Στο 5%-5,5% τοποθετεί η λιανική τον πληθωρισμό στο ράφι το πρώτο τρίμηνο του 2022, με τους ανανεωμένους τιμοκαταλόγους χονδρικής να οδηγούν σε νέο κύκλο ανατιμήσεων στο προσεχές διάστημα. Σύμφωνα με στελέχη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ «οι ανατιμήσεις δεν είναι οριζόντιες, δεν είναι καθολικές, ούτε σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες. Διαμορφώνονται πλέον χειρουργικά ανά κωδικό. Στο μέσο καλάθι η επίδραση το πρώτο τρίμηνο υπολογίζεται στο 5%-5,5% και αυτό οφείλεται στην προσπάθεια που έκαναν τόσο η λιανική όσο και η βιομηχανία να συγκρατηθεί η επιβάρυνση των καταναλωτών».
Από την έντυπη έκδοση
Tης Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Στο 5%-5,5% τοποθετεί η λιανική τον πληθωρισμό στο ράφι το πρώτο τρίμηνο του 2022, με τους ανανεωμένους τιμοκαταλόγους χονδρικής να οδηγούν σε νέο κύκλο ανατιμήσεων στο προσεχές διάστημα, όπως έχει ήδη αναφέρει η «Ν».
Σύμφωνα με στελέχη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ «οι ανατιμήσεις δεν είναι οριζόντιες, δεν είναι καθολικές, ούτε σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες. Διαμορφώνονται πλέον χειρουργικά ανά κωδικό.
Στο μέσο καλάθι η επίδραση το πρώτο τρίμηνο υπολογίζεται στο 5%-5,5% και αυτό οφείλεται στην προσπάθεια που έκαναν τόσο η λιανική, όσο και η βιομηχανία να συγκρατηθεί η επιβάρυνση των καταναλωτών».
Το ποσοστό αυτό είναι κοντά στις εκτιμήσεις της Nielsen IQ, οι οποίες, σύμφωνα με το μοντέλο NIQ Inflation, τοποθετούν τον πραγματικό πληθωρισμό στο εγχώριο καλάθι του σούπερ μάρκετ στο πρώτο δίμηνο στο 4,2%, με τις τιμές να αυξάνονται κατά 4,1% στα τρόφιμα-ποτά, κατά 4,9% στα είδη προσωπικής υγιεινής και κατά 3,9% στα προϊόντα οικιακής.
Όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς «το ποσοστό αυτό φαίνεται μικρό σε σχέση με τα ποσοστά αυξήσεων της τάξεως
του 20%, του 30%, του 40% ή και του 50% που αναγράφουν τα τιμολόγια χονδρικής/λιανικής που παρουσιάζονται στον Τύπο,
αλλά πρέπει να γίνει κατανοητό ότι αφενός δεν έχουν όλα τα είδη την ίδια συμμετοχή στο καλάθι, συνεπώς η μέση ανατίμηση της συνολικής λίστας του σούπερ μάρκετ είναι πολύ χαμηλότερη σε σχέση με την αποτύπωση της σύγκρισης τιμής ενός μεμονωμένου κωδικού, αφετέρου ο ρόλος των προσφορών, των προωθητικών, αλλά και η διεύρυνση της ιδιωτικής ετικέτας διαφοροποιούν το τελικό μίγμα στο καλάθι».
Πάντως, οι αναπροσαρμογές που πέρασαν στα τιμολόγια χονδρικής πριν από το Πάσχα, όπως έχει ήδη αναφέρει η «Ν», σηματοδοτούν νέο ανατιμητικό κύμα τις προσεχείς ημέρες, με τα στελέχη της αγοράς να εκτιμούν ωστόσο ότι μεσοσταθμικά στο σύνολο του έτους το «ταβάνι» των ανατιμήσεων δεν θα ξεπεράσει το 10% σε σύγκριση με πέρυσι.
Στον βαθμό που τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, θα ξεκινήσει η σταδιακή αποκλιμάκωση σε όλα τα επίπεδα: ενέργεια, πρώτες ύλες κ.τ.λ. Σίγουρα δεν αναμένεται φέτος να «επιστρέψουμε» στις συνθήκες του 2021, ωστόσο η αγορά είναι βέβαιο ότι θα επιδιώξει την άμεση διόρθωση των τιμών, προκειμένου να συγκρατήσει τις απώλειες στη ζήτηση».
Σημειώνεται ότι σε επίπεδο πρώτου τριμήνου, σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen iQ, ο πληθωρισμός συγκράτησε τις απώλειες στους τζίρους των βασικών καταναλωτικών προϊόντων στο 1,4% σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο η υποχώρηση στους όγκους πωλήσεων που υπολογίζεται από την αγορά στο 6%- 8% αποτυπώνει πιο ξεκάθαρα την πραγματική εικόνα της κατανάλωσης.
Απώλειες 4% καταγράφει στο πρώτο τρίμηνο και το ηλεκτρονικό καλάθι σύμφωνα με τις μετρήσεις της convert group, με τον ηλεκτρονικό τζίρο να διαμορφώνεται στα 61 εκατ. ευρώ.