Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 02 Μαΐου 2022 14:00

Η ΕΕ έχει πληρώσει 45 δισ. στη Ρωσία για ενέργεια από την αρχή του πολέμου - Ποια θα είναι η απάντησή της τώρα;

Τα κράτη - μέλη της ΕΕ έχουν πληρώσει από την αρχή του πολέμου 45 δισ. ευρώ  για ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο. Τώρα παλεύουν να παραμείνουν ενωμένα στην απάντησή του απέναντι στο ρωσικό αίτημα για πληρωμή του φυσικού αερίου σε ρούβλια. Στη σημερινή κρίσιμη συνεδρίαση των υπουργών Ενέργειας, που αρχίζει στις 16:00, στόχος είναι να βρεθεί μία φόρμουλα, την οποία θα κληθούν να τηρήσουν όλοι. Το επόμενο βήμα θα είναι η υιοθέτηση νέων κυρώσεων με τον ρωσικό ενεργειακό τομέα να μπαίνει για πρώτη φορά στο στόχαστρο. Ποιος απειλεί με βέτο, ποιες χώρες έχουν ενστάσεις και πώς άλλαξε στάση η Γερμανία. 

Της Νατάσας Στασινού
[email protected] 

Το μπλοκ των 27 παλεύει να παραμείνει ενωμένο στην απάντησή του απέναντι στο ρωσικό αίτημα για πληρωμή του φυσικού αερίου σε ρούβλια. Στη σημερινή κρίσιμη συνεδρίαση των υπουργών Ενέργειας, που αρχίζει στις 16:00, στόχος είναι να βρεθεί μία φόρμουλα, την οποία θα κληθούν να τηρήσουν όλα τα κράτη - μέλη. Το επόμενο βήμα θα είναι η υιοθέτηση νέων κυρώσεων με τον ρωσικό ενεργειακό τομέα να μπαίνει για πρώτη φορά στο στόχαστρο. 

Οι Ευρωπαϊοι έχουν αντιληφθεί πως μετά και το κλείσιμο της στρόφιγγας που αποφάσισε η Gazprom για τη Βουλγαρία και την Πολωνία δεν έχουν άλλα περιθώρια να μένουν άπραγοι. Στο τρίτο δεκαήμερο του Μαΐου θα πρέπει να πληρωθούν τα συμβόλαια πολλών κρατών - μελών, μεταξύ των οποίων και της Ελλάδας. Aρχικά θα πρέπει να καθοριστεί πώς θα γίνει αυτό. Επόμενος στόχος όλων είναι να περιορίσουν την εξάρτησή τους από το ρωσικό αέριο. Υπάρχουν όμως πραγματικές εναλλακτικές και πόσο χρόνο απαιτούν αυτές; Η απεξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια δεν θα είναι εύκολη υπόθεση. 

Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει πληρώσει περισσότερα από 45 δισ. ευρώ στη Ρωσία για φυσικό αέριο και πετρέλαιο από τις 24 Φεβρουαρίου, όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, σύμφωνα με υπολογισμούς του Κέντρου Ερευνών για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα. Η Ρωσία καλύπτει το 40% των αναγκών της ΕΕ για εισαγωγές φυσικού αερίου και το 26% για τις εισαγωγές πετρελαίου. Για ορισμένες χώρες, όπως η Ιταλία. η Ουγγαρία και η Σλοβακία η εξάρτηση είναι πολύ υψηλότερη. 

Αρκετά υψηλη είναι η εξάρτηση της χώρα μας, η οποία ζητεί περισσότερη σαφήνεια στις οδηγίες των Βρυξελλών- κάτι που επίσης απαιτούν η Πολωνία, η Σλοβακία, η Δανία και άλλες χώρες. 

Η Κομισιόν θα παρουσιάσει μία πρόταση για σταδιακό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο σύμφωνα με διπλωματικές πηγές. Έχει την πλήρη στήριξη της Γερμανίας, της οποίας οι αρχικές εντάσεις κάμφθηκαν. Ωστόσο η Ουγγαρία απειλεί με βέτο και μένει να φανεί εάν μπορεί να κάνει την απειλή της πράξη. Ενστάσεις εκφράζουν επίσης η Ιταλία, η Σλοβακία και η Δανία, όπως μεταδίδει το Reuters, επικαλούμενο διπλωματικές πηγές. Άλλες πηγές ανέφεραν στο πρακτορείο ότι ίσως τελικά η Κομισιόν εξαιρέσει Ουγγαρία και Σλοβακία από ένα εμπάργκο.  

 

H γερμανική στροφή

Ένα εμπάργκο θα ήταν αδύνατο- εάν επέμενε στο nein η Γερμανία. Από τη στιγμή όμως που άλλαξε στάση το Βερολίνο, εκτιμάται ότι μπορεί να βρεθεί κοινός τόπος, αν και αυτός σε καμία περίπτωση δεν θα περιλαμβάνει το φυσικό αέριο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γερμανία αλλάζει συνολικά την ενεργειακή πολιτική της. Έως το τέλος του 2021 ο ενεργειακός σχεδιασμός της δεν προέβλεπε επενδύσεις στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει στη χώρα ούτε ένα τέρμιναλ LNG. Ωστόσο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι Γερμανοί άρχισαν να προμηθεύονται- με αυξημένο κόστος βέβαια- μεγαλύτερες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Νορβηγία, τις ΗΠΑ, καθώς και από γειτονικές χώρες, οι οποίες ήδη διαθέτουν λιμάνια με τέρμιναλ LNG. Πρόκειται κυρίως για το Ρότερνταμ στην Ολλανδία και το Ζέεμπρουγκε στο Βέλγιο.

Οι αγορές αυτές συνέβαλαν στο να μειωθεί εντυπωσιακά μέσα σε λίγους μήνες η εξάρτηση από τις ρωσικές εισαγωγές φυσικού αερίου, από το 55% στο 35%. Τώρα η Γερμανία θέλει να προχωρήσει στο επόμενο βήμα και επαναφέρει παλαιότερα σχέδια για τη δημιουργία του πρώτου τέρμιναλ LNG στη Βόρεια Θάλασσα και συγκεκριμένα στο λιμάνι του Βίλελμσχαφεν, όπως γράφει η Deutsche Welle. 

naftemporiki.gr