεδομένη, οι κατασκευαστές ζητούν, μεταξύ άλλων, το κόστος των υλικών να καταβάλλεται απολογιστικά βάσει στοιχείων που θα προσκομίζουν οι εταιρείες.

Όπως εκτιμάται όσο διαρκεί ο πόλεμος οι τιμές των υλικών δεν θα μειωθούν, αλλά και στη συνέχεια για αρκετό διάστημα θα παραμείνουν υψηλές. Ως εκ τούτου με ενδιαφέρον αναμένεται πως η κυβέρνηση θα διαχειριστεί το πρόβλημα της αύξησης του κόστους των έργων που έχει ήδη προκηρύξει ή τους αυξημένους κατά ανάγκη προϋπολογισμούς αυτών που σχεδιάζει με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ή το Ταμείο Ανάκαμψης.

Αναφορικά με τα ανεκτέλεστα στη ΓΕΚ Τέρνα το υπογεγραμμένο 31.12.2021 ήταν περίπου 2,5 δισ. ευρώ. Με την προσθήκη των προς υπογραφή συμβάσεων θα φτάσει 4,9 δισ. Περίπου 400 εκατ. προέρχονται από το εξωτερικό και τα υπόλοιπα αφορούν δραστηριότητες στην Ελλάδα.