Περιορισμένες απώλειες προβλέπει η Nielsen IQ για τους φετινούς τζίρους των βασικών καταναλωτικών ειδών (FMCGs), ενώ σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό στο καλάθι οι εκτιμήσεις κινούνται σε ιδιαίτερα αισιόδοξα επίπεδα σε σχέση με την ακρίβεια που καταγράφεται στο ράφι.
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Περιορισμένες απώλειες προβλέπει η Nielsen IQ για τους φετινούς τζίρους των βασικών καταναλωτικών ειδών (FMCGs), ενώ σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό στο καλάθι οι εκτιμήσεις κινούνται σε ιδιαίτερα αισιόδοξα επίπεδα σε σχέση με την ακρίβεια που καταγράφεται στο ράφι.
Ειδικότερα, για το 2022 η Nielsen IQ, όπως αναφέρθηκε στο χθεσινό συνέδριο Shopper Trend 2022, επεξεργάστηκε δύο διαφορετικά σενάρια. Στο πρώτο σενάριο τα FMCGs εμφανίζουν οριακή πτώση τζίρου 0,3%, με τον πληθωρισμό στο καλάθι να υπολογίζεται στο 1,5%-1,6%. Ανά κατηγορία τα προϊόντα φροντίδας και νοικοκυριού υποχωρούν κατά 1,8% και 3,1% αντίστοιχα, ενώ τα τρόφιμα παραμένουν οριακά θετικά με αύξηση 0,3%.
Το δεύτερο σενάριο βασίζεται σε μια πιο «έντονη» υπόθεση, όπου ο πληθωρισμός στο καλάθι κυμαίνεται στο 3% και ο τζίρος των FMCGs υποχωρεί κατά 2,6%, με όλες τις κατηγορίες να καταγράφουν πτώση. Σε ό,τι αφορά την πορεία του πρώτου τριμήνου του 2022, μέχρι τις 27 Μαρτίου, ο τζίρος των FMCGs σύμφωνα με τη Nielsen ΙQ υποχωρεί κατά 1,4%. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι οι επιδόσεις στις δώδεκα πρώτες εβδομάδες του 2022, εάν και αρνητικές σε σχέση με το 2021, είναι αυξημένες πάνω από 10% έναντι του ίδιου διαστήματος το 2019. Ακόμα και σε σχέση με το 2020 -όταν το ξέσπασμα του Covid-19 οδήγησε σε αγορές πανικού- οι τζίροι στο φετινό πρώτο τρίμηνο είναι αυξημένοι κατά 0,5%.
Στο φλέγον ζήτημα των ανατιμήσεων, τα στοιχεία των μετρήσεων υποδεικνύουν ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους η μέση αύξηση τιμής διαμορφώνεται στο 1,5%, ποσοστό εντυπωσιακά χαμηλό σε σχέση με τον δείκτη τιμών διατροφής της ΕΛΣΤΑΤ, ο οποίος τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στο 5,2%, τον Φεβρουάριο στο 7,1% και τον Μάρτιο εκτοξεύθηκε στο 8,1%. Πάντως, σύμφωνα με το μοντέλο NIQ Inflation της εταιρείας, ο πραγματικός πληθωρισμός στο εγχώριο καλάθι του σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στο πρώτο δίμηνο στο 4,2%, με τις τιμές να αυξάνονται κατά 4,1% στα τρόφιμα-ποτά, κατά 4,9% στα είδη προσωπικής υγιεινής και κατά 3,9% στα προϊόντα οικιακής φροντίδας. Την πεντάδα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών, σύμφωνα με τη NielsenIQ, διαμορφώνουν: τα σπορέλαια τα οποία στο πρώτο δίμηνο του 2022 ανατιμήθηκαν κατά 29,8%, το ελαιόλαδο κατά 20,6%, οι σούπες κατά 15,3%, ενώ ακριβότερες κατά 11,5% ήταν οι πάνες ενηλίκων και κατά 11,1% τα μαλακτικά ρούχων.