Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 08 Απριλίου 2022 06:58

Τρέχει το σχέδιο για νέα πλωτή δεξαμενή LNG στη Ρεβυθούσα

Η επέκταση της αποθηκευτικής ικανότητας LNG στον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας με την προσθήκη μίας ακόμα πλωτής δεξαμενής αποτελεί βασική συνιστώσα του ελληνικού σχεδίου για τη διασφάλιση της επάρκειας εφοδιασμού.

Από την έντυπη έκδοση

Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
[email protected]

Η επέκταση της αποθηκευτικής ικανότητας LNG στον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας με την προσθήκη μίας ακόμα πλωτής δεξαμενής αποτελεί βασική συνιστώσα του ελληνικού σχεδίου για τη διασφάλιση της επάρκειας εφοδιασμού.

Το σχέδιο αντιμετώπισης μιας διακοπής στην τροφοδοσία με φυσικό αέριο από τη Ρωσία (η οποία προς στιγμήν συνεχίζεται αδιατάρακτα, όπως διαβεβαιώνει σε καθημερινή βάση η Gazprom...) παρουσιάστηκε χθες από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα στην επίτροπο Ενέργειας της Ε.Ε. Κάντρι Σίμσον, που περιηγήθηκε χθες στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης που πραγματοποιεί στην Ελλάδα. Μια άλλη σημαντική πτυχή του, που είναι η ενίσχυση των «λιγνιτικών εφεδρειών» για το επόμενο διάστημα -ώστε να μετριαστεί η υψηλή εξάρτηση από το φυσικό αέριο-, χωρίς ωστόσο να τίθεται εν αμφιβόλω ο κεντρικός σχεδιασμός για το «πρασίνισμα» του ενεργειακού μίγματος, παρουσιάστηκε προχθές από τον κ. Μητσοτάκη, κατά τα εγκαίνια του μεγάλου φωτοβολταϊκού πάρκου των ΕΛΠΕ στην Κοζάνη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για τη νέα πλωτή δεξαμενή (FSU) εξετάζονται δύο εναλλακτικές: Μίσθωση ενός πλοίου LNG για κάποιο χρονικό διάστημα, ή εναλλακτικά προσθήκη μόνιμης πλωτής δεξαμενής. Η όποια λύση επιλεγεί θα υλοποιηθεί μετά από διαγωνισμό και κατόπιν έγκρισης από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), ενώ το όφελος από την προσθήκη δεν είναι μόνο ότι θα αναβαθμιστεί η -βραχυπρόθεσμη- αποθηκευτική ικανότητα της Ρεβυθούσας, αλλά κυρίως ότι θα αυξηθεί η ευελιξία ως προς τη δυνατότητα υποδοχής πλοίων που μεταφέρουν LNG. Όπως σημείωσε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, «Η προσθήκη ενός FSU στη Ρεβυθούσα, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες υποδομές που σχεδιάζονται (FSRU Αλεξανδρούπολης και Κορίνθου, IGB κ.ά.) θα ενισχύσει την ευελιξία του συστήματος, επιτρέποντας την περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και την ενίσχυση ασφάλειας εφοδιασμού της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής».

Η επίτροπος Σίμσον υπογράμμισε από την πλευρά της ότι «η Ελλάδα με τις υπάρχουσες και προγραμματισμένες υποδομές της παίζει καίριο ρόλο στην ασφάλεια εφοδιασμού της Ε.Ε. με φυσικό αέριο». Στο πλαίσιο αυτό, πηγές αναφέρουν ότι έχουν αποκτήσει πρόσβαση στον σταθμό της Ρεβυθούσας η Βουλγαρία και η Ρουμανία. Ήδη για τον Μάιο έχει προγραμματισθεί η εκφόρτωση 142.500 κυβικών μέτρων υγροποιημένου αερίου για λογαριασμό της MET Energy, που δραστηριοποιείται στη Βουλγαρία. Όσον αφορά την Ελλάδα, όπως σημείωσε ο κ. Σκρέκας, η ΔΕΠΑ Εμπορίας παρακολουθεί στενά τη διαθεσιμότητα φορτίων LNG στις διεθνείς αγορές, ώστε να προμηθευτεί επιπλέον φορτία εφόσον κριθεί αναγκαίο.

