Οικονομία & Αγορές
Κυριακή, 24 Απριλίου 2022 07:12

Η σύρραξη δεν έχει αγγίξει τον λιμένα της Ελευσίνας

Τον σημαντικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το λιμάνι της Ελευσίνας στα εθνικά σχέδια ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια παρουσιάζει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας, υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α.) - πολιτικός μηχανικός, Απόστολος Καμαρινάκης.

Συνέντευξη στον Πάρη Τσιριγώτη 
[email protected]

Τον σημαντικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το λιμάνι της Ελευσίνας στα εθνικά σχέδια ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια παρουσιάζει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας, υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α.) - πολιτικός μηχανικός, Απόστολος Καμαρινάκης.

«Το λιμάνι της Ελευσίνας είναι το μεγαλύτερο δημόσιο εμπορικό λιμάνι της Αττικής στη διακίνηση χύδην φορτίων και η λειτουργία του θεωρείται για την αγορά υψίστης σημασίας, αφού δρα συμπληρωματικά προς τον Πειραιά» αναφέρει και προσθέτει ότι «ο ρόλος του λιμανιού αυτού είναι κομβικός, λόγω της στρατηγικής γεωγραφικής του θέσης, αφού βρίσκεται κοντά στο εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, στο Θριάσιο, αλλά και στο αεροδρόμιο που λειτουργεί στην περιοχή και που μελλοντικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για εμπορικούς σκοπούς».

Ο κ. Καμαρινάκης τονίζει ότι το συγκεκριμένο λιμάνι δεν έχει επηρεαστεί έως σήμερα στη διακίνηση φορτίων από τις πολεμικές εξελίξεις στην Ουκρανία, ενώ αναφέρει ότι προσφέρεται ιδανικά για την εξυπηρέτηση της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στη μεταφορά αγροτικών προϊόντων από/προς τα νησιά και αποτελεί διέξοδο για την αποσυμφόρηση του Πειραιά.

 

Περί «νεκροταφείου»

 

Σε ερώτηση αν το λιμάνι της Ελευσίνας εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται «νεκροταφείο πλοίων» σημειώνει: «Το λιμάνι της Ελευσίνας αντιμετωπίστηκε για χρόνια σαν η “πίσω αυλή” του Πειραιά. Το μεγάλο πρόβλημα αποτελούν τα εγκαταλειμμένα πλοία στην περιοχή όπου λειτουργούσαν τα δύο διαλυτήρια πλοίων (Σάββα και Μπακόπουλου), τα οποία σήμερα έχουν κλείσει. Με το πέρασμα του χρόνου αυτά τα "ξεχασμένα" πλοία μετατρέπονται σε ναυάγια και απειλή για το περιβάλλον.

Η απομάκρυνσή τους αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για τον ΟΛΕ Α.Ε. Τα τελευταία δύο χρόνια απομακρύνθηκαν από τη θαλάσσια περιοχή ευθύνης του οργανισμού συνολικά 12 ναυάγια και επικίνδυνα πλοία, ένα πολύ σημαντικό έργο, δεδομένου ότι την τελευταία 10ετία δεν είχε απομακρυνθεί κανένα.

Σήμερα, εντός της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης του λιμένα Ελευσίνας παραμένουν 22 ναυάγια και 19 χαρακτηρίζονται ως επικίνδυνα - επιβλαβή πλοία. Ιδιαίτερα για τον όρμο της Βλύχας, ο ΟΛΕ Α.Ε. ξεκίνησε μεγάλη πρωτοβουλία, που βρήκε αρωγό και τον Δήμο Ελευσίνας, καθώς και το υπουργείο Ναυτιλίας, ώστε μέσω χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο να απομακρυνθούν όλα τα ναυάγια και να καθαρίσει η περιοχή.

Επίσης πριν από λίγες ημέρες, σε συνάντηση στο γραφείο του υπουργού Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκη με τον δήμαρχο Ελευσίνας κ. Οικονόμου, συμφωνήθηκε να υπογραφεί Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ ΟΛΕ Α.Ε. και Δήμου Ελευσίνας για την καθαριότητα χώρων της χερσαίας ζώνης λιμένος και την απόδοση ανταποδοτικών τελών από το λιμάνι στην πόλη.

Όσον αφορά τα παροπλισμένα πλοία που ελλιμενίζονται σήμερα στον κόλπο της Ελευσίνας, δεν δημιουργούν πρόβλημα, διότι είναι εν αναμονή ναύλου και ελέγχονται ώστε να πληρούν όλες τις προϋποθέσεις για να αναχωρήσουν ανά πάσα στιγμή.

