Μία δύσκολη εξίσωση με πολλές μεταβλητές καλούνται να λύσουν το επόμενο διάστημα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, προκειμένου να καταφέρουν να λειτουργήσουν τα πλοία τους, με τρόπο που θα τα καταστήσει βιώσιμα, αλλά και θα εξασφαλίσει την επάρκεια του ακτοπλοϊκού δικτύου. Ο τόνος πετρελαίου σήμερα κατά μέσο όρο (gas oil και VLSFO) στοιχίζει περίπου 900 ευρώ, από 480 ευρώ την περσινή χρονιά. Ήδη, για παράδειγμα, πλοία της γραμμής που εξυπηρετούν νησιά των Κυκλάδων υπολογίζεται ότι «μπαίνουν μέσα» από 10.000 ευρώ μέχρι 20.000 ευρώ την ημέρα. Ακτοπλοϊκές εταιρείες, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στα νέα δεδομένα, έχουν ήδη προχωρήσει ή σχεδιάζουν να προχωρήσουν από αρχές Απριλίου σε αυξήσεις στα εισιτήρια. Την τελική μορφή, πάντως, στα σχέδια των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να δώσουν οι παρεμβάσεις που θα αποφασίσει η ελληνική κυβέρνηση για τη στήριξη του κλάδου.
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Μία δύσκολη εξίσωση με πολλές μεταβλητές καλούνται να λύσουν το επόμενο διάστημα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, προκειμένου να καταφέρουν να λειτουργήσουν τα πλοία τους, με τρόπο που θα τα καταστήσει βιώσιμα, αλλά και θα εξασφαλίσει την επάρκεια του ακτοπλοϊκού δικτύου.
Ο τόνος πετρελαίου σήμερα κατά μέσο όρο (gas oil και VLSFO) στοιχίζει περίπου 900 ευρώ, από 480 ευρώ την περσινή χρονιά. Ήδη, για παράδειγμα, πλοία της γραμμής που εξυπηρετούν νησιά των Κυκλάδων υπολογίζεται ότι «μπαίνουν μέσα» από 10.000 ευρώ μέχρι 20.000 ευρώ την ημέρα.
Ακτοπλοϊκές εταιρείες, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στα νέα δεδομένα, έχουν ήδη προχωρήσει ή σχεδιάζουν να προχωρήσουν από αρχές Απριλίου σε αυξήσεις στα εισιτήρια.
Στον σχεδιασμό των ακτοπλοϊκών εταιρειών μπαίνουν τόσο οι μικρότερες ταχύτητες, προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση πετρελαίου, αλλά και ο επανασχεδιασμός των δρομολογίων, με στόχο να εξυπηρετηθεί το δίκτυο αλλά με λιγότερα δρομολόγια.
Η κατάσταση είναι πιο δύσκολη για τα ταχύπλοα, με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να μην έχουν ακόμα αποφασίσει αν και πότε θα λύσουν «κάβους».
Την τελική μορφή, πάντως, στα σχέδια των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να δώσουν οι παρεμβάσεις που θα αποφασίσει η ελληνική κυβέρνηση για τη στήριξη του κλάδου. Σύμφωνα με κύκλους της ακτοπλοΐας, το υπουργείο Ναυτιλίας είναι σε συζητήσεις με το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εξευρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση.
Σε συνάντηση που είχε την περασμένη εβδομάδα η διοίκηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, οι ακτοπλόοι ζήτησαν μια σειρά μέτρων ενίσχυσης του κλάδου, που θα έχουν βρα- χυπρόθεσμο ορίζοντα. Ειδικότερα, πρότειναν στον υπουργό τις εξής παρεμβάσεις:
Αρχικά έχουν ζητήσει να τεθεί πλαφόν στις τιμές του πετρελαίου (gas oil που είναι για τα ταχύπλοα και στο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο) με τιμή «αναφοράς» τη μέση τιμή του περασμένου Δεκεμβρίου.
Επίσης, έχουν ζητήσει να μειωθεί προσωρινά ο ΦΠΑ στον χαμηλότερο συντελεστή (6%), όσον αφορά τα εισιτήρια επιβατών, και πάλι μέχρι να επιστρέψουν οι πετρελαϊκές τιμές στα μέσα επίπεδα του προηγούμενου Δεκεμβρίου. Με το ίδιο σκεπτικό έχουν θέσει στο τραπέζι των συζητήσεων και την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών των ναυτικών.
Ένα θέμα που, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει πολλές πιθανότητες υλοποίησης είναι η προκήρυξη νέων γραμμών δη- μόσιας υπηρεσίας. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η πρόταση για αύξηση της αποζημίωσης των υφιστάμενων γραμμών δημόσιας υπηρεσίας, μονοετούς διάρκειας, κατά 30%.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η πρόταση εξόφλησης των οφειλομένων στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, για το έργο που έχουν κάνει στις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, όπως και το να καταβάλει ή να παγώσει το ελληνικό κράτος τις υποχρεωτικές εκπτώσεις, που στοιχίζουν στην ελληνική ακτοπλοΐα περισσότερα από 40 εκατ. ευρώ ετησίως.