Το «deal της χρονιάς» στην αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου φέρεται να έχει ολοκληρώσει η Maran Dry, συμφερόντων της Μαρίας Αγγελικούση, εν μέσω «καταιγίδας» συναλλαγών συνολικά σε μεταχειρισμένο τονάζ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Το «deal της χρονιάς» στην αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου φέρεται να έχει ολοκληρώσει η Maran Dry, συμφερόντων της Μαρίας Αγγελικούση, εν μέσω «καταιγίδας» συναλλαγών συνολικά σε μεταχειρισμένο τονάζ.
Ειδικότερα, δύο διαφορετικές ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι η ναυτιλιακή πούλησε τα οκτώ mini capes του στόλου της έναντι 200 εκατ. δολαρίων. Ο λόγος για τα Maran Progress, Maran Wisdom, Maran Zenith, Maran Aspiration, Maran Dawn, Maran Sky, Maran Sun και Maran Ocean. Πρόκειται για βαπόρια χωρητικότητας 114.000 dwt έκαστο, ηλικίας 8-11 ετών, τα οποία ταξίδευαν με την ελληνική σημαία.
Το τίμημα θεωρείται αρκετά ικανοποιητικό. Μία «ματιά» στην πλατφόρμα των MarineTraffic και Signal Ocean φανερώνει ότι οι τρέχουσες αξίες των πλοίων κυμαίνονται από 23,5 έως και 29,5 εκατ. δολάρια. Η ναυλομεσιτική Banchero Costa σημειώνει στην εβδομαδιαία έκθεσή της ότι αγοραστής είναι εταιρεία κινεζικών συμφερόντων.
Από την άλλη, ο οίκος Intermodal γράφει ότι δεν είναι γνωστά τα στοιχεία του πλοιοκτήτη που απέκτησε τα βαπόρια.
Εάν επιβεβαιωθεί η κίνηση, ο στόλος της Maran Dry θα αποτελείται πλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα της, από 42 bulk carriers, όλα τύπου newcastlemax και capesize.
Ο όμιλος Αγγελικούση υλοποιεί διευρυμένες επενδύσεις σε νέο τονάζ, παραχωρώντας την ίδια ώρα παλαιότερα βαπόρια. Τον τελευταίο χρόνο έχει εστιάσει σε παραγγελίες LNG carriers και δεξαμενόπλοιων, με «πράσινες» προδιαγραφές, ενώ διατηρούσε σταθερό μέχρι τώρα τον στόλο των bulk carriers.
Συγκεκριμένα, η Maran Tankers ελέγχει 53 δεξαμενόπλοια και αναμένει την παράδοση τεσσάρων ακόμη υπό ναυπήγηση VLCCs το 2023. Η Maran Gas διαχειρίζεται 45 LNG carriers, έχοντας τοποθετήσει παραγγελίες για εννέα ακόμη βαπόρια, η παράδοση των οποίων αναμένεται την περίοδο 2023-2025.
«Η φιλοσοφία της οικογένειας Αγγελικούση είναι να σχεδιάζει τα δικά της πλοία. Θέλουν να ελέγχουν το προϊόν και τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους ναυλωτές, γι’ αυτό και προτιμούν να παραγγέλνουν πλοία με τις προδιαγραφές που οι ίδιοι επιθυμούν από το να αγοράζουν μεταχειρισμένα» έχει πει για τον όμιλο ο απερχόμενος εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Maran Gas, Richard Gilmore.
Μιλώντας σε πρόσφατο συνέδριο που διοργάνωσαν οι Financial Times, η επικεφαλής του ομίλου, Μαρία Αγγελικούση, τόνισε ότι κορυφαία προτεραιότητα είναι η μείωση των εκπομπών από τα πλοία της. Μάλιστα, αποκάλυψε ότι είναι απίθανο να τοποθετήσει παραγγελίες για βαπόρια που θα καίνε συμβατικά καύσιμα.
Στο ίδιο συνέδριο, η κ. Αγγελικούση γνωστοποίησε ότι ο όμιλος έχει αναπτύξει ένα εσωτερικό αυτόνομο τμήμα, με την ονομασία «πράσινα πλοία», προκειμένου να επιταχύνει τις προσπάθειες απανθρακοποίησης.
Η κ. Αγγελικούση εξήγησε τέλος ότι ο όμιλος δαπανά αρκετά χρήματα σε συσκευές εξοικονόμησης ενέργειας για τη βέλτιστη απόδοση του στόλου, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο LNG, το οποίο, όπως είπε, «είναι με διαφορά η καλύτερη λύση» σήμερα.
Σημειώνεται, τέλος, ότι ο όμιλος και συγκεκριμένα η Maran Dry ολοκλήρωσε με επιτυχία πρόσφατα δοκιμές βιοκαυσίμου σε ένα από τα bulk carriers του στόλου της. «Η χρήση αυτών των βιώσιμων βιοκαυσίμων μειώνει σημαντικά τις εκπομπές άνθρακα και στηρίζει τις τεχνικές και λειτουργικές δυνατότητες του ομίλου για τη διαχείριση τέτοιων καυσίμων αποτελεσματικά» αναφερόταν σε σχετική ανάρτηση στα social media.
Όπως έγραψε η «Ν» στις αρχές της εβδομάδας, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι από τους πιο δεινούς αγοραστές μεταχειρισμένων φορτηγών πλοίων και το τρέχον έτος.
Σε μία από τις τελευταίες συμφωνίες, ναυλομεσιτικές πηγές συνδέουν την Chartworld, συμφερόντων του Λου Κολλάκη, με την απόκτηση του kamsarmax Rosco Litchi (χωρητικότητας 81.949 dwt και κατασκευής 2011), έναντι 25,75 εκατ. δολαρίων. Η εταιρεία επιβεβαίωσε, κατόπιν σχετικού ερωτήματος της «Ν», ότι ενισχύθηκε με ένα bulk carrier εσχάτως, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Η πλατφόρμα των MarineTraffic και Signal Ocean αποτιμά την τρέχουσα αξία του βαποριού στα 23,6 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με ναυλομεσίτες, ένα panamax δεκαετίας κοστίζει σήμερα περίπου 26,5 εκατ. δολάρια. Η μέση τιμή της τελευταίας πενταετίας για ένα πλοίο αυτών των προδιαγραφών είναι περίπου 16,1 εκατ. δολάρια, απόδειξη της έντονα ανοδικής πορείας που διαγράφουν οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων στην αγορά τους τελευταίους μήνες.
Παράλληλα, Έλληνες φέρονται, με βάση διάφορα ναυλομεσιτικά reports, να έχουν αγοράσει τα ultramaxes S Hermes, S Echo και S Tango (χωρητικότητας 61.000 dwt και κατασκευής 2015 έκαστο) έναντι συνολικά 94 εκατ. δολαρίων, τα supramaxes Orient Lucky (χωρητικότητας 57.124 dwt και κατασκευής 2010) έναντι 17,9 εκατ. δολαρίων και Amoy Action (χωρητικότητας 56.874 dwt και κατασκευής 2010), με τίμημα 18,2 εκατ. δολαρίων.
Τέλος, με ελληνικά συμφέροντα συνδέονται το handysize Eco Dynamic (χωρητικότητας 32.354 dwt και κατασκευής 2005) και το small handy Sinoway Act (χωρητικότητας 28.361 dwt και κατασκευής), έναντι 14,3 και 13,9 εκατ. δολαρίων αντίστοιχα.