Το θέμα της διαχείρισης των εγκαταλειμμένων πλοίων θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας και σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ε.Ε. για την προστασία του περιβάλλοντος».

 

25ετές master plan

 

Αναφορικά με το σχέδιο ανάπτυξης του λιμανιού (master plan), υπογραμμίζει ότι αυτό έχει ορίζοντα 25ετίας και προσεγγίζει για πρώτη φορά ολιστικά όλες τις χρήσεις και λειτουργίες του λιμένα Ελευσίνας, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις της ναυτιλίας και στις προκλήσεις της ανερχόμενης και ανταγωνιστικής αγοράς των συνδυασμένων μεταφορών της εφοδιαστικής αλυσίδας. Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση, που είναι η έγκρισή του από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΕ Α.Ε., ενώ στη συνέχεια θα προχωρήσουν οι σχετικές διαδικασίες για την έγκρισή του από το υπουργείο Ναυτιλίας.

«Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση κατά την οποία διαπιστώνεται ότι η ανάπτυξη επιτυγχάνεται με τη μεταφορά του κεντρικού εμπορικού λιμένα σε άλλη κατάλληλη θέση, εντός των ορίων αρμοδιότητας ΟΛΕ Α.Ε., που θα επιτρέπει τη σύνδεση με το τρένο και θα αξιοποιεί στο μέγιστο τη δυναμική των λιμενικών δραστηριοτήτων, καθώς οι μελέτες προβλέπουν σημαντική αύξηση φορτίων. Ο σημερινός κεντρικός λιμένας θα αξιοποιηθεί για ήπιες λιμενικές λειτουργίες και φιλικές προς την πόλη χρήσεις έπειτα από διαβούλευση με τον Δήμο Ελευσίνας.

Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση του master plan, αφού εγκριθεί η πρώτη φάση από το Δ.Σ. του ΟΛΕ Α.Ε., και στη συνέχεια θα προχωρήσουν οι σχετικές διαδικασίες για την έγκρισή του από το υπουργείο Ναυτιλίας» τονίζει.

 

Κίνηση εξωστρέφειας με «θαλάσσια Ιερά Οδό» από το 2023

Στις εξωστρεφείς προσεγγίσεις του ΟΛΕ Α.Ε. για την ταυτόχρονη ανάδειξη του λιμένα αλλά και της Ελευσίνας 2023 - Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης εντάσσεται η λειτουργία της «θαλάσσιας Ιεράς Οδού» (σ.σ.: πολιτιστική-τουριστική διαδρομή με πλοιάρια ανοικτού τύπου, που θα ενώνει επτά δήμους), όπως λέει στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας Απόστολος Καμαρινάκης.

Υπογραμμίζει ότι η θαλάσσια διαδρομή σχεδιάζεται να λειτουργήσει αρχές Φεβρουαρίου 2023 ώστε να συμπέσει χρονικά και με την επίσημη έναρξη των εορτασμών για την ανακήρυξη της πόλης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, ενώ το προσεχές διάστημα, συμπληρώνει, ολοκληρώνεται το business plan για το έργο, με στόχο την άντληση χρηματοδοτικών πόρων προκειμένου να εξασφαλιστούν η επιτυχής λειτουργία και η βιωσιμότητα του εγχειρήματος.

Ο κ. Καμαρινάκης επισημαίνει εξάλλου ότι καθοριστικής σημασίας στην ανάπτυξη της συγκεκριμένης δράσης θεωρείται η υποστήριξη των υπουργείων Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Τουρισμού, Εθνικής Άμυνας και Πολιτισμού, καθώς και της Περιφέρειας Αττικής.

 

Οικονομικός απολογισμός

 

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, κατά τον οικονομικό απολογισμό του 2020, ο ΟΛΕ Α.Ε. κατέγραψε αύξηση κατά 130% επί των κερδών προ φόρων σε σύγκριση με το 2019. Σημείωσε συνολική αύξηση επί των εσόδων 40% το έτος 2020 σε σχέση με το 2019. Αύξηση εσόδων κατά 46% καταγράφηκε και για τον κεντρικό εμπορικό λιμένα Ελευσίνας, που οφείλεται, κυρίως, στην αύξηση κατά 50% της εξυπηρέτησης των εμπορικών πλοίων, συγκριτικά με το 2019.

Ο τελευταίος ισολογισμός του 2020 για τη χρήση του 2021 δεν έχει συνταχθεί ακόμη, ενώ προβλεπόμενη προθεσμία είναι η 30ή/9/2022.