Υποσχέσεις αντιμετώπισης της αύξησης του κόστους λαμβάνει, μέχρι στιγμής, η κατασκευαστική αγορά, χωρίς το αρμόδιο υπουργείο να αναφέρεται σε ποσά και ημερομηνίες και ενώ οι κατασκευαστές διά των αντιπροσώπων τους προειδοποιούν για αδυναμία συνέχισης έργων
Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι ο βασικός αποδέκτης της έντονης ανησυχίας που επικρατεί στις τεχνικές εταιρείες. Ωστόσο, η όποια παρέμβαση στην κατεύθυνση της αύξησης των πληρωμών που εγκρίνονται για τα δημόσια έργα θα αποφασιστεί κεντρικά από την κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει κάνει ήδη μια πρώτη συνάντηση με τους εκπροσώπους των εργοληπτών και επίκειται και σήμερα μια τεχνική συζήτηση με τα στελέχη του υπουργείου, κατά τη οποία οι κατασκευαστές έχουν κληθεί να διατυπώσουν τις προτάσεις τους.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, δήλωσε χθες λακωνικά ότι το υπουργείο «δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια» και πως «το αμέσως επόμενο διάστημα θα δώσουμε λύση με βάση τα δημοσιονομικά της χώρας».
Εκτός από τη δυσκολία της χρηματοδότησης όλων των αναγκών που έχουν προκύψει, έπειτα από την πανδημία και τώρα τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση που έχει επιφέρει, σε επίπεδο πολιτών και σε επίπεδο επιχειρήσεων, με τους πόρους να είναι περιορισμένοι, το όλο θέμα περιπλέκεται και για έναν άλλο λόγο.
Η όποια λύση για παρέμβαση στην αύξηση του κατασκευαστικού κόστους δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί με ακρίβεια, γιατί δεν είναι όλα τα έργα και η φάση που βρίσκονται καταγεγραμμένα σε ένα κεντρικό μητρώο. Έργα, εκτός από το υπουργείο Υποδομών, εκτελούν οι περιφέρειες, οι δήμοι και σειρά από φορείς του Δημοσίου.
Στελέχη του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι «οι λύσεις δεν είναι στο τσεπάκι κανενός και οι διαθέσιμοι πόροι δεν είναι απεριόριστοι. Θα παρέμβουμε όταν και όπως χρειάζεται, χωρίς πανικό», προβάλλοντας το επιπρόσθετο επιχείρημα ότι οι τιμές των βασικών υλικών μεταβάλλονται διαρκώς.
Πιο ξεκάθαρη εικόνα δύναται να σχηματιστεί για τα μεγάλα έργα (μετρό της Αθήνας, επέκταση αυτοκινητοδρόμων κ.λπ.), η πλειονότητα των οποίων όμως δεν έχει ακόμα ξεκινήσει. Χωρίς να είναι σε θέση κανείς σήμερα να υπολογίσει το ύψος της αύξησης του κόστους τους, το πιθανότερο είναι ότι θα είναι σημαντικό και πάντως μένει να δούμε πώς η κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει το θέμα.
Έργα που αντιμετωπίζουν επίσης την αύξηση του κόστους των υλικών είναι και τα ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), ακόμα και αυτό για την ανάπτυξη ευρυζωνικών υποδομών (το Ultra-Fast Broadband προϋπολογισμού 884 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), γεγονός που έχει τεθεί υπόψη της αρμόδιας πολιτικής ηγεσίας εν όψει της υπογραφής των συμβάσεων για την έναρξη της υλοποίησής του.
Πάντως, όλα τα παραπάνω δεν θα εμποδίσουν τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να επισκεφτεί αύριο (εκτός απροόπτου) μαζί με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υπό τον υπουργό Κώστα Καραμανλή εργοτάξια του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα - Πύργος, που ανέλαβε να εκτελέσει η Ολυμπία Οδός.
Όπως είπε χθες ο υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης, βάσει του χρονοδιαγράμματος εντός του 2024 θα παραδοθούν τα πρώτα 56 χλμ. από τον Πύργο, ενώ το σύνολο του έργου θα ολοκληρωθεί σε 40 μήνες.