Με την ημερήσια κίνηση και τα έσοδα να διαμορφώνονται ξανά στα προ covid επίπεδα η παραχώρηση της Αττικής Οδού εκτιμάται ότι θα συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας και αρκετών ξένων εταιρειών.
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Με την ημερήσια κίνηση και τα έσοδα να διαμορφώνονται ξανά στα προ covid επίπεδα η παραχώρηση της Αττικής Οδού εκτιμάται ότι θα συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας και αρκετών ξένων εταιρειών.
Στην εκτίμηση αυτή συνηγορεί και η προσέλευση ενδιαφερομένων στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) για τις αρχικές πληροφορίες στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του διαγωνισμού, εκδήλωση ενδιαφέροντος στις 20 Απριλίου.
Πρόκειται για την πρώτη κομβική ημερομηνία για την εκ νέου 25ετή παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου (η υφιστάμενη σύμβαση με την παραχωρησιούχο κοινοπραξία, Άκτωρ Παραχωρήσεις 65,8% και Άβαξ 34,2% λήγει Οκτώβριο 2024).
Πρόθεση του ΤΑΙΠΕΔ είναι να μην υπάρξει παρέκκλιση στο χρονοδιάγραμμα, ωστόσο είναι προφανές ότι οι εξελίξεις στην Ουκρανία ανησυχούν, ιδιαίτερα καθώς ο πήχης των προσδοκιών είναι ψηλά. Υπενθυμίζεται ότι ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου, Δημήτρης Πολίτης, έχει μιλήσει για νέο ρεκόρ προσφορών που θα παραμείνει για πολλά χρόνια, καθώς θα ξεπεράσει όχι μόνο αυτό για την Εγνατία Οδό (1,5 δις. ευρώ) αλλά και το τίμημα για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ - Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (2,1 δις. ευρώ).
Για τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού θεωρείται σίγουρο ότι θα ενδιαφερθούν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι. Οι Ελλάκτωρ - Άβαξ θα διεκδικήσουν ξανά μαζί τον αυτοκινητόδρομο και συζητούν με τρίτο φορέα, πιθανότατα επενδυτικό κεφάλαιο για να συμπληρώσει την κοινοπραξία τους. Από τον χρηματοοικονομικό τομέα εκτιμάται ότι θα είναι και ο συνέταιρος που θα επιλέξει η ΓΕΚ Τέρνα. Πληροφορίες που δεν έχουν επιβεβαιωθεί αναφέρουν ότι η Μυτιληναίος θα συνεργαστεί με την γαλλική Vinci η οποία συμμετέχει σε άλλες τρεις παραχωρήσεις στη χώρα μας (Γέφυρα Ρίο Αντίρριο, αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Ολυμπία Οδός). Η Μυτιληναίος σε συνεργασία με την Vinci είχε εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον και στην Εγνατία Οδό.
Όπως εκτιμάται στον εν λόγω διαγωνισμό ενδιαφέρον θα εκδηλώσει η Intrakat ως μέλος κοινοπραξίας και ο όμιλος Κοπελούζου μέσω της Damco Energy με την οποία σε κοινοπραξία με την κινεζική Sichuan Communications Investment είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για την Εγνατία.
Βάσει πληροφοριών αρχική ενημέρωση έχουν ζητήσει από το ΤΑΙΠΕΔ ο γαλλικός όμιλος Egis, ο οποίος δραστηριοποιείται στους τομείς των αερομεταφορών, των κατασκευών και της ενέργειας. Η κοινοπραξία Egis - ΓΕΚ Τέρνα είναι ανάδοχος για τη παραχώρηση της Εγνατίας.
Επίσης πιθανότατα σε εκδήλωση ενδιαφέροντος να προχωρήσει η κρατική εταιρεία επενδύσεων των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Mubadala Investment Company και η Macquarie Group εταιρεία διαχείρισης ενεργητικού στον τομέα των υποδομών, η οποία έχει εξαγοράσει από τη ΔΕΗ το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.
Η επενδυτικός οίκος Ardian, ο ισπανικός φορέας εκμετάλλευσης αυτοκινητοδρόμων Abertis, η πορτογαλική Brisa, η επενδυτική εταιρεία KKR, η PSP Investments Canada (εταιρεία διαχείρισης επενδύσεων συνταξιοδοτικών ταμείων με έδρα τον Καναδά) και το fund Marguerite, είναι επίσης φορείς που ενδέχεται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την Αττική Οδό.
Όπως έχει γράψει ήδη η «Ν» ο κύκλος εργασιών της Αττικής Οδού πέρσι διαμορφώθηκε σε 176,7 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 16,6% σε σχέση με το 2020 (151,5 εκατ.) χρονιά με τους περισσότερους περιορισμούς στην κυκλοφορία λόγω πανδημίας. Παραμένει μειωμένος σε σχέση με το 2019, 8,3% (192,7 εκατ. ευρώ).
Σταδιακά επανέρχεται η ημερήσια κίνηση στον αυτοκινητόδρομο. Σύμφωνα με πληροφορίες το 2021 κατέγραψε μέση ημερήσια κίνηση περίπου 210 χιλ. διελεύσεις έναντι 236 χιλ. το 2019 και 180 χιλ. το 2020 (αύξηση πέρσι σε σχέση με ένα χρόνο πριν 17% και μείωση έναντι 2019, 11%).