Μεγαλύτερη ευρω-στήριξη ζήτησε ο Κ. Μητσοτάκης

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο τα νοικοκυριά από την αύξηση των τιμών ενέργειας βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με την επίτροπο Ενέργειας της Ε.Ε., Κάντρι Σίμσον, στο Μέγαρο Μαξίμου. Εν όψει και των προτάσεων που αναμένεται να καταθέσει η Κομισιόν τον Μάιο, ο πρωθυπουργός επεσήμανε πως προσβλέπει «η Επιτροπή -που έχει ετοιμάσει μια ιδιαίτερα χρήσιμη εργαλειοθήκη- να προχωρήσει ένα ή δύο βήματα παραπέρα όσον αφορά τη στήριξη στα κράτη-μέλη, καθώς καμία χώρα δεν μπορεί μόνη της να αντιμετωπίσει αυτή την κρίση».

«Δεν είναι βιώσιμο να επιβάλλουμε αυτό το βάρος στους πολίτες μας, ειδικά όταν μιλάμε για τιμές φυσικού αερίου που έχουν πενταπλασιαστεί, εξαπλασιαστεί, δεκαπλασιαστεί σε ορισμένες περιστάσεις. Όλες οι επιλογές πρέπει να τεθούν στο τραπέζι, συμπεριλαμβανομένου ενός πιθανού πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου. Πρέπει επίσης να βρούμε τρόπο να αποσυνδέσουμε γρήγορα τις τιμές του φυσικού αερίου από αυτές της ηλεκτρικής ενέργειας», πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης.

Η επίτροπος Σίμσον, από την πλευρά της, παραδέχτηκε ότι «έχουμε όντως αυτή τη στιγμή μια έκτακτη ανάγκη που αφορά το πώς θα στηρίξουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις εν μέσω πολύ υψηλών τιμών ενέργειας», προσθέτοντας ωστόσο ότι «η ενότητα των κρατών-μελών της Ε.Ε. είναι βασικό στοιχείο». Διατύπωση που παραπέμπει στις διαφωνίες που υπάρχουν αναφορικά με λύσεις πανευρωπαϊκής εμβέλειας για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών.

Νέα δεδομένα με την υπόγεια αποθήκη στην Καβάλα

Υπό το βάρος των εξελίξεων στην Ουκρανία και των αλλαγών στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, επανεξετάζονται και τα δεδομένα σε σχέση με την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα. Πιο συγκεκριμένα, τα νέα δεδομένα είναι η αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου (που οδηγεί σε μεγάλη αύξηση του κόστους για την πλήρωση της δεξαμενής στο επίπεδο που απαιτείται για να λειτουργήσει) και η νέα υποχρέωση που τίθεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τις χώρες-μέλη της που δεν διαθέτουν αποθήκες όπως η Ελλάδα να χρησιμοποιούν αποθήκες άλλων χωρώνμελών για το 15% της ετήσιας κατανάλωσής τους.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο «φόντο» της πρόβλεψης αυτής -που υιοθετήθηκε χθες από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τη διαδικασία του κατεπείγοντος-, ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) βρίσκεται σε συνομιλίες με την ιταλική Snam για το ενδεχόμενο δέσμευσης χωρητικότητας για λογαριασμό της Ελλάδας 1 δισ. κυβικών μέτρων σε αποθήκες της Ιταλίας. Ειδικότερα, στελέχη του ΔΕΣΦΑ σημειώνουν πως η μεγάλη χωρητικότητα σε αποθήκευση της Ιταλίας (17,5 δισ. κυβικά μέτρα) δίνει σημαντικά περιθώρια λύσεων για την Ελλάδα σε σχέση με άλλες γειτονικές χώρες (Βουλγαρία), των οποίων η αποθηκευτική δυνατότητα σε φυσικό αέριο είναι περιορισμένη. Σε κάθε περίπτωση, το μόνο βέβαιο είναι ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ένας αγώνας δρόμου ώστε η Ελλάδα να έχει ενισχύσει τις ενεργειακές της «άμυνες» πριν από τον επόμενο χειμώνα, με την ελπίδα η ενεργειακή κρίση και η σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Δύσης να έχει εκτονωθεί έως τότε...