Ήταν 1954 όταν ο Γιώργος Τσινάβος ανοίγει ένα μικρό ζαχαροπλαστείο στις Σέρρες, το οποίο παράγει και διαθέτει παγωτά και είδη ζαχαροπλαστικής στην πόλη. Οι πρώτες διανομές παγωτού γίνονται με πλανόδιους πωλητές και ειδικά χειροκίνητα καροτσάκια που έχουν ως ψυκτικό μέσο τον πάγο και το αλάτι. Τα παγωτά «Κρι Κρι» και ιδιαίτερα το «Κασσάτο», ένα ιδιαίτερο παγωτό, βασισμένο στο πρόβειο γάλα με πολύ πλούσια γεύση, αρχίζουν γρήγορα να αποκτούν φήμη και εκτός των ορίων των Σερρών.
Από την έντυπη έκδοση
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Ήταν 1954 όταν ο Γιώργος Τσινάβος ανοίγει ένα μικρό ζαχαροπλαστείο στις Σέρρες, το οποίο παράγει και διαθέτει παγωτά και είδη ζαχαροπλαστικής στην πόλη. Οι πρώτες διανομές παγωτού γίνονται με πλανόδιους πωλητές και ειδικά χειροκίνητα καροτσάκια που έχουν ως ψυκτικό μέσο τον πάγο και το αλάτι. Τα παγωτά «Κρι Κρι» και ιδιαίτερα το «Κασσάτο», ένα ιδιαίτερο παγωτό, βασισμένο στο πρόβειο γάλα με πολύ πλούσια γεύση, αρχίζουν γρήγορα να αποκτούν φήμη και εκτός των ορίων των Σερρών.
Τη δεκαετία του ’60 τοποθετούνται τα πρώτα ηλεκτρικά ψυγεία με παγωτά στην αγορά των Σερρών, ενώ οι εγκαταστάσεις της μικρής έως τότε τοπικής εταιρείας μεταφέρονται σε νέους ιδιόκτητους χώρους, με την εταιρεία να αποκτά την πρώτη αυτόματη γραμμή παραγωγής παγωτού, σηματοδοτώντας έτσι την αρχή μιας νέας εποχής, καθώς μέχρι τότε η παραγωγή γινόταν με το χέρι.
Σήμερα τα γιαούρτια και τα παγωτά της Κρι Κρι αποτελούν ένα από τα πιο δυνατά brands στην ελληνική αγορά, αλλά έχουν κερδίσει και τη διεθνή αγορά, ιδιαίτερα την ιταλική και τη βρετανική. Οι εξαγωγές δίνουν στην εταιρεία σχεδόν το 50% του τζίρου της (συγκεκριμένα το 47% για το 2021, κινούμενες ανοδικά με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης) και ο τζίρος και η κερδοφορία της την κατατάσσουν στις πιο δυναμικές ελληνικές βιομηχανίες. Οι πωλήσεις της εταιρείας το 2021, όπως επισημαίνει στη «Ν» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της Παναγιώτης Τσινάβος, εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 130 εκατ. ευρώ (σ.σ.: έναντι κύκλου εργασιών 125,983 εκατ. ευρώ το 2020).
Περαιτέρω, η εταιρεία, όπως τονίζει ο κ. Τσινάβος, παρά τις μεγάλες δυσκολίες που έχουν επιφέρει ο πόλεμος στην Ουκρανία και η εκτόξευση του κόστους της ενέργειας και των πρώτων υλών, συνεχίζει να κάνει σχέδια και να επενδύει και ετοιμάζεται εντός του 2022 να προχωρήσει σε νέα δραστηριότητα, η οποία θα αφορά πάλι τον χώρο των τροφίμων (σ.σ.: όχι γιαούρτια) με «τρόφιμα που καλύπτουν διεθνείς διατροφικές ανάγκες».
Στο μεταξύ, πρόσφατα τέθηκε σε λειτουργία η μονάδα παραγωγής βιοαερίου από τα υγρά απόβλητα της εγκατάστασης παγωτού και γαλακτοκομικών -μια επένδυση ύψους 6 εκατ. ευρώκαι πολύ σύντομα, όπως σημειώνει ο κ. Τσινάβος θα τεθεί σε λειτουργία και η μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ισχύος 1 MW, που θα δέχεται το παραγόμενο βιοαέριο και θα διαθέτει ενέργεια στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ. Περαιτέρω, η εταιρεία σχεδιάζει πρόσθετη επένδυση σε φωτοβολταϊκά στις στέγες των μονάδων της, όπως και νέες επενδύσεις για την έναρξη της προαναφερόμενης δραστηριότητας και τον συνεχή εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης παραγωγικής διαδικασίας και αναμένει την οριστικοποίηση του νέου αναπτυξιακού νόμου για να ξεκινήσει τις διαδικασίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κρι Κρι έχει ξεκινήσει εξαγωγική δραστηριότητα από το 2000 και τα προϊόντα της σήμερα είναι τοποθετημένα σε πάνω από 24 χώρες στην Ευρώπη, στα Βαλκάνια και στη Μέση Ανατολή και ορισμένες από τις μεγαλύτερες διεθνείς αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
«Στόχος μας σε κάθε αγορά -όπως σημειώνει ο κ. Τσινάβος- είναι η μαζική αγορά, εκτός από την ελληνική κοινότητα στο εξωτερικό. Το ελληνικό γιαούρτι αποτελεί ένα από τα πλέον αναπτυσσόμενα τρόφιμα, με τεράστια δυναμική στις αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής και δικό μας όραμα στην Κρι Κρι είναι να εξελίσσουμε και να προβάλλουμε δυναμικά τη διατροφική μας κληρονομιά σε ολόκληρο τον κόσμο με αγάπη και σεβασμό στον άνθρωπο και τη φύση». Τέλος, ο κ. Τσινάβος επεσήμανε: «Παρά τις δυσκολίες από την αύξηση του κόστους ενέργειας και πρώτων υλών, στην Κρι Κρι συνεχίζουμε να σχεδιάζουμε και να επενδύουμε. Το υπουργείο Ανάπτυξης, πάντως, πρέπει να αναλάβει πιο δραστικό ρόλο για τον έλεγχο της αγοράς, δεν είναι απλά για να μοιράζει βοηθήματα και επιδόματα. Υπάρχει κερδοσκοπία σε όλα τα commodities».
Στα 68 χρόνια της η εταιρεία έχει γνωρίσει πλήθος επιτυχιών και έχει υλοποιήσει επίσης πληθώρα επενδύσεων. Στις δεκαετίες ’80 και ’90 κατασκευάστηκε νέο εργοστάσιο (1987), άρχισε η παραγωγή παραδοσιακού πρόβειου και αγελαδινού γιαουρτιού από φρέσκο γάλα του νομού Σερρών και δημιουργείται υποκατάστημα στην Αττική. Έχει έρθει, όμως, αντιμέτωπη και με μεγάλες απειλές, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την πυρκαγιά την παραμονή Χριστουγέννων του 2013 που κατέστρεψε το εργοστάσιο της στην έδρα της στις Σέρρες.
Σε χρόνο ρεκόρ κατασκευάζεται η νέα μονάδα (12.000 τ.μ.), η οποία έχει διπλάσια παραγωγική δυναμικότητα από την αρχική και τίθεται σε λειτουργία στα μέσα του Αυγούστου του 2014, ενώ στο μεταξύ η εταιρεία παράγει τα γιαούρτια της σε μονάδες τρίτων με τις δικές της συνταγές, για να μη χαθεί το brand από τα ράφια του λιανεμπορίου, ενώ επίσης δεν προβαίνει ούτε σε απολύσεις, ούτε σε μειώσεις μισθών.
Ο διπλασιασμός της παραγωγικής δυναμικότητας της μονάδας «κουμπώνει» κατά ευτυχή συγκυρία με την αύξηση της διεθνούς ζήτησης για ελληνικό γιαούρτι και η εταιρεία επιλέγει συνειδητά να αυξήσει την εξωστρέφειά της και προχωρά σε συμφωνίες με ιταλικές, βρετανικές, βελγικές κ.ά. αλυσίδες σούπερ μάρκετ, τόσο για επώνυμα όσο και για private label προϊόντα γιαούρτης.
Όσον αφορά δε την παρούσα δύσκολη για όλη την ελληνική μεταποίηση συγκυρία με τις μεγάλες αυξήσεις του κόστους ενέργειας και πρώτων υλών, αξίζει να σημειωθεί ότι η Κρι Κρι αφενός έχει προχωρήσει σε μικρή μόνο αύξηση των τιμών των προϊόντων της (4%) στα τέλη Νοεμβρίου, αφετέρου για να στηρίξει στα δύσκολα το προσωπικό και τους συνεργάτες της προχώρησε σε αύξηση των τιμών αγοράς πρώτης ύλης από τους παραγωγούς γάλακτοςσυνεργάτες της κατά 20% από τον Οκτώβριο μέχρι σήμερα, ενώ έχει επίσης προβεί σε αύξηση των αμοιβών των χαμηλόμισθων εργαζομένων της.